Grupa ASBIS, wiodący dystrybutor z wartością dodaną, deweloper i dostawca produktów, rozwiązań i usług ICT oraz IoT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA), pomimo niezwykle trudnego otoczenia rynkowego wypracował w I półroczu 2024 r. dobre wyniki finansowe, które pozwalają Zarządowi na podtrzymanie opublikowanej prognozy finansowej na 2024 r., zgodnie z którą przychody będą się kształtowały pomiędzy 3,1 mld USD a 3,4 mld USD, natomiast zysk netto po opodatkowaniu będzie na poziomie pomiędzy 60 mln USD a 64 mln USD.
Przychody ze sprzedaży w I pół. 2024 r. wyniosły blisko 1,36 mld USD (blisko 5,5 mld zł), natomiast zysk netto Grupy wyniósł 20,1 mln USD (80,7 mln zł). W samym II kwartale 2024 roku ASBIS wypracował 645,9 mln USD (2,6 mld zł) przychodów oraz 6,1 mln USD zysku netto (24,7 mln zł).
Grupa utrzymała wysoką marżę zysku brutto, która wyniosła blisko 8%, zarówno w II kw., jak i w I półroczu 2024 r.
INNE WAŻNE WYDARZENIA W OMAWIANYM OKRESIE:
„Drugi kwartał roku jest historycznie zawsze najsłabszy w całej branży, również w ASBIS. Tym razem jednak na ten najsłabszy kwartał roku nałożyły się bardzo niekorzystne czynniki rynkowe, jak m.in. wciąż utrzymujący się nielegalny import w Kazachstanie, nasilenie działań wojennych w Ukrainie oraz spowolnienie dużych wydatków z funduszy unijnych na Słowacji, który jest naszym czwartym największym rynkiem. Pomimo tych wydarzeń udało nam się utrzymać relatywnie wysoką marżę brutto na sprzedaży, z czego jesteśmy bardzo zadowoleni. Jesteśmy przekonani, że w drugiej połowie 2024 roku nastąpi poprawa trendów rynkowych. Wierzymy, że pozwoli nam to zrealizować naszą prognozę finansową. Widzimy już pozytywny wpływ RPA, gdzie w lipcu odnotowaliśmy wyższą sprzedaż. Bardzo liczymy również na spółkę Breezy, która rozwija się dynamicznie, zdobywając kolejne rynki” – powiedział Serhei Kostevitch, Prezes Grupy ASBIS.
Podsumowanie wyników finansowych Grupy ASBIS w II kw. oraz I półroczu 2024 r. przedstawiają poniższe tabele (prezentacja wyników w USD oraz w tabeli poniżej poglądowo w PLN). Oficjalną walutą sprawozdawczą Grupy pozostaje USD.
Wyniki finansowe Grupy ASBIS w okresie II kwartału i I półrocza lat 2024 i 2023
mln USD
mln USD | II kw. 2024 r. | II kw. 2023 r. | Zmiana | I pół. 2024 r. | I pół. 2023 r. | Zmiana |
Przychody | 645,9 | 674,1 | -4% | 1 359,1 | 1 396,1 | -3% |
Zysk brutto | 51,5 | 54,2 | -5% | 110,6 | 116,2 | -5% |
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) | 15,3 | 21,3 | -28% | 39,8 | 50,0 | -21% |
Zysk netto | 6,1 | 11,2 | -46% | 20,1 | 28,6 | -30% |
mln PLN
mln PLN | II kw. 2024 r. | II kw. 2023 r. | I pół. 2024 r. | I pół. 2023 r. | |
Przychody | 2 605,0 | 2 817,4 | 5 449,7 | 5 963,1 | |
Zysk brutto | 207,7 | 226,4 | 443,3 | 496,5 | |
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) | 61,9 | 89,1 | 159,5 | 213,7 | |
Zysk netto | 24,7 | 47,0 | 80,7 | 122,3 |
Regiony krajów Wspólnoty Niepodległych Państw („WNP”) oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie mają największy udział w przychodach Grupy. Nie zmieniło się to w II kwartale 2024 r. i I półroczu 2024 r.
