KOMUNIKAT PRASOWY Limassol, Cypr, 27 lutego 2019 r.
ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor produktów IT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, wypracował rekordowe wyniki finansowe w okresie zarówno całego 2018 roku, jak i w samym IV kwartale 2018 r. Przychody ze sprzedaży w 2018 r. wyniosły blisko 2,1 mld USD w porównaniu do 1,5 mld USD w analogicznym okresie ubiegłego roku, co oznacza wzrost o 39%. Zysk brutto w 2018 r. zwiększył się o 28% do 98,1 mln USD z 76,7 mln USD w 2017 r. Zysk netto w 2018 r. wzrósł o 74%, do 12,0 mln USD z 6,9 mln USD w porównywalnym okresie ubiegłego roku. W samym IV kw. 2018 r. Grupa wypracowała przychody w wysokości 571 mln USD w porównaniu do 541,8 mln USD w analogicznym okresie 2017 r., co oznacza wzrost o 5%. Zysk brutto zwiększył się do 29,3 mln USD z 26,5 mln USD w IV kw. 2017 r. (wzrost o 11%), natomiast zysk netto w IV kw. 2018 r. wzrósł o 29%, do 4,9 mln USD z 3,8 mln USD w porównywalnym okresie ubiegłego roku.
ASBIS pozostaje dystrybutorem pierwszego wyboru dla wielu światowych producentów IT, a strategią Grupy jest wypracowywanie jak najlepszych wyników dla swoich akcjonariuszy. W 2018 roku największy udział w przychodach Grupy miały kraje byłego ZSRR (52-proc. udział) oraz Europy Środkowo-Wschodniej (28-proc. udział). Wszystkie najważniejsze linie produktowe zanotowały istotne wzrosty sprzedaży w 2018 r. w porównaniu z 2017 r. Czynnikiem największych wzrostów sprzedaży w 2018 roku była sprzedaż smartfonów, która wzrosła o 90% w porównaniu z 2017 r.
Grupa rozbudowuje swój portfel marek własnych z wyższą marżą i planuje wprowadzić na rynek czwartą, obok Prestigio, Canyon oraz Perenio, markę – Atlantech, która będzie obejmowała takie produkty jak: serwery, pamięci masowe, rozwiązania dla centrów danych.
Grupa zrealizowała podwyższoną 31 października 2018 roku prognozę finansową na 2018 r., która zakładała wypracowanie przychodów pomiędzy 2,1 mld USD a 2,2 mld USD oraz zysku netto po opodatkowaniu pomiędzy 11,5 mln USD a 13,0 mln USD.
„Miniony rok był rekordowy w naszej całej historii. Był to bardzo intensywny okres pracy dla nas wszystkich i jesteśmy z niego bardzo zadowoleni. Dzięki tak intensywnej sprzedaży wzmocniliśmy naszą pozycję na rynkach, na których jesteśmy obecni. Teraz koncentrujemy się na utrzymaniu naszego udziału w rynku oraz wykorzystaniu pozycji lidera, jaką posiadamy na wybranych rynkach. Olbrzymie wzrosty sprzedaży, wypracowane w 2018 roku były efektem m.in. dobrze dobranych działań, poczynając od obsługi dużych zamówień B2B po dostarczanie odpowiednich produktów do właściwych sieci handlowych na wszystkich trudnych rynkach, na których działamy. Zamierzamy wykorzystać ubiegłoroczny sukces sprzedażowy oraz zdywersyfikować naszą sprzedaż również w zakresie sprzedaży usług z wartością dodaną VAD. Oczekujemy, że nasze główne mocne strony odegrają wiodącą rolę w 2019 roku. Spodziewamy się osiągnąć przewagę nad konkurencją we wszystkich segmentach tradycyjnej dystrybucji komponentów. Oczekujemy również, że nasze dwie nowe marki własne, Perenio i Atlantech, wraz z dotychczasowymi, tj. Canyon i Prestigio, wpłyną pozytywnie na rentowność Grupy dzięki wykorzystaniu kanałów dystrybucji, z których Grupa korzysta” – powiedział Siarhei Kostevitch, Dyrektor Generalny i Przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc.
„Regiony krajów byłego ZSRR oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie miały największy udział w naszych przychodach. Nie zmieniło się to w IV kw. oraz w ciągu całego 2018 roku. W IV kw. 2018 r. sprzedaż w krajach byłego ZSRR wzrosła o 13%, natomiast w Europie Środkowo-Wschodniej spadła nieznacznie o 5%. W rezultacie sprzedaż za dwanaście miesięcy 2018 r. w regionie krajów byłego ZSRR wzrosła o 51%, podczas gdy sprzedaż w Europie Środkowo-Wschodniej wzrosła o 16%. W związku z wszystkimi wspomnianymi powyżej zmianami, udział krajów byłego ZSRR w naszych przychodach ogółem wzrósł do 52% w okresie dwunastu miesięcy 2018 r Tradycyjnie najlepszym krajem naszej sprzedaży była Rosja, Ukraina podąża w ślad za nią. Rozwijamy też sprzedaż w krajach Europy Zachodniej oraz Bliskiego Wschodu i Afryki. ” – skomentował Siarhei Kostevitch, Dyrektor Generalny i Przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc.
Udział krajów byłego ZSRR w przychodach ASBIS ogółem wzrósł do ponad 52% w ciągu czterech kwartałów 2018 r. z 48% w analogicznym okresie ubiegłego roku. Grupa poprawiła również istotnie sprzedaż w Europie Zachodniej, która wzrosła o 23%, dzięki większemu zasięgu rynkowemu wynikającemu z decyzji niektórych międzynarodowych dostawców o przyznaniu Grupie prawa do obsługi również Europy Zachodniej.
