Grupa ASBIS w I kw. 2014: przychody i rentowność pod wpływem kryzysu na Ukrainie, ale fundamenty pozostają silne dlatego grupa prognozuje wypracowanie zysku netto w 2014 r.

Maj 08, 2014

Grupa ASBIS w I kw. 2014: przychody i rentowność pod wpływem kryzysu na Ukrainie, ale fundamenty pozostają silne dlatego grupa prognozuje wypracowanie zysku netto w 2014 r.

ASBISc odnotował w I kw. 2014 r. znaczny negatywny wpływ na swoje kwartale wyniki finansowe sytuacji na Ukrainie, która wpłynęła również na sytuację w Rosji.

Limassol, Cypr, 8 maja 2014 - ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor produktów IT na rosnących rynkach Europy oraz Bliskiego Wschodu i Afryki odnotował w I kw. 2014 r. znaczny negatywny wpływ na swoje kwartale wyniki finansowe sytuacji na Ukrainie, która wpłynęła również na sytuację w Rosji. W wyniku gwałtownego spadku popytu w tych krajach, przychody Spółki w I kw. 2014 r. zmniejszyły się o 22,85% do 342,390 mln USD z 443,824 mln USD w I kw. 2013 roku. Miało to swoje negatywne odzwierciedlenie również na poziomie zysku brutto. Jednak, dzięki zwiększeniu marży zysku brutto, która wzrosła o 10,03% z 5,90% do 6,49%, spadek zysku brutto był mniejszy niż spadek przychodów. Nie wystarczyło to jednak by skompensować negatywne konsekwencje kryzysu na Ukrainie, ze względu na istotne straty walutowe w wysokości około 3 mln USD wynikające z gwałtownego osłabienia się ukraińskiej Hrywny oraz jednorazowej dewaluacji kazachskiego Tenge. W rezultacie, w I kw. 2014 r. Spółka wygenerowała stratę netto po opodatkowaniu w wysokości 3,387 mln USD w porównaniu do zysku netto po opodatkowaniu w I kw. 2013 roku.  

Pomimo wskazanego powyżej krótkoterminowego negatywnego wpływu na wyniki, Spółka prognozuje, że w 2014 r. wypracuje przychody w wysokości pomiędzy 1,6 mld USD a 1,75 mld USD oraz zysk netto po opodatkowaniu w wysokości pomiędzy 4 mln USD a 5 mln USD.  

Siarhei Kostevitch, Dyrektor Generalny i Przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc skomentował: “Kryzys na Ukrainie i zaangażowanie Rosji w tę sytuację stworzyły w I kw. 2014 roku utrudnienia dla naszego biznesu. Efektem było osłabienie popytu, głównie na Ukrainie i w Rosji. Negatywnie odczuliśmy również niespodziewaną dewaluację kazachskiego Tenge wobec USD w lutym 2014 r. Czynniki te skutkowały niezrealizowanymi przychodami i zyskami, ale również wpłynęły istotne na straty walutowe. Jednakże w efekcie podjętych przez nas działań, sytuacja stabilizuje się. Dlatego, nawet po zanotowaniu straty netto po opodatkowaniu w I kw. 2014 r., prognozujemy, że cały rok będzie dla nas zyskowny.”  

Kostevitch kontynuował: “Pomimo niższych przychodów i straty w I kw. 2014 r., wynikającej głównie z nieoczekiwanych czynników o charakterze jednorazowym, kontynuowaliśmy egzekwowanie naszej strategii zmian w portfolio produktowym w kierunku produktów zapewniających wyższe marże. W rezultacie, marża zysku brutto wzrosła znacznie, bo o 10,03% do 6,49% z 5,90% w I kw. 2013 r., a nawet wzrosła w porównaniu z IV kw. 2013 roku, kiedy osiągnęła wartość 6,21%. Oczekujemy, że ten trend będzie kontynuowany i przyniesie nam korzyści w przyszłości.”

 

I kw. 2014

I kw. 2013

Zmiana

Przychody

342.390

443.824

-22,85%

Zysk brutto

22.236

26.196

-15,12%

Marża zysku brutto

6,49%

5,90%

+10,03%

Koszty ogólnego zarządu

(7.895)

(6.885)

+14,67%

Koszty sprzedaży

(11.373)

(11.835)

-3,90%

Zysk z działalności operacyjnej

2.968

7.477

-60,30%

EBITDA

3.747

8.150

-54,03%

Zysk netto

(3.387)

3.344

N/A

ASBIS prognozuje, że w 2014 r. wypracuje przychody w wysokości pomiędzy 1,6 mld USD a 1,75 mld USD oraz zysk netto po opodatkowaniu w wysokości pomiędzy 4 mln USD a 5 mln USD. Prognoza ta uwzględnia wpływ kryzysu na Ukrainie i w Rosji.

