ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor z wartością dodaną, deweloper i dostawca produktów, rozwiązań i usług ICT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA), pomimo niezwykle trudnego otoczenia rynkowego wypracował w I półroczu 2023 r. bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody w I pół. 2023 r. wyniosły blisko 1,4 mld USD (blisko 6 mld zł) i były o 15% wyższe niż wypracowane w analogicznym okresie ubiegłego roku (1,2 mld USD). Zysk netto Grupy w omawianym okresie wyniósł 28,6 mln USD (122,3 mln zł) w porównaniu do 27,1 mln USD w I półroczu 2022 r. (wzrost o 6%). W samym II kwartale 2023 roku ASBIS wypracował 674,1 mln USD (2,8 mld zł) przychodów oraz 11,2 mln USD zysku netto (47 mln zł).
Wyniki spółki są zgodne z oczekiwaniami oraz opublikowanymi prognozami finansowymi na 2023 r. Po I półroczu stopień realizacji górnych widełek prognozy na poziomie przychodów wynosi 44% oraz 35% na poziomie zysku netto. Grupa przewiduje, że przychody ze sprzedaży w 2023 r. będą się kształtowały pomiędzy 3,0 mld USD a 3,2 mld USD, natomiast zysk netto po opodatkowaniu będzie na poziomie pomiędzy 78 mln USD a 82 mln USD. Oznacza to, że 2023 rok może być rekordowym rokiem w historii Grupy, szczególnie na poziomie zysków. Historycznie, najlepszym okresem sprzedaży w sektorze IT jest IV kwartał roku kalendarzowego.
INNE WAŻNE WYDARZENIA W OMAWIANYM OKRESIE:
„Po najbardziej rentownym pierwszym kwartale w historii Spółki, drugi kwartał 2023 roku zakończyliśmy bardzo mocno, generując z miesiąca na miesiąc wysoki, dwucyfrowy wzrost sprzedaży. Dzięki konsekwentnej realizacji naszej strategii i ogromnej determinacji naszych zespołów udało nam się osiągnąć mocny wzrost przychodów, pomimo faktu, iż historycznie drugi kwartał jest najsłabszym kwartałem roku kalendarzowego w branży IT” – powiedział Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS.
„W II kwartale 2023 roku kontynuowaliśmy naszą strategię inwestowania na perspektywicznych rynkach, takich jak kraje Azji Centralnej, Kaukazu i Afryki, ale także w Europie Zachodniej, budując silne zespoły, dzięki którym możemy dynamicznie zwiększać naszą sprzedaż. Kontynuowaliśmy również wzmacnianie i rozwój naszego portfolio produktów i usług IT o zaawansowane technologicznie rozwiązania, w tym pion związany z robotyką – ASBIS Robotic Solutions (AROS)” – dodał Serhei Kostevitch.
WYNIKI FINANSOWE
Podsumowanie wyników finansowych Grupy ASBIS w II kw. oraz I półroczu 2023 r. przedstawiają poniższe tabele (prezentacja wyników w USD oraz w tabeli poniżej poglądowo w PLN). Oficjalną walutą sprawozdawczą Grupy pozostaje USD.
SZCZEGÓŁOWE DANE DOTYCZĄCE SPRZEDAŻY
SPRZEDAŻ WEDŁUG REGIONÓW
Regiony krajów byłego ZSRR oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie mają największy udział w przychodach Grupy. Nie zmieniło się to w II kwartale 2023 r. i I półroczu 2023 r.W II kw. 2023 i w I półroczu 2023 r. sprzedaż w krajach byłego ZSRR znacząco wzrosła odpowiednio o 37,8% i 17,9%. Ten sam pozytywny trend obserwowaliśmy w Europie Środkowo-Wschodniej (wzrost o 20,1% w II kw. 2023 r. i 7,7% w I półroczu 2023 r.).
W wyniku powyższych faktów, udział niektórych regionów – np. regionu Europy Środkowo-Wschodniej w ogólnych przychodach Spółki za II kwartał 2023 i I półrocze 2023 roku uległ zmianie w porównaniu do analogicznych okresów 2022 roku.
Udział Europy Środkowo-Wschodniej zmniejszył się zarówno w II kwartale 2023 i I półroczu 2023 kosztem wzrostu w krajach byłego ZSRR i Europy Zachodniej. Udział krajów byłego ZSRR wzrósł w II kwartale 2023 r. do 48,02% (z 45,50% w II kwartale 2022 r.) oraz do 52,23% w I półroczu 2023 r. (z 51,09% w I półroczu 2022 r.).Udział Bliskiego Wschodu i Afryki spadł zarówno w II kwartale 2023 r., jak iw I półroczu 2023 r. do odpowiednio 15,22% (z 16,92% w II kwartale 2022 r.) i 13,93% (z 14,71% w I półroczu 2022 r.).
