INNE WAŻNE WYDARZENIA W III KWARTALE 2024:
„Zakończyliśmy III kwartał 2024 r., który okazał się równie wymagający, jak poprzedni kwartał. Kluczowymi problemami, z którymi musieliśmy się zmierzyć w tym okresie, były negatywny wpływ nowych realiów rynkowych w Kazachstanie, kontynuacja wojny na Ukrainie i rosnące napięcia na Bliskim Wschodzie. Główny cel ASBIS na resztę 2024 roku pozostaje niezmieniony - utrzymać, a nawet wzmocnić swój udział w rynku na głównych rynkach regionów Europy Środkowo-Wschodniej i WNP. Zamierzamy zintensyfikować działania związane z rozwojem naszych marek własnych oraz pozyskania klientów od nowych dostawców na nowych rynkach” – powiedział Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS.
„Kontynuujemy naszą politykę dywidendową, której efektem jest decyzja Rady Dyrektorów o wypłacie dywidendy zaliczkowej z zysków Spółki za 2024 r. w wysokości 0,20 USD za akcję. Jest to zgodne z naszą strategią dzielenia się zyskiem z naszymi akcjonariuszami. Chcemy kontynuować naszą politykę wypłat wysokich dywidend, zawsze w połączeniu z silnymi przepływami pieniężnymi” – dodał Serhei Kostevitch
Podsumowanie wyników finansowych Grupy ASBIS w III kw. 2024 r. oraz za trzy kwartały 2024 r. przedstawiają poniższe tabele (prezentacja wyników w USD oraz w tabeli poniżej poglądowo w PLN). Oficjalną walutą sprawozdawczą Grupy pozostaje USD.
Wyniki finansowe Grupy ASBIS w okresie I-III i III kwartału lat 2024 i 2023
mln USD
mln USD | III kw. 2024 r. | III kw. 2023 r. | Zmiana | I-III kw. 2024 r. | I-III kw. 2023 r. | Zmiana |
Przychody | 722,5 | 771,8 | -6% | 2 081,6 | 2 167,9 | -4% |
Zysk brutto | 55,2 | 61,7 | -10% | 165,8 | 177,9 | -7% |
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) | 19,0 | 27,8 | -32% | 58,8 | 77,8 | -24% |
Zysk netto | 9,5 | 22,2 | -57% | 29,6 | 50,9 | -42% |
mln PLN
mln PLN | III kw. 2024 r. | III kw. 2023 r. | I-III kw. 2024 r. | I-III kw. 2023 r. | |
Przychody | 2 806,3 | 3 209,8 | 8 243,2 | 9 178,4 | |
Zysk brutto | 214,5 | 256,5 | 656,5 | 753,2 | |
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) | 73,8 | 115,7 | 232,8 | 329,6 | |
Zysk netto | 36,8 | 92,5 | 117,23 | 215,4 |
Regiony krajów Wspólnoty Niepodległych Państw („WNP”) oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie mają największy udział w przychodach Grupy. . Nie zmieniło się to w trzecim kwartale 2024 r. i I-III kw. 2024 r.
W trzecim kwartale 2024 r. i I-III kw. 2024 r. przychody uzyskane w regionie WNP spadły odpowiednio o 24,3% i 22,4% w porównaniu z analogicznymi okresami 2023 r., podczas gdy sprzedaż w Europie Środkowo-Wschodniej i innych głównych regionach znacznie wzrosła. Głównym powodem niższej sprzedaży w regionie WNP były wyjątkowo trudne warunki rynkowe na naszym głównym rynku w Kazachstanie (szara strefa oraz nowe prawo konsumenckie) oraz trwająca wojna w Ukrainie, która również wpłynęła negatywnie na nasze wyniki.
Udział regionu Bliskiego Wschodu i Afryki wzrósł zarówno w III kw. 2024 r., jak i w dziewięciu miesiącach 2024 r. odpowiednio do 17,65% (z 16,01% w III kw. 2023 r.) i 17,41% (z 14,67% w dziewięciu miesiącach 2023 r.). Udział regionu Europy Zachodniej wzrósł również do 9,88% (z 8,98% w III kw. 2023 r.) i 11,03% (z 8,71% w dziewięciu miesiącach 2023 r.).
Geograficzna struktura sprzedaży ASBIS w okresie I-III kw. 2024 r. i 2023 r.
I-III kw. 2024 | I-III kw. 2023 | |||
tys. | % przychodów ogółem | tys. | % przychodów ogółem | |
Wspólnota Niepodległych Państw (‘WNP”) | 864 691 | 41,54% | 1 114 401 | 51,40% |
Europa Środkowo-Wschodnia | 588 788 | 28,29% | 529 364 | 24,42% |
Bliski Wschód i Afryka | 362 339 | 17,41% | 318 012 | 14,67% |
Europa Zachodnia | 229 502 | 11,03% | 188 778 | 8,71% |
Pozostałe | 36 298 | 1,74% | 17 384 | 0,80% |
Ogółem | 2 081 618 | 100% | 2 167 939 | 100% |
Analiza według krajów pokazuje duży spadek przychodów w Kazachstanie, największym rynku Grupy, który był wynikiem nieoficjalnych dostaw z importu wielu grup produktów pochodzących od nieoficjalnych dystrybutorów i z nieoficjalnych kanałów.
Przychody w Ukrainie, drugim co do wielkości rynku działalności, ze względu na nasilenie działań wojennych i gorsze nastroje konsumentów, spadły o 13,8% w okresie dziewięciu miesięcy 2024 r. w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Zjednoczone Emiraty Arabskie, trzeci co do wielkości rynek Grupy, przyniosły przychody w wysokości 258 mln USD w okresie dziewięciu miesięcy 2024, co oznacza wzrost o 6,8% rok do roku.
Polska pozostaje najbardziej dynamicznym krajem rozwijającym się w TOP 10, wyprasowując dynamiczny wzrost zarówno w III kw. 2024 (+57,1%), jak i w okresie dziewięciu miesięcy 2024 (+29,4%) w porównaniu do odpowiednich okresów 2023. Najlepiej sprzedającymi się kategoriami produktów w Polsce były procesory, dyski SSD i HDD.
Struktura przychodów – Top 10 krajów w III kw. 2024 r. i 2023 r.
w tys. USD
I-III kw. 2024 | I-III kw. 2023 | ||||
Kraj | Sprzedaż | Kraj | Sprzedaż | ||
1. | Kazachstan | 345 291 | Kazachstan | 483 918 | |
2. | Ukraina | 257 961 | Ukraina | 299 220 | |
3. | Zjednoczone Emiraty Arabskie | 257 242 | Zjednoczone Emiraty Arabskie | 240 791 | |
4. | Słowacja | 164 641 | Słowacja | 195 372 | |
5. | Polska | 105 054 | Niemcy | 102 946 | |
6. | Azerbejdżan | 102 411 | Azerbejdżan | 98 176 | |
7. | Niemcy | 95 239 | Polska | 81 178 | |
8. | Czechy | 78 457 | Gruzja | 77 430 | |
9. | Gruzja | 64 481 | Czechy | 68 887 | |
10. | Holandia | 59 680 | Rumunia | 49 411 | |
OGÓŁEM | 2 081 618 | OGÓŁEM | 2 167 939 |
Disclaimer: The information contained in each press release posted on this site was factually accurate on the date it was issued. While these press releases and other materials remain on the Company's website, the Company assumes no duty to update the information to reflect subsequent developments. Consequently, readers of the press releases and other materials should not rely upon the information as current or accurate after their issuance dates.