ASBIS zamknął bardzo wymagający kwartał, wypłaci dywidendę zaliczkową

Listopad 07, 2024

ASBIS zamknął bardzo wymagający kwartał, wypłaci dywidendę zaliczkową

Grupa ASBIS, wiodący dystrybutor z wartością dodaną, deweloper i dostawca produktów, rozwiązań i usług ICT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA), wypracował w okresie I-III kw. 2024 r. przychody ze sprzedaży na poziomie blisko 2,1 mld USD (ponad 8,2 mld zł), zysk netto Grupy wyniósł 29,6 mln USD (117,2 mln zł). W samym III kwartale 2024 roku ASBIS wypracował 722,5 mln USD przychodów (2,8 mld zł) oraz 9,5 mln USD zysku netto (36,8 mln zł).

INNE WAŻNE WYDARZENIA W III KWARTALE 2024:

  • Największym pod względem sprzedaży krajem ASBIS, pomimo wyzwań w kraju. był Kazachstan, natomiast kraje WNP utrzymały największy udział w przychodach Grupy (blisko 42-proc.).
  • Polska zagościła już na stałe wśród 10 krajów o najwyższych przychodach w Grupie (TOP10), zajmując w okresie I-III kwartałów 2024 r. 5. miejsce z przychodami na poziomie ponad 105 mln USD (wzrost o blisko 30% względem analogicznego okresu ubiegłego roku).
  • ASBIS ogłosił wypłatę zaliczkowej dywidendy z zysków za 2024 rok w wysokości 0,20 USD na akcję, co oznacza, że do akcjonariuszy ASBIS trafi w sumie 11,1 mln USD. Dzień ustalenia prawa akcjonariuszy do zaliczki dywidendy został ustalony na 25 listopada 2024 r., natomiast dzień wypłaty zaliczki na 5 grudnia 2024 r.
  • Breezy, spółka zależna ASBIS, podpisała umowę o współpracy z siecią RTV EURO AGD w Polsce.
  • ASBIS podwoił liczbę linii produktów swojej marki gamingowej Lorgar i wszedł do szybko rozwijającego się segment gier wyścigowych.

„Zakończyliśmy III kwartał 2024 r., który okazał się równie wymagający, jak poprzedni kwartał. Kluczowymi problemami, z którymi musieliśmy się zmierzyć w tym okresie, były negatywny wpływ nowych realiów rynkowych w Kazachstanie, kontynuacja wojny na Ukrainie i rosnące napięcia na Bliskim Wschodzie. Główny cel ASBIS na resztę 2024 roku pozostaje niezmieniony - utrzymać, a nawet wzmocnić swój udział w rynku na głównych rynkach regionów Europy Środkowo-Wschodniej i WNP. Zamierzamy zintensyfikować działania związane z rozwojem naszych marek własnych oraz pozyskania klientów od nowych dostawców na nowych rynkach” – powiedział Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS.

„Kontynuujemy naszą politykę dywidendową, której efektem jest decyzja Rady Dyrektorów o wypłacie dywidendy zaliczkowej z zysków Spółki za 2024 r. w wysokości 0,20 USD za akcję. Jest to zgodne z naszą strategią dzielenia się zyskiem z naszymi akcjonariuszami. Chcemy kontynuować naszą politykę wypłat wysokich dywidend, zawsze w połączeniu z silnymi przepływami pieniężnymi” – dodał Serhei Kostevitch

Podsumowanie wyników finansowych Grupy ASBIS w III kw. 2024 r. oraz za trzy kwartały 2024 r. przedstawiają poniższe tabele (prezentacja wyników w USD oraz w tabeli poniżej poglądowo w PLN). Oficjalną walutą sprawozdawczą Grupy pozostaje USD.

Wyniki finansowe Grupy ASBIS w okresie I-III i III kwartału lat 2024 i 2023
mln USD

mln USD III kw. 2024 r. III kw. 2023 r. Zmiana I-III kw. 2024 r. I-III kw. 2023 r. Zmiana
Przychody 722,5 771,8 -6% 2 081,6 2 167,9 -4%
Zysk brutto 55,2 61,7 -10% 165,8 177,9 -7%
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) 19,0 27,8 -32% 58,8 77,8 -24%
Zysk netto 9,5 22,2 -57% 29,6 50,9 -42%

mln PLN

mln PLN III kw. 2024 r. III kw. 2023 r.   I-III kw. 2024 r. I-III kw. 2023 r.
Przychody 2 806,3 3 209,8   8 243,2 9 178,4
Zysk brutto 214,5 256,5   656,5 753,2
 

Zysk z działalności operacyjnej (EBIT)

73,8 115,7   232,8 329,6
  Zysk netto 36,8 92,5   117,23 215,4

SPRZEDAŻ WEDŁUG REGIONÓW

Regiony krajów Wspólnoty Niepodległych Państw („WNP”) oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie mają największy udział w przychodach Grupy. . Nie zmieniło się to w trzecim kwartale 2024 r. i I-III kw. 2024 r.

