Grupa ASBIS w I kw. 2015: niższy popyt rynkowy oraz wydarzenia jednorazowe negatywnie wpłynęły na marże i spowodowały stratę.

Maj 07, 2015

Grupa ASBIS w I kw. 2015: niższy popyt rynkowy oraz wydarzenia jednorazowe negatywnie wpłynęły na marże i spowodowały stratę.

Poprawa jest oczekiwana w ii kw., a zyski w drugiej połowie roku

Limassol, Cypr, 7 maja 2015 - ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor produktów IT na rosnących rynkach Europy oraz  Bliskiego Wschodu i Afryki, ogłosił swoje wyniki finansowe za I kw. 2015 roku. 

Przychody zmniejszyły się o 17,69% do 281,8 mln USD z 342,4 mln USD w I kw. 2014 roku, głównie ze względu na niższy popyt rynkowy w wielu regionach oraz silną konkurencję w obszarze marek własnych. Zysk brutto spadł do 6,9 mln USD z 22,2 mln USD w I kw. 2014 roku, ze względu na niższe przychody oraz wydarzenia jednorazowe: wyprzedaż zapasów po niższych cenach i straty związane z gwarancjami.  

Spółka nadal redukowała swoje koszty, w efekcie obniżając koszty ogólnego zarządu, koszty sprzedaży i koszty finansowe odpowiednio o 29,64%, 12,60% oraz 37,59%. Nie pozwoliło to jednak na pełne skompensowanie zmniejszenia zysku brutto. W rezultacie, w I kw. 2015 roku Spółka wygenerowała stratę netto po opodatkowaniu w wysokości 12,4 mln USD w porównaniu do straty netto po opodatkowaniu w wysokości 3,4 mln USD w I kw. 2014 roku. 

Mimo iż oczekiwane jest utrzymanie się niekorzystnych warunków rynkowych w krajach byłego ZSRR przez pozostałą część tego roku, Spółka obserwuje poprawę w innych regionach i oczekuje, że przychody i zysk brutto zaczną rosnąć począwszy od II kw. 2015, a wyniki ogółem ulegną dalszej poprawie w drugiej części roku, tak jak miało to miejsce w 2014 roku. 

Siarhei Kostevitch, Dyrektor Generalny i Przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc, skomentował: „Przygotowaliśmy się na znacznie lepszy pod względem sprzedaży kwartał. Jednakże, ze względu na słabość rynku, wielu klientów opóźniało nowe zamówienia, jednocześnie wyprzedając zapasy. Skutkowało to mniejszą sprzedażą i niższym zyskiem brutto, do którego to spadku przyczyniło się także prowadzenie sprzedaży po niższych cenach. Na nasze wyniki negatywnie wpłynęły również straty związane z gwarancjami.” 

Kostevitch kontynuował: „Wyprzedaż zapasów oraz straty związane z gwarancjami kosztowały nas około 7,1 mln USD. Ponieważ spodziewamy się, że rynek krajów byłego ZSRR pozostanie słaby w tym roku, zmieniliśmy nasze plany zaopatrzenia, podjęliśmy działania w celu rozwiązania roszczeń dotyczących gwarancji oraz zrewidowaliśmy naszą politykę ryzyka kredytowego. W rezultacie nie spodziewamy się, aby wszystkie te czynniki, które wpłynęły na nasze wyniki w I kw. 2015 roku pojawiły się ponownie w przyszłości. Oczekujemy, że nasze przychody i marża zysku brutto zaczną rosnąć począwszy od II kw. 2015, a istotna poprawa jest spodziewana w drugiej połowie roku.”  

 

I kw.  2015

I kw. 2014

Zmiana
Q1/Q1

Przychody

281.809

342.390

-17,69%

Zysk brutto

6.886

22.236

-69,03%

Marża zysku brutto

2,44%

6,49%

-62,37%

Koszty ogólnego zarządu

5.555

7.895

-29,64%

Koszty sprzedaży

9.940

11.373

-12,60%

Zysk z działalności operacyjnej

(8.608)

2.968

N/A

EBITDA

(7.980)

3.747

N/A

Zysk po opodatkowaniu

(12.404)

(3.387)

N/A

Analiza według krajów potwierdza, że główny spadek sprzedaży został zanotowany na rynkach bezpośrednio dotkniętych przez kryzys polityczny na Ukrainie. Podobnie jak w 2014 roku, zmniejszenie sprzedaży na Ukrainie i w Rosji było największe. Przychody w Czechach i w Bułgarii również się zmniejszyły, ze względu na niższą sprzedaż marek własnych oraz ograniczony handel smartfonami innych producentów. Przychody Spółki w pozostałych krajach Europy Środkowo-Wschodniej wzrosły, ze szczególnym uwzględnieniem wzrostu zanotowanego w Polsce. Ponadto, sprzedaż na Słowacji wzrosła dzięki bogatemu portfolio produktowemu i kraj ten został rynkiem numer jeden Spółki pod względem przychodów w I kw. 2015 roku. Spółka zanotowała ponadto dobre wyniki w Kazachstanie, szczególnie dzięki biznesowi związanemu z iPhone’m. ASBIS spodziewa się kontynuacji tego trendu, szczególnie, że ta działalność może być rozwijana także w innych krajach WNP.       