W drugim kwartale 2024 r. i pierwszym półroczu 2024 r. przychody uzyskane w regionie WNP spadły odpowiednio o 24,9% i 21,4% w porównaniu z odpowiednimi okresami 2023 r., podczas gdy sprzedaż w Europie Środkowo-Wschodniej i innych głównych regionach znacznie wzrosła. Głównym powodem niższej sprzedaży w regionie WNP były wyjątkowo trudne warunki rynkowe na głównych rynkach Grupy, zwłaszcza w Kazachstanie i na Ukrainie.
Udział regionu Bliskiego Wschodu i Afryki wzrósł zarówno w drugim kwartale 2024 r., jak i w pierwszym półroczu 2024 r. odpowiednio do 17,57% (z 15,22% w drugim kwartale 2023 r.) i 17,28% (z 13,93% w pierwszym półroczu 2023 r.). Udział regionu Europy Zachodniej również wzrósł do 13,91% (z 8,71% w drugim kwartale 2023 r.) i 11,63% (z 8,56% w pierwszym półroczu 2023 r.).
Geograficzna struktura sprzedaży ASBIS w I półroczu 2024 r. oraz I półroczu 2023 r.
I półrocze 2024 | I półrocze 2023 | |||
tys. | % przychodów ogółem | tys. | % przychodów ogółem | |
Wspólnota Niepodległych Państw (‘WNP”) | 573 007 | 42,16% | 729 229 | 52,23% |
Europa Środkowo-Wschodnia | 372 210 | 27,39% | 340 317 | 24,38% |
Bliski Wschód i Afryka | 234 828 | 17,28% | 194 462 | 13,93% |
Europa Zachodnia | 158 089 | 11,63% | 119 498 | 8,56% |
Pozostałe | 21 002 | 1,55% | 12 633 | 0,90% |
Ogółem | 1 359 135 | 100% | 1 396 139 | 100% |
Analiza według krajów pokazuje duży spadek przychodów w Kazachstanie, największym rynku Grupy, który był wynikiem nieoficjalnych dostaw z importu wielu grup produktów pochodzących od nieoficjalnych dystrybutorów i z nieoficjalnych kanałów.
Krajami o największym wzroście przychodów były, m.in.: Polska, której sprzedaż wzrosła o blisko 20% w II kw. 2024 r. oraz o 15,1% w I półroczu 2024 r. w porównaniu z analogicznymi okresami 2023 r. oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie, które wypracowały w pierwszej połowie 2024 r. wzrost przychodów o 17,6% rok do roku.
Struktura przychodów – Top 10 krajów w I półroczu 2024 r. oraz I półroczu 2023 r. (w tys. USD)
I półrocze 2024 | I półrocze 2023 | |||
Kraj | Sprzedaż | Kraj | Sprzedaż | |
1. | Kazachstan | 246 988 | Kazachstan | 321 995 |
2. | Zjednoczone Emiraty Arabskie | 168 484 | Ukraina | 187 107 |
3. | Ukraina | 162 406 | Zjednoczone Emiraty Arabskie | 143 310 |
4. | Słowacja | 104 743 | Słowacja | 119 614 |
5. | Niemcy | 68 654 | Niemcy | 70 152 |
6. | Polska | 61 635 | Azerbejdżan | 60 847 |
7. | Azerbejdżan | 61 153 | Gruzja | 56 687 |
8. | Czechy | 51 466 | Polska | 53 546 |
9. | Holandia | 45 289 | Czechy | 46 775 |
10. | Gruzja | 43 246 | Rumunia | 33 001 |
OGÓŁEM | 1 359 135 | OGÓŁEM | 1 396 139 |
Disclaimer: The information contained in each press release posted on this site was factually accurate on the date it was issued. While these press releases and other materials remain on the Company's website, the Company assumes no duty to update the information to reflect subsequent developments. Consequently, readers of the press releases and other materials should not rely upon the information as current or accurate after their issuance dates.