ASBIS PO TRZECH KWARTAŁACH 2022: BARDZO WYSOKA MARŻA BRUTTO ORAZ ZYSK NETTO, GRUPA INTENSYWNIE ROZWIJA WZROSTOWE I PERSPEKTYWICZNE RYNKI

ASBIS PO TRZECH KWARTAŁACH 2022: BARDZO WYSOKA MARŻA BRUTTO ORAZ ZYSK NETTO, GRUPA INTENSYWNIE ROZWIJA WZROSTOWE I PERSPEKTYWICZNE RYNKI

KOMUNIKAT PRASOWY. Limassol, Cypr; Warszawa, Polska; 3 listopada 2022 r.

ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor z wartością dodaną, deweloper i dostawca produktów, rozwiązań i usług IT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, pomimo niezwykle trudnego otoczenia rynkowego wypracował bardzo dobre wyniki finansowe zarówno w okresie trzech kwartałów tego roku, jak i w samym III kwartale 2022 r. Przychody ze sprzedaży za okres I-III kw. 2022 r. wyniosły ponad 1,9 mld USD (blisko 8,5 mld zł) i były tylko o 10% niższe niż wypracowane w analogicznym okresie ubiegłego roku (2,1 mld USD). Zysk netto Grupy w omawianym okresie był praktycznie na poziomie ubiegłorocznego i wyniósł 47,2 mln USD (294,2 mln zł) w porównaniu do 48,4 mln USD w ciągu I-III kwartałów 2021 r. (spadek tylko o 2%). W samym III kwartale 2022 roku ASBIS wypracował 698,7 mln USD (3,3 mld zł) przychodów oraz 20,1 mln USD zysku netto (blisko 96 mln zł), co oznacza, że był on wyższy o 10% od wypracowanego w III kw. 2021 r. Pod względem wyników finansowych, był to najlepszy III kwartał w historii Grupy.

Zarówno w III kwartale, jak i w okresie I-III kw. 2022 r. Grupa znacząco poprawiła marżę zysku brutto do poziomu odpowiednio 8,01% i 8,23% z odpowiednio 7,37% i 6,91% rok wcześniej.

Po III kwartałach 2022 r. stopień realizacji górnych widełek prognozy finansowej na 2022 r. jest bardzo wysoki i wynosi on na poziomie przychodów 70% oraz 90% na poziomie zysku netto.

INNE WAŻNE WYDARZENIA W OKRESIE I-III KW. 2022 ROKU:

  • Największym pod względem sprzedaży był bardzo dynamicznie rosnący Kazachstan, natomiast kraje byłego ZSRR (blisko 52-proc. udział) oraz Europy Środkowo-Wschodniej (ponad 24-proc. udział) miały największy udział w przychodach Grupy.
  • Polska znajduje się wśród 10 krajów o najwyższych przychodach w Grupie, zajmując w okresie I-III kw. tego roku 8. miejsce z przychodami na poziomie ponad 59 mln USD (wzrost o blisko 13% względem analogicznego okresu ubiegłego roku).
  • Spółka kontynuuje politykę dywidendową, uchwalając dywidendę zaliczkową z zysków za 2022 r. na poziomie 0,20 USD za akcję. Dzień ustalenia prawa akcjonariuszy do dywidendy zaliczkowej został ustalony na 17 listopada 2022 r., natomiast dzień wypłaty zaliczki na 1 grudnia 2022 r.
  • ASBIS otworzył dwa salony Apple pod nazwą iSpace – w Batumi (Gruzja) oraz w Ałmatach, największym mieście Kazachstanu. Grupa jest obecnie autoryzowanym dystrybutorem Apple na 11 rynkach i zarządza 21. salonami Apple.
  • ASBIS dalej rozszerza swoją działalność i wchodzi w nowe segmenty – ostatni segment to ochrona fizyczna i dystrybucja produktów firmy Milesight. 