W trzecim kwartale 2024 r. i I-III kw. 2024 r. przychody uzyskane w regionie WNP spadły odpowiednio o 24,3% i 22,4% w porównaniu z analogicznymi okresami 2023 r., podczas gdy sprzedaż w Europie Środkowo-Wschodniej i innych głównych regionach znacznie wzrosła. Głównym powodem niższej sprzedaży w regionie WNP były wyjątkowo trudne warunki rynkowe na naszym głównym rynku w Kazachstanie (szara strefa oraz nowe prawo konsumenckie) oraz trwająca wojna w Ukrainie, która również wpłynęła negatywnie na nasze wyniki.

Udział regionu Bliskiego Wschodu i Afryki wzrósł zarówno w III kw. 2024 r., jak i w dziewięciu miesiącach 2024 r. odpowiednio do 17,65% (z 16,01% w III kw. 2023 r.) i 17,41% (z 14,67% w dziewięciu miesiącach 2023 r.). Udział regionu Europy Zachodniej wzrósł również do 9,88% (z 8,98% w III kw. 2023 r.) i 11,03% (z 8,71% w dziewięciu miesiącach 2023 r.).

Geograficzna struktura sprzedaży ASBIS w okresie I-III kw. 2024 r. i 2023 r.

  I-III kw. 2024 I-III kw. 2023

tys.
USD

% przychodów ogółem

tys.
USD

% przychodów ogółem
Wspólnota Niepodległych Państw (‘WNP”) 864 691 41,54% 1 114 401 51,40%
Europa Środkowo-Wschodnia 588 788 28,29% 529 364 24,42%
Bliski Wschód i Afryka 362 339 17,41% 318 012 14,67%
Europa Zachodnia 229 502 11,03% 188 778 8,71%
Pozostałe 36 298 1,74% 17 384 0,80%
Ogółem 2 081 618 100% 2 167 939 100%

SPRZEDAŻ WEDŁUG KRAJÓW  

Analiza według krajów pokazuje duży spadek przychodów w Kazachstanie, największym rynku Grupy, który był wynikiem nieoficjalnych dostaw z importu wielu grup produktów pochodzących od nieoficjalnych dystrybutorów i z nieoficjalnych kanałów.

Przychody w Ukrainie, drugim co do wielkości rynku działalności, ze względu na nasilenie działań wojennych i gorsze nastroje konsumentów, spadły o 13,8% w okresie dziewięciu miesięcy 2024 r. w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Zjednoczone Emiraty Arabskie, trzeci co do wielkości rynek Grupy, przyniosły przychody w wysokości 258 mln USD w okresie dziewięciu miesięcy 2024, co oznacza wzrost o 6,8% rok do roku.

Polska pozostaje najbardziej dynamicznym krajem rozwijającym się w TOP 10, wyprasowując dynamiczny wzrost zarówno w III kw. 2024 (+57,1%), jak i w okresie dziewięciu miesięcy 2024 (+29,4%) w porównaniu do odpowiednich okresów 2023. Najlepiej sprzedającymi się kategoriami produktów w Polsce były procesory, dyski SSD i HDD.

Struktura przychodów – Top 10 krajów w III kw. 2024 r. i 2023 r.
w tys. USD

  I-III kw. 2024 I-III kw. 2023
  Kraj Sprzedaż Kraj Sprzedaż
1. Kazachstan 345 291 Kazachstan 483 918
2. Ukraina 257 961 Ukraina 299 220
3. Zjednoczone Emiraty Arabskie 257 242 Zjednoczone Emiraty Arabskie 240 791
4. Słowacja 164 641 Słowacja 195 372
5. Polska 105 054 Niemcy 102 946
6. Azerbejdżan 102 411 Azerbejdżan 98 176
7. Niemcy 95 239 Polska 81 178
8. Czechy 78 457 Gruzja 77 430
9. Gruzja 64 481 Czechy 68 887
10. Holandia 59 680 Rumunia 49 411
  OGÓŁEM 2 081 618 OGÓŁEM 2 167 939

 

Disclaimer: The information contained in each press release posted on this site was factually accurate on the date it was issued. While these press releases and other materials remain on the Company's website, the Company assumes no duty to update the information to reflect subsequent developments. Consequently, readers of the press releases and other materials should not rely upon the information as current or accurate after their issuance dates.