Analiza według krajów pozwala na lepsze zrozumienie wspomnianych powyżej trendów. Wzrost w krajach byłego ZSRR wynikał z ciągłej poprawy sprzedaży w Rosji (+39,9% w IV kw. 2018 r. oraz +52,7% za dwanaście miesięcy 2018 r.), na Białorusi (+17,1% w IV kw. 2018 r. oraz +49,7% za dwanaście miesięcy 2018 r.). Delikatny spadek w IV kwartale 2018 r. na Ukrainie (-3,6% w IV kw. 2018 r. oraz +40,8% za dwanaście miesięcy 2018 r.) oraz w Kazachstanie (-4,2% w IV kw. 2018 r. oraz +34,8% za dwanaście miesięcy 2018 r.) był przewidywany z uwagi na wysoką bazę w poprzednich okresach.
Jednocześnie, spadek w Europie Środkowo-Wschodniej w IV kw. 2018 r. i solidny wzrost w tym regionie za dwanaście miesięcy 2018 r. jest rezultatem tendencji na Słowacji (-3,7% w IV kw. 2018 r. oraz +12,1% za dwanaście miesięcy 2018 r.), w Czechach (-10,1% w IV kw. 2018 r. oraz +2,0% za dwanaście miesięcy 2018 r.) oraz w Rumunii (-13,7% w IV kw. 2018 r. oraz +1,5% za dwanaście miesięcy 2018 r.), która była słaba w końcówce 2018 roku. Wynik na Bliskim Wschodzie i w Afryce jest determinowany głównie przez przychody w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (-11,6% w IV kw. 2018 r. oraz r +34,8% za dwanaście miesięcy 2018 r.), podczas gdy Europa Zachodnia była determinowana wynikami Holandii (+2,1% w IV kw. 2018 r. oraz +64,7% za dwanaście miesięcy 2018 r.).
W 2018 roku prawie wszystkie główne linie produktowe Grupy odnotowały silne wzrosty w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Kluczowym czynnikiem wzrostu sprzedaży w IV kwartale 2018 r. była sprzedaży komputerów stacjonarnych, akcesoriów i multimediów, laptopów oraz oprogramowania. Podczas gdy w całym 2018 roku głównymi determinantami wzrostów były smartfony, akcesoria i multimedia, komputery stacjonarne oraz laptopy.
Sprzedaż smartfonów, która jest kluczowym czynnikiem wzrostu sprzedaży, wzrosła o 16% w IV kw. 2018 r. oraz o 90% w ciągu dwanastu miesięcy 2018 r.. Biznes związany z komputerami stacjonarnymi wzrósł o 76% w IV kw. 2018 r. i o 59% za dwanaście miesięcy 2018 r. Segment tabletów zanotował spadek o 6% w IV kw. 2018 r., ale wzrost o 24% za dwanaście miesięcy 2018 r.
Przychody ze sprzedaży procesorów wzrosły o 14% w IV kw. 2018 r. i o 20% w 2018 r. Przychody ze sprzedaży dysków twardych spadły o 19% w IV kw. 2018 r., ale wzrosły o 6% w okresie 12 miesięcy 2018 r. W IV kw. 2018 r. przychody ze sprzedaży oprogramowania wzrosły o w 22% i o 0,4 % w 2018 r. Przychody ze sprzedaży laptopów wzrosły o 34% w IV kwartale 2018 r. i o 40% w 2018 r. Przychody ze sprzedaży dysków SSD spadły o 16% w IV kwartale 2018 r., ale wzrosły o 21% w 2018 r.
Aby uzyskać więcej informacji, prosimy o kontakt z:
Iwona Mojsiuszko
8Sense Public Relations
Tel. +48 502 344 992
E-mail: iwona.mojsiuszko@8sensepr.pl
Najważniejsze informacje o ASBIS
ASBISc Enterprises Plc jest jednym z czołowych dystrybutorów produktów branży informatycznej (IT) na rynkach wschodzących Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA): Europie Środkowo-Wschodniej, republikach nadbałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, łączącym szeroki zasięg geograficzny działalności z szerokim portfolio produktów dystrybuowanych w modelu "one-stop-shop".
ASBIS Enterprises Plc ma siedzibę na Cyprze i specjalizuje się w dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego, rozwiązań mobilnych, komponentów IT i peryferiów, a także szerokiej gamy produktów informatycznych i urządzeń cyfrowych. Spółka założona w roku 1990, jest obecna w Europie Środkowo-Wschodniej, krajach nadbałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, prowadząc sprzedaż w 60 krajach świata.
Grupa dystrybuuje produkty wielu producentów, produkuje i sprzedaje produkty pod markami własnymi: Prestigio (smartfony, tablety, pamięci zewnętrzne, oprawione w skórę akcesoria USB, urządzenia GPS i Car-DVR, Multiboardy itp.), Canyon (odtwarzacze MP3, produkty sieciowe i inne urządzenia peryferyjne) i Perenio („IoT”) oraz Atlantech (serwery, pamięci masowe, rozwiązania dla centrów danych).
ASBIS posiada podmioty zależne w 28 krajach, zatrudnia około 1 780 osób i zaopatruje 30 tysięcy klientów.
Od października 2007 roku Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pod symbolem ASB (ASBIS).
Więcej informacji na stronie internetowej Grupy pod adresem: www.asbis.com oraz investor.asbis.com
Disclaimer: The information contained in each press release posted on this site was factually accurate on the date it was issued. While these press releases and other materials remain on the Company's website, the Company assumes no duty to update the information to reflect subsequent developments. Consequently, readers of the press releases and other materials should not rely upon the information as current or accurate after their issuance dates.