 „Ten rok zaczął się bardzo trudno, wybuchem wojny w Ukrainie, która niekorzystnie dotknęła trzy nasze największe rynki. Jednak bardzo szybko dokonaliśmy weryfikacji strategii i w pierwszej kolejności skoncentrowaliśmy się na rynkach, na których byliśmy już obecni, ale które nie były dla nas do tej pory priorytetowe. Dzięki temu, co widać w naszych wynikach finansowych po III kwartałach tego roku, odrabiamy utracone przez wojnę przychody oraz znacząco poprawiamy naszą zyskowność. Obecnie koncentrujemy się na rynkach Azji Centralnej - najbardziej dla nas perspektywicznych i najbardziej wzrostowych pod względem wzrostu PKB. Kazachstan rośnie bardzo dynamicznie, już teraz jest naszym największym rynkiem. Planujemy dalszy rozwój tego regionu” – powiedział Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS. 

„Wzmacniamy też naszą ofertę produktową, wchodząc w nowe segmenty rynkowe, ale też zamierzamy dywersyfikować naszą działalność, poprzez inwestycje w firmy i projekty z innych sektorów. Pierwszym z nich był EMBIO Diagnostics, więcej podobnych inwestycji można spodziewać się jeszcze w tym roku. Myślimy też o nowych rynkach. Mamy bardzo dobrą sytuację gotówkową, którą będziemy chcieli jak najbardziej wykorzystać do dalszej budowy silnej, zdywersyfikowanej Grupy” – dodałSerhei Kostevitch. 

WYNIKI FINANSOWE 

ASBIS wypracował bardzo dobre wyniki finansowe w omawianym okresie. Grupa była w stanie w dużym stopniu zrekompensować negatywne skutki wojny w Ukrainie, koncentrując się na rozwoju i inwestycjach na rynkach niekonfliktowych.

Podsumowanie wyników finansowych Grupy ASBIS w okresie III kwartału 2022 r. oraz I-III kwartałów 2022 r. przedstawiają poniższe tabele (prezentacja wyników w USD oraz dodatkowo, poglądowo również w PLN). Oficjalną walutą sprawozdawczą Grupy pozostaje USD.

REALIZACJA PROGNOZY NA 2022 

Po III kwartałach 2022 r.stopień realizacji górnych widełek prognozy finansowej na 2022 r. jest bardzo wysoki i wynosi on:

  • 70% na poziomie przychodów;
  • 90% na poziomie zysku netto.

Zgodnie z opublikowaną 4 maja 2022 r. prognozą finansową na 2022 r., Grupa przewiduje, że przychody ze sprzedaży w 2022 r. będą się kształtowały pomiędzy 2,2 mld USD a 2,4 mld USD, natomiast zysk netto po opodatkowaniu będzie na poziomie pomiędzy 48 mln USD a 52 mln USD. 

SZCZEGÓŁOWE DANE DOTYCZĄCE SPRZEDAŻY 

SPRZEDAŻ WEDŁUG REGIONÓW 

Regiony krajów byłego ZSRR oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie mają największy udział w przychodach Grupy. Nie zmieniło się to ani w III kwartale 2022 r., ani w okresie dziewięciu miesięcy 2022 r. Z uwagi na wojnę w Ukrainie, która dotknęła również sąsiednie kraje, wysoką inflację i niższy popyt udział regionu krajów byłego ZSRR zmniejszył się do 53,13% z 58,99% w III kwartale 2022 r. i 51,84% z 54,84% w okresie 9 miesięcy 2022 r.

Wyniki sprzedażowe potwierdzają, że ASBIS był w stanie zrekompensować niższą sprzedaż regionów krajów byłego ZSRR wyższą sprzedażą na innych rynkach.

  • sprzedaż na Bliskim Wschodzie i Afryce znacząco wzrosła zarówno w III kwartale 2022 r., jak i w okresie 9 miesięcy 2022 r. odpowiednio o 61,3% i 23,3% w stosunku do roku ubiegłego.
  • udział Europy Środkowo-Wschodniej wzrósł zarówno w III kwartale 2022 r., jak i w okresie 9 miesięcy 2022 r. odpowiednio do 20,76% z 20,68% i 24,15% z 21,89%.

