GRUPA PRZEKROCZYŁA PODWYŻSZONE PROGNOZY FINANSOWE, ZYSK NETTO W 2019 R. WZRÓSŁ O 27%
ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor produktów IT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, wypracował bardzo dobre wyniki finansowe w okresie całego 2019 roku, jak i w samym IV kwartale 2019 r. Przychody ze sprzedaży w 2019 r. przekroczyły 1,9 mld USD w porównaniu do 2,1 mld USD w analogicznym okresie ubiegłego roku, co oznacza spadek o 7%. Zysk netto w 2019 r. wzrósł o 27%, do 15,2 mln USD z 12,0 mln USD w porównywalnym okresie ubiegłego roku. W samym IV kw. 2019 r. Grupa wypracowała przychody w wysokości 664 mln USD w porównaniu do 571 mln USD w analogicznym okresie 2018 r., co oznacza wzrost o 16%. Zysk netto w IV kw. 2019 r. wzrósł o 63%, do 8,0 mln USD z 4,9 mln USD w porównywalnym okresie ubiegłego roku.
ASBIS pozostaje dystrybutorem pierwszego wyboru dla wielu światowych producentów IT, a strategią Grupy jest wypracowywanie jak najlepszych wyników dla swoich akcjonariuszy. W 2019 roku największy udział w przychodach Grupy miały kraje byłego ZSRR (53,5-proc. udział) oraz Europy Środkowo-Wschodniej (blisko 27-proc. udział). Największym krajem pod względem przychodów wypracowanych w 2019 roku była Rosja. Polska, z przychodami w 2019 r. na poziomie blisko 50 mln USD, po raz pierwszy od kilku lat znalazła się wśród 10 krajów o największych przychodach w Grupie.
ASBIS zrealizował podwyższoną 18 listopada 2019 roku prognozę finansową na 2019 r., która zakładała wypracowanie przychodów pomiędzy 1,7 mld USD a 1,9 mld USD oraz zysku netto po opodatkowaniu pomiędzy 13 mln USD a 14 mln USD.
Grupa wypłaciła 19 grudnia 2019 r. akcjonariuszom zaliczkę na poczet przewidywanej dywidendy z zysków za 2019 r. w wysokości 0,06 USD na akcję (w sumie 3.330.000 USD).
W styczniu 2020 roku ASBIS zawarł umowę nabycia 40% udziałów spółki CLEVETURA LLC z siedzibą w Mińsku (Białoruś) za łączną kwotę 584 tysięcy USD. CLEVETURA LLC to białoruski startup, który zaprojektował oraz wprowadził na rynek w 2019 roku unikalną, pierwszą na świecie intuicyjną klawiaturę Click&Touch opartą na opracowanej i opatentowanej przez siebie technologii Touch-Keys. Klawiatury Click&Touch będą sprzedawane pod marką Prestigio.
„Jesteśmy bardzo zadowoleni z wypracowanych w 2019 roku wyników finansowych, szczególnie IV kwartał ubiegłego roku zaliczamy do udanych. Był to jeden z najlepszych kwartałów w naszej historii. Nasze oczekiwania na dobry rok wynikające z wyników zrealizowanych w 2018 r. zostały całkowicie zrealizowane – w momencie lekkiego odbicia rynku IT, my skorzystaliśmy na tym bardzo dużo. Obiecaliśmy skupić się na zyskowności w 2019 roku i dowieźliśmy nasze obietnice – zysk netto w samym IV kwartale wzrósł o 63%, natomiast w całym 2019 roku o 27%. W 2019 roku po raz kolejny wypłaciliśmy naszym inwestorom zaliczkę na poczet spodziewanej z zysków dywidendy, praktykę ustanowioną w 2018 r. Naszym zdaniem jest to właściwa strategia podziękowania wieloletnim inwestorom ASBIS. O całościowej dywidendzie za 2019 rok poinformujemy po zamknięciu całego roku” – powiedział Siergiej Kostevitch, Dyrektor Generalny i Przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc.
„Ten rok również zapowiada się bardzo interesująco. Zamierzamy dalej koncentrować się na rozwoju marek własnych oraz rozwoju tradycyjnej dystrybucji produktów IT, Mocno wchodzimy w dystrybucję i produkcję zaawansowanych technologiczne produktów i rozwiązań IT. Rok 2020 rozpoczęliśmy kupnem 40% udziałów w białoruskiej spółce CLEVETURA LLC, dzięki czemu jako pierwsi na świecie wprowadziliśmy na rynek technologię Touch-Keys, na której oparta jest klawiatura Prestigio Click&Touch. Technologia ta została rewelacyjnie przyjęta przez rynek, a obecnie trwają dalsze prace developerskie nad przygotowaniem nowej generacji klawiatur z technologią Touch-Keys, którą będzie można wykorzystać w laptopach, tabletach, iPadach oraz smart TV” – dodał Siergiej Kostevitch.