KRAJ

DYNAMIKA SPRZEDAŻY

 

I kw. 2015

I kw. 2014

Zmiana %

Kazachstan

32.852

12.016

+173,41%

Polska

29.400

17.000

+72,95%

Zjednoczone Emiraty Arabskie

33.257

29.376

+13,21%

Słowacja

49.962

46.339

+7,82%

Rumunia

11.058

11.175

-1,05%

Czechy

11.786

19.845

-40,61%

Rosja

33.569

73.381

-54,25%

Białoruś

5.651

14.364

-60,66%

Bułgaria

6.617

19.353

-65,81%

Ukraina

6.799

21.980

-69,07%

Począwszy od lutego 2014 roku przychody Spółki znajdowały się pod poważną presją ze względu na zawirowania na Ukrainie, które wpłynęły na szereg krajów, w których prowadzimy działalność. Nie zmieniło się to w I kw. 2015 i negatywnie wpłynęło na przychody ze wszystkich linii produktowych oferowanych przez Grupę. 

Przychody ze sprzedaży marek własnych zmniejszyły się w I kw. 2015 w porównaniu do I kw. 2014 o 62,62%, a udział marek własnych w przychodach ogółem w I kw. 2015 spadł do 12,36% z 27,21% w I kw. 2014. Udział czterech tradycyjnych linii produktowych (procesory, dyski twarde, laptopy i oprogramowanie) w przychodach ogółem pozostał na podobnym do ubiegłorocznego poziomie i wyniósł 43,77% w I kw. 2015, w porównaniu do 45,79% w I kw. 2014.

Przychody ze sprzedaży smartfonów wzrosły istotnie, o 34,11%, w I kw. 2015 w porównaniu do I kw. 2014. Intencją Spółki jest dalszy rozwój sprzedaży smartfonów, zarówno pod markami własnymi, jak i innych producentów. Zwiększenie przychodów w I kw. jest związane głównie z dystrybucją iPhone’a w Kazachstanie i na innych terytoriach. 

Przychody ze sprzedaży tabletów zmniejszyły się o 66,77% w I kw. 2015 w porównaniu do I kw. 2014. Jest to związane z mniejszą skalą prowadzonej działalności na Ukrainie i w Rosji, jak również marginalnym wzrostem zanotowanym w tym segmencie rynku w innych krajach ze względu na nasycenie rynku, mocniejszą konkurencją oraz decyzję Spółki o koncentracji na mniejszej liczbie modeli, zapewniających lepsze marże. Oprócz tego, zanotowano istotne zmniejszenie średniej ceny sprzedaży tabletów.

 

Aby uzyskać więcej informacji, prosimy o kontakt z:

Daniel Kordel, ASBISc Enterprises PLC, Investor Relations
Tel. +00 357 99 633 793
Tel. +48 509 020 021 E-mail: d.kordel@asbis.com  

Costas Tziamalis, ASBISc Enterprises PLC, Investor Relations
Tel. +00 357 25 857 000
E-mail costas@asbis.com  

Małgorzata Freulich,M+G
Tel. +48 (22) 416 01 02
Tel. +48 514 044 194
E-mail: malgorzata.freulich@mplusg.com.pl  

Magda Kołodziejczyk, M+G
Tel. +48 22 416 01 02
Tel. +48 501 168 807
E-mail: magda.kolodziejczyk@mplusg.com.pl


ASBIS Enterprises Plc ma siedzibę na Cyprze i specjalizuje się w dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego, rozwiązań mobilnych, komponentów IT i peryferiów, a także szerokiej gamy produktów informatycznych i urządzeń cyfrowych. Spółka założona w roku 1990, jest obecna w Europie Środkowo-Wschodniej, krajach nadbałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, prowadząc sprzedaż w 75 krajach świata.Grupa dystrybuuje produkty wielu producentów, produkuje i sprzedaje produkty pod markami własnymi: Prestigio (smartfony, tablety, pamięci zewnętrzne, oprawione w skórę akcesoria USB, urządzenia GPS i Car-DVR, MultiBoardy itp.) i Canyon (odtwarzacze MP3, produkty sieciowe i inne urządzenia peryferyjne).ASBIS posiada podmioty zależne w 26 krajach, zatrudnia ponad 1 400 osób i zaopatruje 32 tysiące klientów. Od października 2007 roku Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pod symbolem ASB (ASBIS).  

Więcej informacji na stronie internetowej Spółki, pod adresem: www.asbis.com oraz investor.asbis.com.

Disclaimer: The information contained in each press release posted on this site was factually accurate on the date it was issued. While these press releases and other materials remain on the Company's website, the Company assumes no duty to update the information to reflect subsequent developments. Consequently, readers of the press releases and other materials should not rely upon the information as current or accurate after their issuance dates.