ASBIS PODSUMOWUJE BARDZO ZYSKOWNY ROK, POMIMO TRUDNEJ SYTUACJI NA WAŻNYCH DLA GRUPY RYNKACH

ASBIS PODSUMOWUJE BARDZO ZYSKOWNY ROK, POMIMO TRUDNEJ SYTUACJI NA WAŻNYCH DLA GRUPY RYNKACH

KOMUNIKAT PRASOWY. Limassol, Cypr; Warszawa, Polska; 23 lutego 2023 r.

ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor produktów IT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, wypracował w 2022 r. bardzo dobre wyniki finansowe i w pełni zrealizował podwyższoną prognozę wyników finansowych, przekraczając ją na poziomie zysku netto. Z uwagi na wojnę w Ukrainie, Grupa bardzo mocno zreorganizowała swoją sprzedaż, koncentrując się na nieobjętych konfliktem, wzrostowych rynkach. Dzięki temu przychody ze sprzedaży w 2022 r. wyniosły blisko 2,7 mld USD w porównaniu do 3,1 mld USD w rekordowym 2021 roku, co oznacza spadek tylko o 13%. Pomimo spadku przychodów, zysk netto w tym czasie był bardzo wysoki, na zbliżonym do rekordowego w 2021 r. poziomu i wyniósł 75,9 mln USD, w porównaniu do 77,1 mln USD w 2021 r.

W samym czwartym kwartale 2022 roku ASBIS wypracował przychody w wysokości 780,3 mln USD, natomiast zysk netto wyniósł 28,7 mln USD, co oznacza, że był na tym samym poziomie, co w rekordowym w historii ASBIS IV kwartale 2021 r.

INNE WAŻNE WYDARZENIA 2022 ROKU:

  • W 2022 roku największy udział w przychodach Grupy miały kraje byłego ZSRR (ponad 52-proc. udział) oraz Europy Środkowo-Wschodniej (24-proc. udział).
  • Polska zagościła już na stałe wśród 10 krajów o najwyższych przychodach w Grupie, zajmując w całym roku 8. miejsce z przychodami na poziomie 85,8 mln USD (wzrost o 10% względem analogicznego okresu ubiegłego roku).
  • ASBIS nie tylko zrealizował, ale też przebił na poziomie zysku netto podwyższoną 7 listopada 2022 roku prognozę finansową na 2022 r., która zakładała wypracowanie przychodów pomiędzy 2,6 miliarda USD a 2,8 miliarda USD oraz zysk netto po opodatkowaniu pomiędzy 70,0 milionów USD a 74,0 milionów USD.
  • Grupa wypłaciła 1 grudnia 2022 r. akcjonariuszom zaliczkę z zysków za 2022 r. w wysokości 0,20 USD na akcję (w sumie 11.100.000 USD). Dywidenda wypłacana jest przez 7 kolejnych lat.
  • ASBIS zdecydował się na strategiczny ruch i uruchomienie nowej dywizji biznesowej związanej z robotyką – ASBIS Robotic Solutions (AROS) oraz utworzył markę CRON Robotics. Rynek cobotów ma być wart kilkaset miliardów dolarów w ciągu najbliższych lat.
  • Grupa rozwija sieć salonów Apple na terenie swojej działalności – obecnie jest autoryzowanym sprzedawcą produktów Apple na 11 rynkach oraz zarządza siecią 27 salonów i planuje dalszy jej rozwój.

Ubiegły rok całkowicie zmienił obraz naszych rynków. Wojna w Ukrainie pokazała nam, jak silną i stabilną organizacją jest ASBIS. Dokonaliśmy praktycznie niemożliwego i z sytuacji bardzo trudnej wyszliśmy wzmocnieni, z otwartą perspektywą rozwoju na kolejne lata. Przeorganizowaliśmy nasze rynki, koncentrując się na wzrostowych rynkach nieobjętych wojną, rozbudowaliśmy nasze portfolio produktów, koncentrując się na tych bardziej zyskownych segmentach, rozwijamy nowe rynki oraz uruchomiliśmy segment robotyki, który w perspektywie kilku najbliższych lat może być wart nawet kilkaset miliardów dolarów. Pomimo niższych niż w 2022 r. przychodów, nasza zyskowność pozostaje praktycznie na poziomie najlepszego w naszej ponad 30-letniej historii, 2021 roku. Jesteśmy więc bardziej niż zadowoleni z tego trudnego roku, z którego wyszliśmy w bardzo dobrej kondycji” powiedział Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS. 

WYNIKI FINANSOWE 

ASBIS wypracował bardzo dobre wyniki finansowe w omawianym okresie. Grupa była w stanie w dużym stopniu zrekompensować negatywne skutki wojny w Ukrainie, koncentrując się na rozwoju i inwestycjach na rynkach niekonfliktowych. 

Podsumowanie wyników finansowych Grupy ASBIS w okresie IV kwartału 2022 r. oraz I-IV kwartałów 2022 r. przedstawiają poniższe tabele (prezentacja wyników w USD oraz dodatkowo, poglądowo również w PLN). Oficjalną walutą sprawozdawczą Grupy pozostaje USD.

REALIZACJA PROGNOZY NA 2022 

ASBIS w pełni zrealizował podwyższoną prognozę finansową na 2022 r., na poziomie netto prognoza została przekroczona. 

Zgodnie z opublikowaną 7 listopada 2022 roku podwyższoną prognozą finansową, Grupa miała wypracować w 2022 r. przychody ze sprzedaży pomiędzy 2,6 miliarda USD a 2,8 miliarda USD oraz zysk netto po opodatkowaniu pomiędzy 70,0 milionów USD a 74,0 milionów USD.  

