ASBIS W II KW. 2025 R: REKORDOWE PRZYCHODY I PODWOJENIE ZYSKU NETTO; DOBRE PERSPEKTYWY NA KOLEJNE MIESIĄCE

Sierpień 08, 2025

ASBIS W II KW. 2025 R: REKORDOWE PRZYCHODY I PODWOJENIE ZYSKU NETTO; DOBRE PERSPEKTYWY NA KOLEJNE MIESIĄCE

Grupa ASBIS, wiodący dystrybutor z wartością dodaną, deweloper i dostawca produktów, rozwiązań i usług ICT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA), zamknęła rekordowy w swojej historii II kwartał 2025 r. wypracowując dynamiczne wzrosty wyników finansowych. Przychody ze sprzedaży w II kw. 2025 r. wzrosły o 47% i wyniosły 949,3 mln USD (3,5 mld zł). W tym samym okresie zysk netto Grupy podwoił się i wyniósł 12,1 mln USD (45 mln zł).

W I półroczu 2025 r. przychody ze sprzedaży Grupy wyniosły blisko 1,7 mld USD (6,5 mld zł), natomiast zysk netto wyniósł 19,4 mln USD (74,7 mln zł). 

INNE WAŻNE WYDARZENIA W II KWARTALE 2025:

  • Największym pod względem sprzedaży krajem ASBIS był Kazachstan, natomiast region WNP utrzymał największy udział w przychodach Grupy (blisko 34%). 
  • Polska zajęła 7. miejsce wśród krajów o najwyższej sprzedaży w Grupie ASBIS (TOP10) z przychodami na poziomie blisko 43,4 mln USD (wzrost o 31% względem analogicznego okresu ubiegłego roku). 
  • W drugim kwartale 2025 roku Grupa wypłaciła dywidendę finalną w wysokości 0,30 USD na akcję. Wraz z dywidendą zaliczkową wypłaconą w grudniu 2024 roku, łączna dywidenda z zysków za 2024 rok wyniosła 0,50 USD na akcję, co stanowi najwyższą dywidendę wypłaconą akcjonariuszom w historii ASBIS (równa dywidendzie wypłaconej za 2023 rok).
  • ASBIS podpisał list intencyjny, na mocy którego rozpoczęły się procedury związane z przejęciem sieci sklepów Samsung Brand Store w Polsce. Zamknięcie transakcji powinno nastąpić do końca 2025 roku.
  • ASBIS rozszerzył swoje portfolio produktowe o produkty następujących firm: Midea (klimatyzatory), Royal Kludge ( specjalizuje się w produkcji wysokiej jakości mechanicznych klawiatur gamingowych), Klipsch (wiodący globalny producent wysokiej jakości rozwiązań audio). Grupa rozszerzyła też umowę z Logitech na Republikę Południową Afryki. 
  • Breezy, spółka zależna Grupy ASBIS, specjalizująca się w modernizacji i remarketingu używanych urządzeń cyfrowych, podpisała umowę z Nedbank, jedną z największych grup świadczących usługi finansowe w Afryce. Na mocy tej umowy firma będzie dostarczać rozwiązania Trade-In platformie Avo Super Shop, należącej do Nedbanku i obsługującej obecnie blisko 3 miliony klientów. 

Zarówno II kwartał, jak i I półrocze tego roku, były najlepsze pod względem przychodów w całej naszej historii. W samym drugim kwartale 2025 roku wypracowaliśmy bardzo dynamiczne wzrosty wyników finansowych. Nasz zysk netto praktycznie podwoił się a przychody były o 47% wyższe od ubiegłorocznych. Warto też podkreślić, że w każdym miesiącu drugiego kwartału 2025 roku nasza sprzedaż dynamicznie rosła, ustanawiając nowe rekordy. I to pomimo sezonowego spowolnienia i utrzymujących się wyzwań na naszych głównych rynkach, takich jak Kazachstan i Ukraina (głównie związanych z nieautoryzowanym i nielegalnym importem oraz trwającą wojną na szeroką skalę), a także znacznej eskalacji kryzysu na Bliskim Wschodzie. Pokazuje to siłę ASBIS oraz motywację do wypracowania dalszych wzrostów wyników” – powiedział Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS.

Podsumowując, biorąc pod uwagę ogólną niepewność geopolityczną, oceniamy wyniki Grupy za II kwartał 2025 r. i I półrocze 2025 r. jako bardzo satysfakcjonujące. Jesteśmy pozytywnie nastawieni do drugiej połowy tego roku. Wierzymy, że wzrostowy trend sprzedaży utrzyma się wraz z boomem na infrastrukturę AI i centra danych, co pozwoli nam wypracować bardzo dobre wyniki. Planujemy dalszą ekspansję w Afryce i Europie Zachodniej, jednocześnie wzmacniając naszą pozycję w Europie Środkowo-Wschodniej. Bardzo liczymy również na spółkę Breezy, która już teraz rozwija się bardzo dobrze” – dodał Serhei Kostevitch.

