Wyniki ASBIS w III kw. 2015: Wzrost przychodów i zysku brutto, przy  istotnym  zmniejszeniu kosztów.

Listopad 05, 2015

Wyniki ASBIS w III kw. 2015: Wzrost przychodów i zysku brutto, przy istotnym zmniejszeniu kosztów.

Powrót spółki do rentowności. Dalsza poprawa oczekiwana w IV kw. 2015.

ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor produktów IT na rozwijających się rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, istotnie poprawił swoje wyniki finansowe w III kw. 2015
w porównaniu do poprzednich kwartałów bieżącego roku.

Przychody wzrosły o 17,22% w porównaniu do II kw. 2015 zaś zysk brutto w tym samym okresie wzrósł o 61,28%. Jednocześnie przychody i zysk brutto były niższe niż w III kw. 2014. Poprawa wyników w III kw. 2015 w porównaniu do II kw. 2015 była związana z lepszym popytem na niektórych rynkach oraz ze wzrostem marży zysku brutto, po tym jak rozwiązany został problem starych zapasów magazynowych.

Spółka istotnie zmniejszyła koszty sprzedaży, koszty ogólnego zarządu oraz koszty finansowe w porównaniu do II kw. 2015 jak i III kw. 2014. Zmniejszenie to jest szczególnie istotne w przypadku kosztów sprzedaży, jako że sprzedaż i zysk brutto wzrosły. Było to możliwe dzięki działaniom restrukturyzacyjnym podjętym w pierwszym półroczu 2015.

Dzięki wyższym przychodom i zyskowi brutto oraz niższym kosztom, Spółka powróciła do rentowności i zanotowała 2,95 mln USD zysku z działalności operacyjnej oraz 153 tys. USD zysku netto po opodatkowaniu, w porównaniu do strat w wysokości odpowiednio 3,73 mln USD oraz 6,94 mln USD w II kw. 2015.

W związku z obserwowaną poprawą sytuacji na głównych rynkach i rozwiązaniem przez Spółkę swoich największych problemów, oczekiwane jest dalsze polepszenie wyników w IV kw. 2015.

Siarhei Kostevitch, Dyrektor Generalny oraz Przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc, skomentował: “Na nasze wyniki w III kw. 2015 wpływały dwa główne czynniki. Pierwszym i najważniejszym był fakt, że sprzedaliśmy stare zapasy oraz ograniczyliśmy koszty związane z gwarancjami, co znacznie zwiększyło marżę brutto. Nasze działania restrukturyzacyjne pozwoliły nam dalej zmniejszać koszty na wszystkich poziomach. Skutkowało to dodatnim wynikiem z działalności operacyjnej oraz zyskiem netto po opodatkowaniu. Również przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej były dodatnie i wyniosły w III kw. 2015 około 18 mln USD, poprawiając naszą pozycję gotówkową. Pomimo wszystkich tych pozytywnych wydarzeń, rynki nie były jeszcze wystarczająco stabilne. Przed nami jeszcze cięższa praca, ale jesteśmy przekonani, że  Spółka jest w stanie powrócić do znacznie wyższych zysków w następnych kwartałach.”  

 

III kw.
2015

II kw.
2015

III kw.
2014

Zmiana
III kw./II kw.

Zmiana
r-d-r

Przychody

287.606

245.353

388.659

+17,22%

-26,00%

Zysk brutto

13.347

8.276

22.297

+61,28%

-40,14%

Marża zysku brutto

4,64%

3,37%

5,74%

+37,59%

-19,10%

Koszty ogólnego zarządu

(4.157)

(5.046)

(7.106)

-17,61%

-41,50%

Koszty sprzedaży

(6.244)

(6.964)

(10.456)

-10,34%

-40,28% 

Zysk/(strata) z działalności operacyjnej

2.946

(3.734)

4.735

N/A

-37,79%

EBITDA

3.588

(3.091)

5.438

+216,08%

-34,01%

Zysk/(strata) po opodatkowaniu

153

(6.941)

494

N/A

-68,96%

W III kw. 2015 przychody we wszystkich głównych regionach działalności spółki wzrosły w porównaniu do sprzedaży z I półrocza. Przychody osiągnięte w regionie krajów byłego ZSRR w III kw. 2015 były o 32,61% niższe niż w III kw. 2014, ale już o 4,16% wyższe niż w II kw. 2015. W I-III kw. 2015, sprzedaż w tym regionie zmniejszyła się o 28,45%. Sprzedaż w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w III kw. 2015 zmniejszyła się o 14,70% w porównaniu do III kw. 2014, ale już wzrosła o 23,67% w porównaniu do II kw. 2015. Poprawa w stosunku do II kw. 2015 jest wynikiem nowej oferty produktowej wprowadzonej po rozwiązaniu problemu starych zapasów. Sprzedaż w Europie Zachodniej w III kw. 2015 zmniejszyła się o 28,13% w porównaniu do III kw. 2014, ale wzrosła o 63,74% w porównaniu do II kw. 2015. W I-III kw. 2015 sprzedaż w Europie Zachodniej zmniejszyła się o 51,96%.

