Grupa Asbis w III kw. 2013:  rekordowy poziom sprzedaży marek własnych skutkuje wyższymi marżami zysku brutto oraz lepszą rentownością na wszystkich poziomach

Listopad 07, 2013

financial results

Grupa Asbis w III kw. 2013: rekordowy poziom sprzedaży marek własnych skutkuje wyższymi marżami zysku brutto oraz lepszą rentownością na wszystkich poziomach

ASBIS zaraportował udany III kw. 2013 r.

Limassol, Cypr, 7 listopada 2013 -- ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor produktów IT na rosnących rynkach Europy oraz Bliskiego Wschodu i Afryki, zaraportował udany III kw. 2013 r. W okresie tym Spółka skupiła się na poprawie swoich marż zysku brutto oraz rentowności przez ulepszanie swojego portfolio produktowego oraz wzrost sprzedaży marek własnych, która osiągnęła nowy, rekordowy poziom 128 mln USD. W związku z tym, podczas gdy przychody w III kw. 2013 r. wzrosły o 1,1% do 438,2 mln USD, marża zysku brutto wzrosła o 36,1% do 6,4% z 4,7% w III kw. 2012 r. powodując wzrost rentowności Spółki na wszystkich poziomach. Zysk brutto wzrósł o 37,59% do 28,08 mln USD z 20,41 mln USD w III kw. 2012. EBITDA wzrosła o 152,22% do 14,61 mln USD z 5,79 mln USD w tych samych okresach, a zysk netto po opodatkowaniu wzrósł o 49,84% do 3,04 mln USD w III kw. 2013 r. z 2,03 mln USD w III kw. 2012 r. Jednocześnie, Spółka istotnie poprawiła zarządzanie przepływami pieniężnymi, pomimo inwestycji w nowe, wysokomarżowe linie produktowe.

Siarhei Kostevitch, Dyrektor Generalny i Przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc, skomentował: “Kontynuowaliśmy wprowadzanie zmian w naszym portfolio produktowym. Dlatego, choć przychody były podobne do tych z III kw. 2012 r., nasza działalność w tym okresie była zupełnie inna. Zrealizowaliśmy mniejszą sprzedaż w segmencie tradycyjnych komponentów (takich jak procesory czy dyski twarde) i w segmencie laptopów, koncentrując nasze wysiłki na zwiększaniu sprzedaży w dynamicznie rosnących wysokomarżowych segmentach tabletów i smartfonów, szczególnie pod markami własnymi. Jesteśmy zadowoleni z efektów naszej pracy, działania te pozwoliły nam istotnie zwiększyć ogólną marżę zysku brutto, zysk z działalności operacyjnej i – co najważniejsze zysk netto po opodatkowaniu. Pomimo, że oczekiwany jest ponowny wzrost przychodów w ostatnim kwartale roku, już w minionym kwartale staraliśmy się o lepszą rentowność i poprawę przepływów pieniężnych. Wyniki III kw. uznajemy za satysfakcjonujące.”  

Kostevitch kontynuował: “Co dla nas bardzo ważne, nadal poprawialiśmy nasze przepływy pieniężne jednocześnie cały czas wspierając wzrost wyników. Zrealizowaliśmy 50-proc. wyższy zysk przy niemal tych samych przychodach, co w zeszłym roku,, podczas gdy środki pieniężne z działalności operacyjnej poprawiły się o około 61 mln USD po dziewięciu miesiącach 2013 roku i wyniosły 6 mln USD wpływów w tym roku, w porównaniu do 55 mln USD wydatków w analogicznym okresie ubiegłego roku. Oznacza to, że poprawiliśmy zarządzanie kapitałem obrotowym i oczekujemy, że będziemy z tego korzystać również w przyszłości osiągając jeszcze solidniejsze wyniki i zwiększając wartość dla akcjonariuszy. Dalsza poprawa marż, rentowności i przepływów pieniężnych będą naszym głównym celem w IV kw. 2013 r. oraz w 2014 roku.”

  III kw. 2013 III kw. 2012 Zmiana
Przychody 438 243 433 543 +1,08%

Zysk brutto

28 081 20 409 +37,59%

Marża zysku brutto

6,41% 4,71% +36,11%

Koszty ogólnego zarządu

7 322 5 700 +28,45%

Koszty sprzedaży

13 360 9 ,602 +39,14%

Zysk z działalności operacyjnej

7 399 5 107 +44,89%
EBITDA 14 608 5 792 +152,22%

Zysk netto

3 042 2 030 +49,84%

ASBIS prognozuje, że w 2013 roku osiągnie przychody w wysokości pomiędzy 1,85 mld USD a 1,95 mld USD oraz zysk netto po opodatkowaniu w wysokości pomiędzy 11,0 mln USD a 12,5 mln USD.

Najważniejszym wydarzeniem III kw. 2013 był dynamiczny wzrost sprzedaży marek własnych oraz ich udziału w przychodach ogółem.