WYNIKI FINANSOWE

Podsumowanie wyników finansowych Grupy ASBIS w II kw. 2025 r. i I pół. 2025 r. do analogicznych okresów ubiegłego roku przedstawiają poniższe tabele (prezentacja wyników w USD oraz w tabeli poniżej poglądowo w PLN). Oficjalną walutą sprawozdawczą Grupy pozostaje USD.

Wyniki finansowe Grupy ASBIS w okresie II kwartału i I półrocza lat 2025 i 2024 (mln USD)

mln USD

II kw. 

2025 r.

II kw. 

2024 r.

Zmiana

I pół. 

2025 r.

I pół. 

2024 r.

Zmiana

Przychody

949,3

645,9

+47%

1 685,7

1 359,1

+24%

Zysk brutto

63,6

51,5

+23%

115,1

110,6

+4%

Zysk z działalności operacyjnej (EBIT)

23,5

15,3

+53%

39,9

39,8

0%

Zysk netto 

12,1

6,1

+98%

19,4

20,1

-4%

 

mln PLN

mln PLN

II kw. 

2025 r.

II kw. 

2024 r.


I pół. 

2025 r.

I pół. 

2024 r.

Przychody

3 522,6

2 605,0

 

6 476,7

5 449,7

Zysk brutto

235,8

207,7

 

442,3

443,3

Zysk z działalności operacyjnej (EBIT)

87,3

61,9

 

153,3

159,5

Zysk netto 

45,0

24,7

 

74,7

80,7

 

SZCZEGÓŁOWE DANE DOTYCZĄCE SPRZEDAŻY

SPRZEDAŻ WEDŁUG REGIONÓW

Regiony krajów Wspólnoty Niepodległych Państw („WNP”) oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie miały największy udział w przychodach Grupy. Nie zmieniło się to w drugim kwartale 2025 r. i I półroczu 2025 r. 

W pierwszym półroczu 2025 r. przychody z regionu WNP spadły o 4,9%, ale w drugim kwartale 2025 r. wzrosły o 32,3% w porównaniu z analogicznymi okresami 2024 r. Jest to efekt działań Spółki zmierzających do dywersyfikacji przychodów na tych rynkach w efekcie realizacji znaczących projektów.

Jednocześnie sprzedaż w Europie Środkowo-Wschodniej, na Bliskim Wschodzie i Afryce oraz w Europie Zachodniej i w innych regionach znacząco wzrosła.

W rezultacie, udział niektórych regionów – takich jak region WNP – w całkowitych przychodach Spółki za II kwartał 2025 r. i I półrocze 2025 r. uległ zmianie w porównaniu z analogicznymi okresami 2024 r. Udział regionu WNP zmniejszył się zarówno w II kwartale 2025 r., jak i w I półroczu 2025 r., do 33,89% (z 37,64% w II kwartale 2024 r.) i 32,31% (z 42,16% w I półroczu 2024 r.). Udział regionu Bliskiego Wschodu i Afryki wzrósł zarówno w II kwartale 2025 r., jak i w I półroczu 2025 r., odpowiednio do 19,05% (z 17,57% w II kwartale 2024 r.) i 21,88% (z 17,28% w I półroczu 2024 r.). Udział regionu Europy Zachodniej również wzrósł do 16,74% (z 13,91% w II kw. 2024 r.) i 14,81% (z 11,63% w I poł. 2024 r.).

Geograficzna struktura sprzedaży ASBIS w okresie II kw. 2025 r. i II kw. 2024 r. 

   II kw. 2025
 II kw. 2024  
  tys. USD % przychodow ogolem tys. USD % przychodow ogolem
Wspólnota Niepodległych Państw (“WNP”)  321 735  33,89%  243 140  37,64%
Europa Środkowo-Wschodnia  258 691  27,25%  185 034  28,65%
Bliski Wschód i Afryka  180 846  19,05%  113 470  17,57%
Europa Zachodnia  158 883  16,74%  89 878  13,91%
Pozostałe  29 184  3,07%  14 401  2,23%
Ogółem  949 339  100%  645 925  100%

 

SPRZEDAŻ WEDŁUG KRAJÓW

Analiza poszczególnych krajów potwierdza wzrost, jaki Grupa wypracowała we wszystkich głównych krajach działalności w II kw. 2025 r. Znaczny wzrost w regionie WNP został wypracowany na dwóch głównych rynkach: w Kazachstanie (+59% w II kw. 2025 r.) i Azerbejdżanie (+36,7% w II kw. 2025 r.). Wynikał on głównie z realizacji dużych kontraktów serwerowych w obszarze sztucznej inteligencji oraz widocznego odbicia w sprzedaży smartfonów.

Pomimo dalszego zaostrzenia działań wojennych w Ukrainie w II kw. 2025 r., Grupa wypracowała wzrost sprzedaży o 11,3% w porównaniu z rokiem poprzednim. 

