Limassol, Cypr, 7 sierpnia 2013 -- ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor produktów IT na rosnących rynkach Europy oraz Bliskiego Wschodu i Afryki , zaraportował udane I półrocze 2013 roku. W okresie tym, Spółka zwiększyła przychody o 21,95% do 908,478 mln USD. Rentowność wzrosła na wszystkich poziomach dzięki najwyższej w historii sprzedaży marek własnych, która wyniosła ponad 178,379 mln USD i przekroczyła już wartość sprzedaży marek własnych z 2012 roku. Wpłynęło to na wzrost ogólnej marży zysku brutto.
Zysk brutto wzrósł o 40,54% do 51,848 mln USD z 36,892 mln USD w I półroczu 2012 roku. EBITDA wzrosła o 82,49% do 14,664 mln USD w I półroczu 2013 r. z 8,036 mln USD w analogicznym okresie ubiegłego roku. W rezultacie zysk netto przypisany właścicielom podmiotu dominującego wzrósł w I półroczu 2013 roku o 84,12% do 4,699 mln USD z 2,552 mln USD w I półroczu 2012 roku . Jednocześnie Spółka istotnie poprawiła zarządzanie przepływami pieniężnymi, pomimo dużych inwestycji w nowe, wysokomarżowe linie produktowe.
Siarhei Kostevitch, Dyrektor Generalny i Przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc, skomentował: “Zarówno w II kw. 2013 r. jak i w I półroczu 2013 r. wypracowaliśmy solidny wzrost wyników finansowych na wszystkich poziomach – nawet pomimo tego, że drugi kwartał jest zwykle najsłabszym okresem roku w naszej branży . Było to możliwe dzięki konsekwentnej realizacji naszego planu mocniejszego wejścia w nowe, dynamicznie rozwijające się linie produktowe, które oferują wyższe marże niż tradycyjne komponenty komputerowe . Głównym motorem wzrostu były nasze marki własne : Prestigio i Canyon. Dużo zainwestowaliśmy w ich rozwój i widzimy tego efekty - po sześciu miesiącach 2013 r. przychody ze sprzedaży marek własnych są już wyższe niż w całym 2012 roku. Co ważniejsze, przychody te zostały wypracowane przy bardzo dobrej marży zysku brutto i poprawiły naszą ogólną rentowność. Nasza marża zysku brutto w I półroczu 2013 wzrosła o 15,24% do 5,71% z 4,95% w I półroczu 2012 r . Dlatego, po wzroście przychodów o 21,95% do ponad 908 mln USD i zysku netto o 84,12% do prawie 4,7 mln USD , mamy solidne podstawy do zrealizowania prognozy finansowej na cały rok .”
Siarhei kontynuował: “Co dla nas bardzo ważne, mogliśmy wesprzeć tak mocny wzrost i jednocześnie poprawić nasze przepływy pieniężne. Byliśmy w stanie obsłużyć zwiększony popyt i sprzedaż, a jednocześnie obniżyć nasze wydatki środków pieniężnych netto z działalności operacyjnej o prawie 40 mln USD w porównaniu do I półrocza 2012 r . Oznacza to, że poprawiliśmy zarządzanie kapitałem obrotowym, które jest kluczowe w naszym biznesie, z czego będziemy korzystać również w przyszłości realizując nawet lepsze wyniki i zwiększając wartość dla akcjonariuszy. Naszym celem na drugą połowę 2013 roku będzie dalsza poprawa marż, rentowności oraz przepływów pieniężnych.”
|
I półrocze 2013 |
I półrocze 2012 |
Zmiana |
Przychody |
908.478 |
744.938 |
+21,95% |
Zysk brutto |
51.848 |
36.892 |
+ 40,54% |
Marża zysku brutto |
5.71% |
4.95% |
+ 15,24% |
Koszty ogólnego zarządu |
14.285 |
11.495 |
+ 24,27% |
Koszty sprzedaży |
24.229 |
17.993 |
+ 34,66% |
Zysk z działalności operacyjnej |
13.334 |
7.404 |
+80,09% |
EBITDA |
14.664 |
8.036 |
+ 82,49% |
Zysk netto przypisany |
4.699 |
2.552 |
+ 84,12% |
ASBIS prognozuje, że w 2013 roku osiągnie przychody w wysokości pomiędzy 1,85 mld USD a 1,95 mld USD oraz zysk netto po opodatkowaniu w wysokości pomiędzy 11,0 mln USD a 12,5 mln USD.
Najważniejszym wydarzeniem I półrocza 2013 r. był mocny wzrost sprzedaży w Europie Środkowo-Wschodniej, który pozwolił temu regionowi uzyskać pierwszą pozycję w geograficznej strukturze przychodów ASBIS. Było to możliwe dzięki mocnemu wzrostowi sprzedaży marek własnych oraz smartfonów w Europie Środkowo-Wschodniej, podczas gdy przychody w krajach byłego ZSRR były nieco wyższe niż w porównywalnym okresie 2012 roku.
• Przychody ze sprzedaży tabletów wzrosły o 293,44% do 137.494 USD z 34.946 USD
w analogicznym okresie 2012 roku – głównie dzięki znacznie wyższej sprzedaży jednostkowej.