  • W III kw. 2013 r. przychody ze sprzedaży marek własnych wzrosły o 215,67% do nowego rekordowego poziomu 128,09 mln USD w porównaniu do 40,58 mln USD w III kw. 2012 r. Udział marek własnych w przychodach ogółem wyniósł 29,23% w porównaniu do 9,36% w III kw. 2012.
  • Spółka zwiększyła również istotnie sprzedaż w mocno rosnących segmentach tabletów i smartfonów
  • W III kw. 2013 r. przychody ze sprzedaży tabletów (zarówno pod markami własnymi jak i innych producentów) wzrosły o 168,27% do 86,30 mln USD z 32,18 mln USD w analogicznym okresie 2012 r.. Było to spowodowane głównie znacznie wyższą sprzedażą jednostkową.
  • W III kw. 2013 r. przychody ze sprzedaży smartfonów wzrosły o 101,54% do 85,22 mln USD z 42,28 USD w analogicznym okresie 2012 r. Było to spowodowane głównie znacznie wyższą sprzedażą jednostkową.

 

Region III kw. 2013 III kw. 2012 Zmiana%
Kraje byłego ZSRR 173 282 180 546 -4,02%
Europa Środkowo-Wschodnia i kraje bałtyckie 155 726 152 510 +2,11%
Bliski Wschód I Afryka 55 065 56 467 -2,48%
Europa Zachodnia 42 570 28 481 +49,47%
Pozostałe 11 601 15 539 -25,34%
Ogółem 438 243 433 543 +1,08%

 

Siarhei Kostevitch, Dyrektor Generalny i Przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc, skomentował: “Szeroki zasięg geograficzny naszej działalności, nasze mocne portfolio produktowe oraz inwestycje w rozwój marek własnych pozwoliły nam korzystać z pozytywnych zmian na niektórych rynkach. W naszej opinii fakt, że udział regionu Europy Środkowo-Wschodniej w przychodach ogółem wzrósł istotnie rok do roku, oraz że udział Europy Zachodniej rośnie dzięki sprzedaży naszych marek własnych, zwiększa siłę Spółki, jako że nasza zależność od jednego dużego regionu zmniejsza się. Dlatego zamierzamy wspierać ten trend w przyszłości.

 

III kw. 2013

III kw. 2012

  Kraj Sprzedaż Kraj Sprzedaż
1. Rosja 96.557 Rosja 94.747
2. Słowacja 39.104 Ukraina 47.975
3. Ukraina 38.902 Słowacja 36.219
4. Zjednoczone Emiraty Arabskie 32.583 Bułgaria 32.517
5. Bułgaria 25.694 Zjednoczone Emiraty Arabskie 31.566
6. Czechy 19.326 Czechy 17.832
7. Białoruś 19.067 Kazachstan 17.476
8. Kazachstan 16.303 Białoruś 16.971
9. Polska 13.923 Litwa 13.544
10. Wielka Brytania 13.083 Węgry 12.033
11. Pozostałe 123.702 Pozostałe 112.664
  OGÓŁEM 438.243 OGÓŁEM 433.543


Aby uzyskać więcej informacji, prosimy o kontakt z:

Daniel Kordel, ASBISc Enterprises PLC, Investor Relations
Tel. +00 357 99 633 793
Tel. +48 509 020 021 E-mail: d.kordel@asbis.com  

Costas Tziamalis, ASBISc Enterprises PLC, Investor Relations
Tel. +00 357 25 857 000
E-mail costas@asbis.com   

Iwona Mojsiuszko, M+G
Tel. +48 22 625 71 40,
Tel. +48 501 183 386
E-mail: iwona.mojsiuszko@mplusg.com.pl  

ASBIS Enterprises Plc ma siedzibę na Cyprze i specjalizuje się w dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego, rozwiązań mobilnych, komponentów IT i peryferiów, a także szerokiej gamy produktów informatycznych i urządzeń cyfrowych. Spółka założona w roku 1990, jest obecna w Europie Środkowo-Wschodniej, krajach nadbałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, prowadząc sprzedaż w 75 krajach świata. Grupa dystrybuuje produkty wielu producentów, produkuje i sprzedaje produkty pod markami własnymi: Prestigio (smartfony, tablety, pamięci zewnętrzne, oprawione w skórę akcesoria USB, urządzenia GPS itp.) i Canyon (odtwarzacze MP3, produkty sieciowe i inne urządzenia peryferyjne). ASBIS posiada podmioty zależne w 26 krajach, zatrudnia ponad 1 500 osób i zaopatruje 32 tysiące klientów. Od października 2007 roku Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pod symbolem ASB (ASBIS). 

Więcej informacji na stronie internetowej Spółki, pod adresem: www.asbis.com oraz investor.asbis.com

      

Disclaimer: The information contained in each press release posted on this site was factually accurate on the date it was issued. While these press releases and other materials remain on the Company's website, the Company assumes no duty to update the information to reflect subsequent developments. Consequently, readers of the press releases and other materials should not rely upon the information as current or accurate after their issuance dates.