Pomimo spadku przychodów ogółem w I kw. 2014 r., sprzedaż marek własnych, Prestigio i Canyon, oraz ich udział w przychodach ogółem Grupy wzrosły.

  • W I kw. 2014 r. przychody ze sprzedaży marek własnych wzrosły o 22,14% do 93.167 mln USD w porównaniu do 76.281 mln USD w I kw. 2013 roku. Wzrost ten byłby znacznie wyższy gdyby nie zawirowania na rynkach w Rosji i na Ukrainie, będącymi głównymi rynkami Spółki. Udział marek własnych w przychodach ogółem wyniósł 27,21% w porównaniu do 17,19% w I kw. 2013 r. i był zgodny z planami strategicznymi Spółki.

W I kw. 2014 r. w porównaniu do I kw. 2013 r. segmenty smartfonów i tabletów, podobnie jak pozostałe line produktowe, odczuły negatywne wpływy rynkowe:

  • Przychody ze sprzedaży tabletów wzrosły o 9,41% do 63.234 mln USD z 57.794 mln USD
    w analogicznym okresie 2013 roku.
  • Przychody ze sprzedaży smartfonów zmniejszyły się o 35,71% do 51.915 mln USD z 80.746 mln USD w analogicznym okresie 2013 roku. Było to spowodowane głównie mniejszą sprzedażą produktów pod markami innych producentów. 

 

I kw. 2014

I kw. 2013

 

tys.
USD

% przychodów ogółem

tys.
USD

% przychodów ogółem

Europa Środkowo-Wschodnia

145.920

42,62%

169.054

38,09%

Kraje byłego ZSRR

122.356

35,74%

160.143

36,08%

Bliski Wschód i Afryka

48.140

14,06%

65.506

14,76%

Europa Zachodnia

18.658

5,45%

42.456

9,57%

Pozostałe

7.316

2,14%

6.665

1,50%

Ogółem

342.390

100%

443.824

100%

KRAJ

WYNIKI SPRZEDAŻY

 

I kw. 2014

I kw. 2013

Zmiana USD

Zmiana %

Polska

17 000

12 736

4 264

+33%

Słowacja

46 399

38 097

8 302

+22%

Zjednoczone Emiraty Arabskie

31 516

27 794

3 722

+13%

Czechy

19 845

19 096

749

+4%

Rumunia

12 175

12 500

(325)

-3%

Rosja

73 381

88 766

(15 385)

-17%

Białoruś

13 393

17 110

(3 717)

-22%

Kazachstan

12 061

17 174

(5 113)

-30%

Ukraina

21 980

34 062

(12 082)

-35%

Bułgaria

19 353

37 316

(17 963)

-48%

Aby uzyskać więcej informacji, prosimy o kontakt z:

Daniel Kordel , ASBISc Enterprises PLC, Investor Relations
Tel. +00 357 99 633 793
Tel. +48 509 020 021
E-mail: d.kordel@asbis.com  

Costas Tziamalis , ASBISc Enterprises PLC, Investor Relations
Tel. +00 357 25 857 000
E-mail: costas@asbis.com

Iwona Mojsiuszko , M+G
Tel. +48 22 625 71 40,
Tel. +48 501 183 386
E-mail: iwona.mojsiuszko@mplusg.com.pl  

ASBIS Enterprises Plc ma siedzibę na Cyprze i specjalizuje się w dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego, rozwiązań mobilnych, komponentów IT i peryferiów, a także szerokiej gamy produktów informatycznych i urządzeń cyfrowych. Spółka założona w roku 1990, jest obecna
w Europie Środkowo-Wschodniej, krajach nadbałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, prowadząc sprzedaż w 75 krajach świata. 
Grupa dystrybuuje produkty wielu producentów, produkuje i sprzedaje produkty pod markami własnymi: Prestigio (smartfony, tablety, pamięci zewnętrzne, oprawione w skórę akcesoria USB, urządzenia GPS i Car-DVR, MultiBoardy itp.) i Canyon (odtwarzacze MP3, produkty sieciowe i inne urządzenia peryferyjne). ASBIS posiada podmioty zależne w 26 krajach, zatrudnia ponad 1 700 osób i zaopatruje 32 tysiące klientów. Od października 2007 roku Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pod symbolem ASB (ASBIS).

Więcej informacji na stronie internetowej Spółki, pod adresem: www.asbis.com oraz investor.asbis.com 

 

Disclaimer: The information contained in each press release posted on this site was factually accurate on the date it was issued. While these press releases and other materials remain on the Company's website, the Company assumes no duty to update the information to reflect subsequent developments. Consequently, readers of the press releases and other materials should not rely upon the information as current or accurate after their issuance dates.