SZCZEGÓŁOWE DANE DOTYCZĄCE SPRZEDAŻY 

SPRZEDAŻ WEDŁUG REGIONÓW 

Wojna w Ukrainie wpłynęła na zmianę głównych rynków działania Grupy, jednak wciąż regiony krajów byłego ZSRR oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie miały największy udział w przychodach Grupy zarówno w IV kwartale 2022 r., jak i w całym 2022 roku.Udział regionu krajów byłego ZSRR w przychodach ASBIS ogółem spadł w 2022 o 20,7% do 52,3%, podczas gdy sprzedaż w Europie Środkowo-Wschodniej była praktycznie na tym samym poziomie co w 2021 roku. 

Dzięki intensywnym działaniom Grupy na Bliskim Wschodzie i w Afryce w 2022 roku sprzedaż w tych regionach wzrosła o 24,4% w porównaniu z rokiem ubiegłym. 

Pokazuje to, że Grupa była w stanie zrekompensować niższą sprzedaż w krajach bezpośrednio dotkniętych wojną wyższą sprzedażą w pozostałych regionach działalności.  

SPRZEDAŻ WEDŁUG KRAJÓW   

Analiza poszczególnych krajów potwierdza, że na rynkach bezpośrednio dotkniętych wojną w Ukrainie Grupa zanotowała znaczący spadek sprzedaży. Z drugiej strony, Spółka była w stanie znacznie zwiększyć sprzedaż na rynkach, które nie zostały bezpośrednio dotknięte wojną, takich jak Kazachstan – obecnie największy rynek Grupy, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Azerbejdżan i Gruzja Polska odnotowała w 2022 roku 10-proc. wzrost sprzedaży. Najlepiej sprzedającymi się kategoriami produktów w Polsce były procesory, telefony i serwery. 

Krajami o najwyższym wzroście sprzedaży w 2022 r. były:

  • Gruzja – wzrost o 90,4%
  • Azerbejdżan – wzrost o 76,4%
  • Kazachstan – wzrost o 52,6%
  • Niemcy – wzrost o 48,5.%
  • Zjednoczone Emiraty Arabskie – wzrost o 42,2%
  • Słowacja – wzrost o 21,3%. 

W samym IV kwartale 2022 r. kraje o najwyższych wzrostach sprzedaży były następujące:

  • Armenia – wzrost o 217,4%
  • Niemcy – wzrost o 125,4%
  • Gruzja – wzrost o 124,1%
  • Azerbejdżan – wzrost o 58,3%
  • Zjednoczone Emiraty Arabskie – wzrost o 40,3%
  • Kazachstan – wzrost o 33,7%.   

Więcej informacji mediom udziela:

Iwona Mojsiuszko
8Sense Public Relations
Tel. +48 502 344 992
E-mail: iwona.mojsiuszko@8sensepr.pl 

O ASBIS Enterprises Plc 
ASBIS Group jest wiodącym dystrybutorem z wartością dodaną, deweloperem i dostawcą produktów, rozwiązań i usług ICT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) z lokalnymi operacjami w Europie Środkowo-Wschodniej, republikach bałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. 

Działalność ASBIS opiera się na trzech filarach:
1. Dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego stosowanego przez klientów w biurach i ośrodkach przetwarzania danych, jak również elektroniki użytkowej poprzez:
         a.     Sieci detaliczne i sklepy internetowe
         b.     Resellerów współpracujących z małymi i średnimi przedsiębiorstwami
         c.      Bezpośrednio do dużych przedsiębiorstw.
2. Pełnym zakresie działalności w obszarze produktów najwyższej światowej klasy – od naukowej działalności badawczo-rozwojowej poprzez projektowanie i inżynierię, tworzenie oprogramowania i firmware, aż po produkcję i marketing produktów i rozwiązań IT i obsługujących internet rzeczy (IoT) pod markami własnymi
         a.     Aeno (inteligentne urządzenia domowe z sektora małego AGD).
         b.     Canyon (inteligentne zegarki, power banki, akcesoria do komputerów i urządzeń mobilnych)
         c.     Cron Robotics (budowa własnych rozwiązań w segmencie robotyki, w tym cobotów)
         d.     Lorgar (akcesoria do gier oraz przesyłania strumieniowego)
         e.     Perenio (platforma IoT, routery IoT, aplikacje i urządzenia peryferyjne dla inteligentnego biura/domu, inteligentnego zdrowia).
         f.     Prestigio (inteligentne urządzenia i akcesoria, innowacyjne rozwiązania dla biznesu i edukacji itp.)
         g.     Prestigio Solutions (innowacyjne rozwiązania technologiczne dla biznesu i segmentu edukacji)
3. Kompleksowych projektach sprzedaży rozwiązań do dużych przedsiębiorstw za pośrednictwem rozbudowanych sieci Integratorów Systemów i Resellerów Wartości Dodanej. 

ASBIS powstał w 1990 roku na Białorusi, w 1995 roku Spółka została zarejestrowana na Cyprze i od tego czasu prowadzi działalność z tego kraju. Firma posiada 2 główne centra dystrybucyjne na świecie zlokalizowane w Czechach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz 2 regionalne centra dystrybucyjne (Gruzja, RPA), filie w 28 krajach, ponad 2 200 pracowników i około 20 000 aktywnych klientów w 60 krajach na całym świecie. W 2022 roku Grupa zrealizowała sprzedaż na poziomie blisko 2,7 mld USD.

Nowości i więcej informacji można znaleźć na stronie:www.asbis.com

Disclaimer: The information contained in each press release posted on this site was factually accurate on the date it was issued. While these press releases and other materials remain on the Company's website, the Company assumes no duty to update the information to reflect subsequent developments. Consequently, readers of the press releases and other materials should not rely upon the information as current or accurate after their issuance dates.