ASBIS ZAMKNĄŁ JEDEN Z NAJBARDZIEJ ZYSKOWNYCH LAT W SWOJEJ HISTORII

Luty 29, 2024

ASBIS, INVESTOR, SHARES, COMPANY, REVENUE

ASBIS ZAMKNĄŁ JEDEN Z NAJBARDZIEJ ZYSKOWNYCH LAT W SWOJEJ HISTORII

Komunikat prasowy. Limassol, Cyprus. 29 lutego 2024r.

Grupa ASBIS, wiodący dystrybutor z wartością dodaną, deweloper i dostawca produktów, rozwiązań i usług ICT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA), wypracował w 2023 r. bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody ze sprzedaży w 2023 r. wyniosły blisko 3,1 mld USD (12,8 miliarda zł) w porównaniu do 2,7 mld USD w 2022 roku, co oznacza wzrost o 14%. Zysk netto w tym czasie bez uwzględnienia zdarzeń jednorazowych wyniósłby 78 mln USD. Zdarzenia jednorazowe, które zaistniały w IV kwartale były związane z finalizacją przez Grupę wyjścia z Rosji. ASBIS nie przewiduje żadnych podobnych zdarzeń w przyszłości. Zysk netto z uwzględnieniem zdarzeń jednorazowych w 2023 r. wyniósł 53 mln USD (221,9 milionów zł).

W samym czwartym kwartale 2023 roku ASBIS wypracował przychody w wysokości 893,3 mln USD, natomiast zysk netto bez zdarzeń jednorazowych wyniósłby 27,1 mln USD, z uwzględnieniem zdarzeń 2,1 mln USD.

INNE WAŻNE WYDARZENIA 2023 ROKU:

  • Największym krajem ASBIS pod względem sprzedaży był bardzo szybko rozwijający się Kazachstan, natomiast największy udział w przychodach Grupy miały kraje byłego ZSRR (ponad 51% udziału) oraz kraje Europy Środkowo-Wschodniej (26% udziału).
  • Polska zagościła już na stałe wśród 10 krajów o najwyższych przychodach w Grupie, zajmując w całym roku 7. miejsce z przychodami na poziomie 125,5 mln USD (wzrost o 46,3% względem analogicznego okresu ubiegłego roku).
  • ASBIS zrealizował prognozę finansową na 2023 r. na poziomie przychodów, bez uwzględnienia zdarzeń jednorazowych zrealizowałby też prognozę zysku netto.
  • Grupa wypłaciła 7 grudnia 2023 r. akcjonariuszom zaliczkę z zysków za 2023 r. w wysokości 0,20 USD na akcję (w sumie 11.100.000 USD). Dywidenda wypłacana jest nieprzerwanie od 8 lat.
  • ASBIS rozwija swoją działalność w Afryce, w której nie tylko zwiększył swoją powierzchnię magazynową, ale też otworzył dwa nowe sklepy Bang&Olufsen pod marką Prestigio Plaza.
  • Grupa sfinalizowała swoje wyjście z Rosji, zamykając całą działalność w tym kraju. 

Ubiegły rok był dla ASBIS bardzo udany. Biorąc pod uwagę niesprzyjające otoczenie geopolityczne, presję inflacyjną oraz nieprzewidziane zdarzenia jednorazowe, które miały wpływ na zysk netto Grupy za 2023 rok, jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników Grupy wypracowanych w 2023 r. Warto podkreślić, że bez uwzględnienia zdarzeń jednorazowych ASBIS osiągnąłby zysk netto na poziomie 78 mln dolarów, zgodnie z założeniami prognozy na 2023 rok” powiedział Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS.

„Z optymizmem patrzymy na rok 2024. Oczekujemy stabilizacji rynków, choć zdajemy sobie sprawę, że jest to dość optymistyczne założenie. Uważamy, że presja inflacyjna będzie niższa, a nastroje konsumentów poprawią się. W ASBIS mamy wiele obszarów wzrostu, takich jak robotyka i już ugruntowane rynki, takie jak Azja Środkowa, Europa środkowo-Wschodnia i Zachodnia oraz Afryka. Naszym celem jest rozwój organiczny, dzięki któremu spodziewamy się wejść na kolejny poziom naszego rozwoju” – dodał Serhei Kostevitch. 