SPRZEDAŻ WEDŁUG KRAJÓW 

Analiza według krajów potwierdza, że znaczny spadek sprzedaży odnotowano na rynkach bezpośrednio dotkniętych wojną w Ukrainie. Działalność na Ukrainie była jedną z najbardziej dotkniętych, jednak należy odnotować, że w III kwartale 2022 roku Ukraina wygenerowała bardzo wysoką sprzedaż, która była niższa tylko o 2% w porównaniu do III kwartału 2021 roku.

Krajami o najwyższym wzroście sprzedaży w okresie I-III kw. 2022r. były:

  • Armenia – wzrost o 257,1%
  • Azerbejdżan – wzrost o 85,0%
  • Kazachstan – wzrost o 63,3%
  • Zjednoczone Emiraty Arabskie – wzrost o 42,8%
  • Słowacja  – wzrost o 26,8%
  • Polska – wzrost o 12,7% 

W samy III kwartale 2022 r. kraje o najwyższych wzrostach sprzedaży były następujące:

  • Armenia – wzrost o 824,0%
  • Azerbejdżan – wzrost o 156,4%
  • Kazachstan – wzrost o 98,2%
  • Gruzja – wzrost o 82,1%
  • Zjednoczone Emiraty Arabskie – wzrost o 75,4%

Więcej informacji mediom udziela:

Iwona Mojsiuszko
8Sense Public Relations
Tel. +48 502 344 992
E-mail: iwona.mojsiuszko@8sensepr.pl 

O ASBIS Enterprises Plc 
ASBIS Group jest wiodącym dystrybutorem z wartością dodaną, deweloperem i dostawcą produktów, rozwiązań i usług IT oraz IoT na rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) z lokalnymi operacjami w Europie Środkowo-Wschodniej, republikach bałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. 

Działalność ASBIS opiera się na trzech filarach:
1. Dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego stosowanego przez klientów w biurach i ośrodkach przetwarzania danych, jak również elektroniki użytkowej poprzez:
         a.     Sieci detaliczne i sklepy internetowe
         b.     Resellerów współpracujących z małymi i średnimi przedsiębiorstwami
         c.      Bezpośrednio do dużych przedsiębiorstw.
2. Pełnym zakresie działalności w obszarze produktów najwyższej światowej klasy – od naukowej działalności badawczo-rozwojowej poprzez projektowanie i inżynierię, tworzenie oprogramowania i firmware, aż po produkcję i marketing produktów i rozwiązań IT i obsługujących internet rzeczy (IoT) pod markami własnymi
         a.     Aeno (inteligentne urządzenia domowe z sektora małego AGD).
         b.     Canyon (inteligentne zegarki, power banki, akcesoria do komputerów i urządzeń mobilnych)
         c.     Lorgar (akcesoria do gier oraz przesyłania strumieniowego)
         d.     Prestigio (inteligentne urządzenia i akcesoria, innowacyjne rozwiązania dla biznesu i edukacji itp.)
         e.     Perenio (platforma IoT, routery IoT, aplikacje i urządzenia peryferyjne dla inteligentnego biura/domu, inteligentnego zdrowia).
3. Kompleksowych projektach sprzedaży rozwiązań do dużych przedsiębiorstw za pośrednictwem rozbudowanych sieci Integratorów Systemów i Resellerów Wartości Dodanej. 

ASBIS powstał w 1990 roku, od 1995 roku Spółka prowadzi działalność z Cypru. Firma posiada dwa główne centra dystrybucyjne zlokalizowane w Czechach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich, filie w 27 krajach, ponad 2 200 pracowników i około 20 000 aktywnych klientów w 56 krajach na całym świecie. W 2021 roku Grupa zrealizowała rekordową sprzedaż na poziomie blisko 3,1 mld USD. 

Akcje Spółki są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od października 2007 r. pod symbolem „ASB” (ASBIS). 

Nowości i więcej informacji można znaleźć na stronie:www.asbis.com

Disclaimer: The information contained in each press release posted on this site was factually accurate on the date it was issued. While these press releases and other materials remain on the Company's website, the Company assumes no duty to update the information to reflect subsequent developments. Consequently, readers of the press releases and other materials should not rely upon the information as current or accurate after their issuance dates.