Analiza sprzedaży według krajów potwierdza, że spadek sprzedaży był znacznie mniejszy na większości rynków. Działalność na Ukrainie była pod istotnym wpływem negatywnych czynników - sprzedaż zmniejszyła się o 27,93% w III kw. 2015 w porównaniu do III kw. 2014, jednak przy niższej sprzedaży spółka odnotowała  lepsze wyniki na tym rynku r/r. Sprzedaż na Słowacji wzrosła istotnie, o 21,14%, podczas gdy biznes w Czechach zmniejszył się o 24,89%. Sprzedaż na Białorusi wzrosła o 6,89%. Dewaluacja kazachskiego Tenge wpłynęła na ten rynek, w związku z tym spółka potrzebuje czasu aby dostosować się do nowej rzeczywistości. Sprzedaż firmy w Kazachstanie w III kwartale zmniejszyła się o 42,80%. 

Dalsza poprawa jest oczekiwana w IV kw. 2015 we wszystkich głównych regionach działalności spółki, jako że problem starych stanów magazynowych został już rozwiązany, a portfolio produktowe firmy ulepszone.


Region


III kw. 2015


II kw. 2015


III kw. 2014

Zmiana
III kw. /II kw.

Zmiana
III kw. /III kw.

Europa Środkowo-Wschodnia

125.066

101.127

145.614

+23,67%

-14,70%

Kraje byłego ZSRR

90.770

87. 144

134.693

+4,16%

-32,61%

Bliski Wschód i Afryka

43.342

37.585

60.310

+15,32%

-51,34%

Europa Zachodnia

15.036

9.183

30.898

+63,74%

-28,13%

Pozostałe

13.392

10.313

16.145

+29,85%

-17,05%

Ogółem

287.606

245. 353

388.659

+17,22%

-26,00%

W III kw. 2015 przychody spółki z głównych linii produktowych - mimo iż nadal niższe niż w III kw. 2014 - wykazywały tendencję rosnącą w porównaniu do poprzednich okresów 2015 roku (przychody ze sprzedaży procesorów, dysków twardych, oprogramowania oraz laptopów wzrosły istotnie). 

Przychody ze sprzedaży produktów pod markami własnymi zmniejszyły się o 72,20% w III kw. 2015 w porównaniu do III kw. 2014 oraz o 76,85% w I-III kw. 2015 w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, jako że Spółka zmniejszyła liczbę linii produktowych oferowanych pod markami własnymi oraz zmniejszyła liczbę modeli oferowanych w ramach poszczególnych linii produktowych. Pozwala to Spółce skoncentrować się jedynie na modelach dających najlepsze wyniki.


Aby uzyskać więcej informacji, prosimy o kontakt z:

Daniel Kordel, ASBISc Enterprises PLC, Investor Relations
Tel. +00 357 99 633 793
Tel. +48 509 020 021
E-mail: d.kordel@asbis.com  

Costas Tziamalis, ASBISc Enterprises PLC, Investor Relations
Tel. +00 357 25 857 000
E-mail costas@asbis.com  

ASBIS Enterprises Plc ma siedzibę na Cyprze i specjalizuje się w dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego, rozwiązań mobilnych, komponentów IT i peryferiów, a także szerokiej gamy produktów informatycznych i urządzeń cyfrowych. Spółka założona w roku 1990, jest obecna w Europie Środkowo-Wschodniej, krajach nadbałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, prowadząc sprzedaż w 60 krajach świata. Grupa dystrybuuje produkty wielu producentów, produkuje i sprzedaje produkty pod markami własnymi: Prestigio (smartfony, tablety, pamięci zewnętrzne, oprawione w skórę akcesoria USB, urządzenia GPS i Car-DVR, MultiBoardy itp.) i Canyon (odtwarzacze MP3, produkty sieciowe i inne urządzenia peryferyjne). ASBIS posiada podmioty zależne w 26 krajach, zatrudnia około 1 200 osób i zaopatruje 32 tysiące klientów. Od października 2007 roku Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pod symbolem ASB (ASBIS).

Więcej informacji na stronie internetowej Spółki, pod adresem: www.asbis.com oraz investor.asbis.com.

Disclaimer: The information contained in each press release posted on this site was factually accurate on the date it was issued. While these press releases and other materials remain on the Company's website, the Company assumes no duty to update the information to reflect subsequent developments. Consequently, readers of the press releases and other materials should not rely upon the information as current or accurate after their issuance dates.