WYNIKI FINANSOWE 

ASBIS wypracował bardzo dobre wyniki finansowe w omawianym okresie. Pomimo jednorazowego odpisu związanego z finalizacją wyjścia Grupy z Rosji, 2023 rok był jednym z najlepszych pod wypracowanego względem zyskowności. Bez uwzględnienia zdarzeń jednorazowych byłby to rekordowy rok pod względem zysku netto. 

Podsumowanie wyników finansowych Grupy ASBIS w okresie IV kwartału 2023 r. oraz I-IV kwartałów 2023 r. przedstawiają poniższe tabele (prezentacja wyników w USD oraz dodatkowo, poglądowo również w PLN). Oficjalną walutą sprawozdawczą Grupy pozostaje USD.



Analizując wyniki IV kwartału 2023 roku, przychody wyniosły 893,3 mln USD (wzrost o 14,5% w porównaniu do IV kwartału 2022 roku). Marża zysku brutto spadła i ustabilizowała się na poziomie 8,33% z 9,06% w IV kwartale 2022 roku. Zysk operacyjny (EBIT) spadł o 8,8% i wyniósł 34,7 mln USD w porównaniu do 38,0 mln USD w IV kwartale 2022 roku. Zysk netto wyniósł 27,1 mln USD (bez uwzględnienia wpływu rozwiązania rezerwy na przewalutowanie i rezerwy na należności) a po uwzględnieniu rezerw 2,1 mln USD, w porównaniu do 28,7 mln USD w IV kwartale 2022 roku. 

W okresie 12 miesięcy 2023 roku ASBIS osiągnął przychody na poziomie 3.061,2 mln USD (wzrost o 13,8% w porównaniu do 12 miesięcy 2022 roku) i osiągnął zysk netto po opodatkowaniu w wysokości 78,0 mln USD bez rozwiązania rezerwy z przeliczenia walut i rezerwy na należności (53,0 mln USD po tych jednorazowych odpisach) wobec 75,9 mln USD w analogicznym okresie ubiegłego roku. 

REALIZACJA PROGNOZY NA 2023 

ASBIS w pełni zrealizował prognozę finansową na 2023 r. na poziomie przychodów. Bez uwzględnienia zdarzeń jednorazowych, które zmniejszyły zysk netto w IV kwartale 2023 r. o 25 mln USD, Grupa zrealizowałaby też prognozę wyników finansowych na poziome zysku netto. 

Zgodnie z opublikowaną 5 kwietnia 2023 roku prognozą finansową, Grupa miała wypracować w 2023 r. przychody ze sprzedaży pomiędzy 3,0 miliarda USD a 3,2 miliarda USD oraz zysk netto po opodatkowaniu pomiędzy 78 milionów USD a 82 milionów USD.  

SZCZEGÓŁOWE DANE DOTYCZĄCE SPRZEDAŻY 

SPRZEDAŻ WEDŁUG REGIONÓW 

Regiony krajów byłego ZSRR oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie generują większość przychodów Grupy. Nie zmieniło się to w całym 2023 r., w którym sprzedaż w krajach byłego ZSRR (bez Rosji i Białorusi) wzrosła o 11,1% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Znacznie bardziej pozytywny trend kształtował się w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, w którym sprzedaż wzrosła o 21,0% w 2023 r.

Europa Zachodnia wykazała znaczny wzrost zarówno w ubiegłym roku, który wyniósł 40,6%. Sprzedaż na Bliskim Wschodzie i w Afryce wzrosła w 2023 r. o 4,4% w porównaniu do 2022 r.

 
SPRZEDAŻ WEDŁUG KRAJÓW 

Analiza poszczególnych krajów wskazuje na wciąż duży popyt w Kazachstanie, w którym ASBIS wzmacnia swoje operacje, m.in. budując nowe centrum dystrybucyjne o powierzchni 20 tys. m2.   