Zjednoczone Emiraty Arabskie pozostały największym rynkiem działalności Grupy, generując przychody w wysokości 246,9 mln USD w pierwszej połowie 2025 r., co stanowi wzrost o 46,6% rok do roku.

Polska dynamicznie rozwija się, podwajając swoją działalność z miesiąca na miesiąc i z roku na rok. Zarówno w drugim kwartale, jak i w pierwszej połowie 2025 r. Polska odnotowała znaczny wzrost (+31,0%) i (+36,1%) w porównaniu z analogicznymi okresami 2024 r. Najlepiej sprzedającymi się kategoriami produktów w Polsce były procesory, produkty sieciowe i dyski twarde.

Kraje o największym wzroście sprzedaży w II kw. 2025 r.:

  • Republika Południowej Afryki – wzrost o 337%
  • Holandia – wzrost o 181%
  • Słowacja – wzrost o 65%
  • Kazachstan – wzrost o 59%
  • Zjednoczone Emiraty Arabskie – wzrost o 50%.

Struktura przychodów – Top 10 krajów w II kw. 2025 r. i II kw. 2024 r. (w tys. USD)

   II kw. 2025   II kw. 2024  
  Kraj Sprzedaż Kraj Sprzedaż
1. Kazachstan 131 276 Kazachstan 82 564
2. Ziednochone Emiraty Arabskie 123 554 Zjednoczone Emiraty Arabskie 82 096
3. Slowacja 93 208 Ukraina 81 769
4. Ukraina 91 049 Słowacja 56 335
5. Holandia 64 628 Niemcy 40 937
6. Niemcy 56 750 Polska 33 110
7. Polska 43 384 Azerbejdżan 28 832
8. Azerbejdżan 39 421 Czechy 23 615
9. Czechy 28 788 Holandia 22 969
10. RPA 26 644 Gruzja 19 573
  OGÓŁEM 949 339 OGÓŁEM 645 923

 

Więcej informacji mediom udziela:

Iwona Mojsiuszko
8Sense Public Relations
Tel. +48 502 344 992
E-mail: iwona.mojsiuszko@8sensepr.pl

 O Grupie ASBIS (GPW: ASB)

Grupa ASBIS jest wiodącym dystrybutorem z wartością dodaną, deweloperem i dostawcą produktów, rozwiązań i usług ICT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) z lokalnymi operacjami w Europie Środkowo-Wschodniej, republikach bałtyckich, krajach Wspólnoty Niepodległych Państw, Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej.

Działalność ASBIS opiera się na trzech filarach:

  1. Dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego stosowanego przez klientów w biurach i ośrodkach przetwarzania danych, jak również elektroniki użytkowej poprzez:
  2. Sieci detaliczne i sklepy internetowe 
  3. Resellerów współpracujących z małymi i średnimi przedsiębiorstwami
  4. Bezpośrednio do dużych przedsiębiorstw.
  5. Pełnym zakresie działalności w obszarze produktów najwyższej światowej klasy – od naukowej działalności badawczo-rozwojowej poprzez projektowanie i inżynierię, tworzenie oprogramowania i firmware, aż po produkcję i marketing produktów i rozwiązań IT i obsługujących internet rzeczy (IoT) pod markami własnymi
  6. Aeno (inteligentne urządzenia domowe z sektora małego AGD).
  7. Canyon (inteligentne zegarki, power banki, akcesoria do komputerów i urządzeń mobilnych)
  8. Lorgar (akcesoria do gier oraz przesyłania strumieniowego)
  9. Prestigio (inteligentne urządzenia i akcesoria, innowacyjne rozwiązania dla biznesu i edukacji itp.)
  10. Prestigio Solutions (innowacyjne rozwiązania technologiczne dla biznesu i segmentu edukacji)
  11. Kompleksowych projektach sprzedaży rozwiązań do dużych przedsiębiorstw za pośrednictwem rozbudowanych sieci Integratorów Systemów i Resellerów Wartości Dodanej.

ASBIS powstał w 1990 roku, w 1995 roku Spółka została zarejestrowana na Cyprze i od tego czasu prowadzi działalność z tego kraju. Firma posiada 2 główne centra dystrybucyjne na świecie zlokalizowane w Czechach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz 2 regionalne centra dystrybucyjne (Gruzja, RPA), filie w 34 krajach, około 2 700 pracowników i około 20 000 aktywnych klientów w 60 krajach na całym świecie. W 2024 roku Grupa zrealizowała sprzedaż na poziomie ponad 3 mld USD.

Akcje Spółki są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od października 2007 r. pod symbolem „ASB” (ASBIS).

Nowości i więcej informacji można znaleźć: www.asbis.com

Disclaimer: The information contained in each press release posted on this site was factually accurate on the date it was issued. While these press releases and other materials remain on the Company's website, the Company assumes no duty to update the information to reflect subsequent developments. Consequently, readers of the press releases and other materials should not rely upon the information as current or accurate after their issuance dates.