• Przychody ze sprzedaży smartfonów wzrosły o 353,42% do 192.895 USD z 42.542 USD
w analogicznym okresie 2012 roku – głównie dzięki znacznie wyższej sprzedaży jednostkowej .
• Przychody ze sprzedaży marek własnych ustanowiły kolejny historyczy rekord i wzrosły do poziomu 178.379 USD w porównaniu do 47.211 USD w I półroczu 2012 roku. Udział marek własnych w przychodach ogółem w I półroczu 2013 r. wyniósł 19,63% w porównaniu do 6,34% w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Region |
I półrocze 2013 |
I półrocze 2012 |
Zmiana % |
Kraje byłego ZSRR |
324.160 |
300.026 |
+8,04% |
Europa Środkowo-Wschodnia i kraje bałtyckie |
341.413 |
249.773 |
+36,69% |
Bliski Wschód I Afryka |
125.509 |
115.370 |
+8,79% |
Europa Zachodnia |
103.552 |
55.968 |
+85,02% |
Pozostałe |
13.844 |
23.802 |
-41,84% |
Ogółem |
908.478 |
744.938 |
+21,95% |
Siarhei Kostevitch, Dyrektor Generalny i Przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc, skomentował: “Wyraźnie potwierdza to fakt, iż szeroki zasięg geograficzny naszej działalności, mocne portfolio produktowe oraz inwestycje w rozwój marek własnych pozwoliły nam skorzystać
z pozytywnych zmian na niektórych rynkach. W naszej opinii, zwiększenie udziału Europy Środkowo-Wschodniej w przychodach ogółem do 37,09% w II kw. 2013 r. oraz do 37,58% w I półroczu 2013 r. –
w porównaniu do 34,81% w II kw. 2012 r. oraz do 33,53% w I półroczu 2012 r. – zwiększa bezpieczeństwo Spółki, ponieważ nasza zależność od jednego dużego regionu maleje. Dlatego zamierzamy wspierać ten trend w przyszłości. ”
|
I półrocze 2013 |
I półrocze 2012 |
||
|
Kraj |
Sprzedaż |
Kraj |
Sprzedaż |
1. |
Rosja |
189.517 |
Rosja |
175.859 |
2. |
Słowacja |
81.285 |
Słowacja |
72.159 |
3. |
Zjednoczone Emiraty Arabskie |
72.188 |
Ukraina |
69.009 |
4. |
Ukraina |
65.766 |
Zjednoczone Emiraty Arabskie |
65.537 |
5. |
Bułgaria |
51.927 |
Czechy |
39.606 |
6. |
Wielka Brytania |
34.423 |
Kazachstan |
31.093 |
7. |
Czechy |
33.810 |
Bułgaria |
20.791 |
8. |
Białoruś |
32.349 |
Holandia |
19.689 |
9. |
Kazachstan |
31.137 |
Litwa |
18.366 |
10. |
Arabia Saudyjska |
26.487 |
Białoruś |
17.955 |
11. |
Pozostałe |
289.589 |
Pozostałe |
214.874 |
|
OGÓŁEM |
908.478 |
OGÓŁEM |
744.938 |
Aby uzyskać więcej informacji, prosimy o kontakt z:
Daniel Kordel , ASBISc Enterprises PLC, Investor Relations
Tel. +00 357 99 633 793
Tel. +48 509 020 021
E-mail: d.kordel@asbis.com
Costas Tziamalis , ASBISc Enterprises PLC, Investor Relations
Tel. +00 357 25 857 000
E-mail costas@asbis.com
Iwona Mojsiuszko , M+G
Tel. +48 22 625 71 40,
Tel. +48 501 183 386
E-mail: iwona.mojsiuszko@mplusg.com.pl
ASBIS Enterprises Plc ma siedzibę na Cyprze i specjalizuje się w dystrybucji sprzętu
i oprogramowania komputerowego, rozwiązań mobilnych, komponentów IT i peryferiów, a także szerokiej gamy produktów informatycznych i urządzeń cyfrowych. Spółka założona w roku 1990, jest obecna w Europie Środkowo-Wschodniej, krajach nadbałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, prowadząc sprzedaż w 75 krajach świata.
Grupa dystrybuuje produkty wielu producentów, a także produkuje i sprzedaje produkty pod markami własnymi: Prestigio (smartfony, tablety, pamięci zewnętrzne, oprawione w skórę akcesoria USB, urządzenia GPS itp.) i Canyon (odtwarzacze MP3, produkty sieciowe i inne urządzenia peryferyjne). ASBIS posiada podmioty zależne w 26 krajach, zatrudnia ponad 1 000 osób i zaopatruje 32 tysiące klientów. Od października 2007 roku Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pod symbolem ASB (ASBIS).
Więcej informacji na stronie internetowej Spółki, pod adresem: www.asbis.com oraz investor.asbis.com
Disclaimer: The information contained in each press release posted on this site was factually accurate on the date it was issued. While these press releases and other materials remain on the Company's website, the Company assumes no duty to update the information to reflect subsequent developments. Consequently, readers of the press releases and other materials should not rely upon the information as current or accurate after their issuance dates.