Bardzo dobrze w strukturze sprzedaży radzi sobie Polska. Główną przyczyną wzrostu jest dobra sprzedaż tradycyjnych komponentów IT, takich jak procesory i monitory, ale tez bardzo udanego rozwoju sprzedaży produktów marki Bang&Olufsen. 

Krajami o najwyższym wzroście sprzedaży w 2023 r. były:

  • Niemcy – wzrost o 61%
  • Azerbejdżan – wzrost o 52,3%
  • Polska – wzrost o 46,3%
  • Ukraina – wzrost o 26,3%
  • Kazachstan – wzrost o 19,2%. 

W samym IV kwartale 2023 r. kraje o najwyższych wzrostach sprzedaży były następujące:

  • Polska – wzrost o 65,8%
  • Czechy – wzrost o 61,2%
  • Azerbejdżan – wzrost o 56,2%.

Więcej informacji mediom udziela:

Iwona Mojsiuszko
8Sense Public Relations
Tel. +48 502 344 992
E-mail: iwona.mojsiuszko@8sensepr.pl 

O ASBIS Enterprises Plc 
ASBIS Group jest wiodącym dystrybutorem z wartością dodaną, deweloperem i dostawcą produktów, rozwiązań i usług ICT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) z lokalnymi operacjami w Europie Środkowo-Wschodniej, republikach bałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. 

Działalność ASBIS opiera się na trzech filarach:
1. Dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego stosowanego przez klientów w biurach i ośrodkach przetwarzania danych, jak również elektroniki użytkowej poprzez:
         a.     Sieci detaliczne i sklepy internetowe
         b.     Resellerów współpracujących z małymi i średnimi przedsiębiorstwami
         c.      Bezpośrednio do dużych przedsiębiorstw.
2. Pełnym zakresie działalności w obszarze produktów najwyższej światowej klasy – od naukowej działalności badawczo-rozwojowej poprzez projektowanie i inżynierię, tworzenie oprogramowania i firmware, aż po produkcję i marketing produktów i rozwiązań IT i obsługujących internet rzeczy (IoT) pod markami własnymi
         a.     Aeno (inteligentne urządzenia domowe z sektora małego AGD).
         b.     Canyon (inteligentne zegarki, power banki, akcesoria do komputerów i urządzeń mobilnych)
         c.     Cron Robotics (budowa własnych rozwiązań w segmencie robotyki, w tym cobotów)
         d.     Lorgar (akcesoria do gier oraz przesyłania strumieniowego)
         e.     Perenio (platforma IoT, routery IoT, aplikacje i urządzenia peryferyjne dla inteligentnego biura/domu, inteligentnego zdrowia).
         f.     Prestigio (inteligentne urządzenia i akcesoria, innowacyjne rozwiązania dla biznesu i edukacji itp.)
         g.     Prestigio Solutions (innowacyjne rozwiązania technologiczne dla biznesu i segmentu edukacji)
3. Kompleksowych projektach sprzedaży rozwiązań do dużych przedsiębiorstw za pośrednictwem rozbudowanych sieci Integratorów Systemów i Resellerów Wartości Dodanej. 

ASBIS powstał w 1990 roku na Białorusi, w 1995 roku Spółka została zarejestrowana na Cyprze i od tego czasu prowadzi działalność z tego kraju. Firma posiada 2 główne centra dystrybucyjne na świecie zlokalizowane w Czechach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich oraz 2 regionalne centra dystrybucyjne (Gruzja, RPA), filie w 34 krajach, ponad 2 200 pracowników i około 20 000 aktywnych klientów w 60 krajach na całym świecie. W 2022 roku Grupa zrealizowała sprzedaż na poziomie blisko 2,7 mld USD.

Nowości i więcej informacji można znaleźć na stronie: www.asbis.com

Disclaimer: The information contained in each press release posted on this site was factually accurate on the date it was issued. While these press releases and other materials remain on the Company's website, the Company assumes no duty to update the information to reflect subsequent developments. Consequently, readers of the press releases and other materials should not rely upon the information as current or accurate after their issuance dates.