SPRZEDAŻ WEDŁUG KRAJÓW
Analiza poszczególnych krajów wskazuje na utrzymujący się silny wzrost w Kazachstanie – największym rynku Grupy, gdzie sprzedaż wzrosła o 31,7% w II kwartale 2023 r. i 36,1% w I półroczu 2023 r. w porównaniu z analogicznymi okresami 2022 r. Działalność ASBIS w Ukrainie, drugim największym rynku działalności, który jest bezpośrednio dotknięty wojną, dzięki niesamowitym wysiłkom Grupy, znacząco wzrosła o 126,5% w II kwartale 2023 r. i 62,7% w I półroczu 2023 r. w porównaniu do analogicznych okresów 2022 r.
Zjednoczone Emiraty Arabskie –trzeci co do wielkości rynek Grupy osiągnął przychody w wysokości 143,3 mln USD w I połowie 2023 r., co oznacza wzrost o 6,6% rok do roku.Polska odnotowała niesamowity wzrost zarówno w II kwartale 2023 r. (+64,2%), jak i I półroczu 2023 r. (+34,5%) w porównaniu do analogicznych okresów 2022 r. Najlepiej sprzedającymi się kategoriami produktowymi w Polsce były procesory, karty graficzne i akcesoria.
W II kwartale 2022 r. kraje o najwyższych wzrostach sprzedaży były następujące:
Więcej informacji mediom udziela:
Iwona Mojsiuszko
8Sense Public Relations
Tel. +48 502 344 992
E-mail: iwona.mojsiuszko@8sensepr.pl
O ASBIS Enterprises Plc
ASBIS Group jest wiodącym dystrybutorem z wartością dodaną, deweloperem i dostawcą produktów, rozwiązań i usług ICT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) z lokalnymi operacjami w Europie Środkowo-Wschodniej, republikach bałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej.
Działalność ASBIS opiera się na trzech filarach:
1. Dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego stosowanego przez klientów w biurach i ośrodkach przetwarzania danych, jak również elektroniki użytkowej poprzez:
a. Sieci detaliczne i sklepy internetowe
b. Resellerów współpracujących z małymi i średnimi przedsiębiorstwami
c. Bezpośrednio do dużych przedsiębiorstw.
2. Pełnym zakresie działalności w obszarze produktów najwyższej światowej klasy – od naukowej działalności badawczo-rozwojowej poprzez projektowanie i inżynierię, tworzenie oprogramowania i firmware, aż po produkcję i marketing produktów i rozwiązań IT i obsługujących internet rzeczy (IoT) pod markami własnymi
a. Aeno (inteligentne urządzenia domowe z sektora małego AGD).
b. Canyon (inteligentne zegarki, power banki, akcesoria do komputerów i urządzeń mobilnych)
c. Cron Robotics (budowa własnych rozwiązań w segmencie robotyki, w tym cobotów)
d. Lorgar (akcesoria do gier oraz przesyłania strumieniowego)
e. Perenio (platforma IoT, routery IoT, aplikacje i urządzenia peryferyjne dla inteligentnego biura/domu, inteligentnego zdrowia).
f. Prestigio (inteligentne urządzenia i akcesoria, innowacyjne rozwiązania dla biznesu i edukacji itp.)
g. Prestigio Solutions (innowacyjne rozwiązania technologiczne dla biznesu i segmentu edukacji)
3. Kompleksowych projektach sprzedaży rozwiązań do dużych przedsiębiorstw za pośrednictwem rozbudowanych sieci Integratorów Systemów i Resellerów Wartości Dodanej.
ASBIS powstał w 1990 roku na Białorusi, w 1995 roku Spółka została zarejestrowana na Cyprze i od tego czasu prowadzi działalność z tego kraju. Firma posiada 2 główne centra dystrybucyjne na świecie zlokalizowane w Czechach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz 2 regionalne centra dystrybucyjne (Gruzja, RPA), filie w 28 krajach, ponad 2 200 pracowników i około 20 000 aktywnych klientów w 60 krajach na całym świecie. W 2022 roku Grupa zrealizowała sprzedaż na poziomie blisko 2,7 mld USD.
Nowości i więcej informacji można znaleźć na stronie: www.asbis.com
Disclaimer: The information contained in each press release posted on this site was factually accurate on the date it was issued. While these press releases and other materials remain on the Company's website, the Company assumes no duty to update the information to reflect subsequent developments. Consequently, readers of the press releases and other materials should not rely upon the information as current or accurate after their issuance dates.