SZCZEGÓŁOWE DANE DOTYCZĄCE SPRZEDAŻY
SPRZEDAŻ WEDŁUG REGIONÓW
Udział krajów byłego ZSRR w przychodach ASBIS ogółem wzrósł do 53,5% w ciągu czterech kwartałów 2019. Sprzedaż na Bliskim Wschodzie i w Afryce to głównie sprzedaż w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, która w samym IV kwartale wzrosła o ponad 21%.
SPRZEDAŻ WEDŁUG KRAJÓW
Analiza według krajów pozwala na lepsze zrozumienie wspomnianych powyżej trendów. Wzrost w krajach byłego ZSRR wynikał z trendu w Rosji (+10,2% w IV kw. 2019 r. oraz -4,6% za dwanaście miesięcy 2019 r.), na Ukrainie (+33,1% w IV kw. 2019 r. oraz +4,3% za dwanaście miesięcy 2019 r.) w Kazachstanie +56,5% w IV kw. 2019 r. oraz -12,0% za dwanaście miesięcy 2019 r.) oraz na Białorusi (+27,2% w IV kw. 2019 r. oraz +4,7% za dwanaście miesięcy 2019 r.). Wzrost sprzedaży w krajach byłego ZSRR był efektem wzrostu sprzedaży nowych produktów Apple i zakończonymi dużymi projektami IT w grudniu 2019 r.
Jednocześnie, spadek w Europie Środkowo-Wschodniej był rezultatem tendencji na Słowacji (+5,6% w IV kw. 2019 r. oraz -7,2% za dwanaście miesięcy 2019 r.), w Czechach (-3,6% w IV kw. 2019 r. oraz -6,8% za dwanaście miesięcy 2019 r.) oraz w Rumunii (-26,3% w IV kw. 2019 r. oraz -22,6% za dwanaście miesięcy 2019 r.
Warty odnotowania jest fakt, że w 2019 roku Polska po raz pierwszy od wielu lat znalazła się wśród 10 największych krajów w Grupie, pod względem generowanej sprzedaży.
SPRZEDAŻ WEDŁUG LINII PRODUKTOWYCH
Spośród innych linii produktowych, Spółka zanotowała pozytywny trend w IV kw. 2019 r. i w okresie 12 miesięcy 2019 r. na sprzedaży akcesoriów i multimediów (odpowiednio: +32% i +44%) oraz produktów sieciowych (odpowiednio: +21% i +15%).
Więcej informacji mediom udziela:
Iwona Mojsiuszko
8Sense Public Relations
Tel. +48 502 344 992
E-mail:iwona.mojsiuszko@8sensepr.pl
Najważniejsze informacje o ASBIS
ASBISc Enterprises Plc jest jednym z czołowych dystrybutorów produktów branży informatycznej (IT) na rynkach wschodzących Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA): Europie Środkowo-Wschodniej, republikach nadbałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, łączącym szeroki zasięg geograficzny działalności z szerokim portfolio produktów dystrybuowanych w modelu "one-stop-shop".
ASBIS Enterprises Plc ma siedzibę na Cyprze i specjalizuje się w dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego, rozwiązań mobilnych, komponentów IT i peryferiów, a także szerokiej gamy produktów informatycznych i urządzeń cyfrowych. Spółka założona została w roku 1990, prowadzi obecnie sprzedaż w 60 krajach świata.
Grupa dystrybuuje produkty wielu producentów oraz jest producentem marek: Prestigio (smartfony, tablety, pamięci zewnętrzne, urządzenia GPS i car-DVR, multiboardy, itp.), Canyon (power banki, produkty sieciowe i inne urządzenia peryferyjne) i Perenio („IoT”) oraz Atlantech (serwery, pamięci masowe, rozwiązania dla centrów danych).
ASBIS posiada podmioty zależne w 26 krajach, zatrudnia ponad 1 600 osób i zaopatruje około 30 tysięcy klientów. W 2019 roku sprzedaż Grupy przekroczyła 1,9 mld USD.
Od października 2007 roku Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pod symbolem ASB (ASBIS).
Więcej informacji na stronie internetowej Grupy pod adresem: www.asbis.com oraz investor.asbis.com
Disclaimer: The information contained in each press release posted on this site was factually accurate on the date it was issued. While these press releases and other materials remain on the Company's website, the Company assumes no duty to update the information to reflect subsequent developments. Consequently, readers of the press releases and other materials should not rely upon the information as current or accurate after their issuance dates.