Wysoki wzrost przychodów i jeszcze wyższy wzrost zyskowności ASBIS w I kw. 2020 r. pomimo pandemii koronawirusa

Maj 07, 2020

KOMUNIKAT PRASOWY

Wysoki wzrost przychodów i jeszcze wyższy wzrost zyskowności ASBIS w I kw. 2020 r. pomimo pandemii koronawirusa

KOMUNIKAT PRASOWY - Limassol, Cypr; Warszawa, Polska; 7 maja 2020 r.

ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor produktów IT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, wypracował w I kwartale 2020 roku bardzo dobre wyniki finansowe. Przychody ze sprzedaży w omawianym okresie wyniosły 500,5 mln USD w porównaniu do 417,3 mln USD w analogicznym okresie ubiegłego roku, co oznacza wzrost o 20%. Zysk netto w I kw. 2020 r. wzrósł o 32%, do 2,2 mln USD z 1,7 mln USD w porównywalnym okresie ubiegłego roku.

ASBIS pozostaje dystrybutorem pierwszego wyboru dla wielu światowych producentów IT, a strategią Grupy jest wypracowywanie jak najlepszych wyników dla swoich akcjonariuszy. W I kw. 2020 roku największy udział w przychodach Grupy miały kraje byłego ZSRR (53-proc. udział) oraz Europy Środkowo-Wschodniej (blisko 29-proc. udział). Największym krajem pod względem przychodów wypracowanych w I kw. 2020 roku była Rosja. Kolejny kwartał z rzędu Polska znalazła się wśród 10 krajów o najwyższych przychodach w Grupie, zajmując w I kw. 2020 roku 7. miejsce z przychodami na poziomie blisko 19,6 mln USD.

6 maja 2020 roku Zwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki, zgodnie z rekomendacją Rady Dyrektorów Spółki z dnia 27 marca 2020 r., zdecydowało o wypłaceniu finalnej dywidendy z zysków za rok 2019 r. w wysokości 0,075 USD na akcję tj. 4.162.500 USD. Dzień dywidendy ustalony został na 21 maja 2020 r. a dzień wypłaty dywidendy na 4 czerwca 2020 r. Tym samym całościowa dywidenda z zysku za 2019 r. wraz z wypłaconą w dniu 19 grudnia 2019 roku zaliczką na poczet dywidendy wyniesie 0,135 USD na akcję, co oznacza całkowitą wypłatę w wysokości 7.492.500 USD. Jest to najwyższa dywidenda w historii Spółki.

I kwartał tego roku upłynął całemu światu pod znakiem koronawirusa oraz stopniowemu zamykaniu wszystkich granic, Dzięki naszemu bardzo dużemu zasięgowi geograficznemu oraz szybkiemu i elastycznemu dostosowaniu się do panujących warunków, udało nam się nie tylko utrzymać, ale przede wszystkim znacznie wzmocnić naszą sprzedaż. Wszystkie linie produktowe odnotowały dynamiczny wzrost sprzedaży. Nasza sprzedaż wzrosła ogółem o 20%, natomiast zysk netto o 32%, w porównaniu do I kwartału 2019 r. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego wyniku” – powiedział Siergiej Kostevitch, Dyrektor Generalny i Przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc.

„Rozpoczął się już II kwartał tego bardzo trudnego dla nas wszystkich roku. Jest to też kwartał, który dla naszego sektora zwyczajowo jest najsłabszy w całym roku. Dodatkowo sytuację utrudnia zamknięcie praktycznie wszystkich istotnych rynków działania, co szczególnie odczuwalne jest w sprzedaży detalicznej. Na szczęście już widzimy oznaki otwierania rynków, naszym zdaniem w maju sytuacja powinna się unormować. Przewidujemy jednak, że sprzedaż w tym roku będzie niższa niż w ubiegłym, jesteśmy jednak na to przygotowani. Zamierzamy utrzymać naszą silną pozycję rynkową oraz skupić się na pozyskiwaniu i obsłudze dużych projektów biznesowych. Oczekujemy też, że przemodelowana marka Prestigio, wraz z markami Canyon i Perenio pozytywnie wpłyną na przychody i rentowność” – dodał Siergiej Kostevitch.

SZCZEGÓŁOWE DANE DOTYCZĄCE SPRZEDAŻY 

SPRZEDAŻ WEDŁUG REGIONÓW

Regiony krajów byłego ZSRR oraz Europy Środkowo-Wschodniej tradycyjnie mają największy udział w przychodach Grupy. Nie zmieniło się to w I kw. 2020 r. Sprzedaż w krajach zarówno byłego ZSRR jak i w Europie Środkowo-Wschodniej mocno wzrosła w omawianym okresie odpowiednio o 29,4% i 30,1%. Biorąc pod uwagę wszystkie wskazane powyżej zmiany, udział krajów byłego ZSRR w przychodach ogółem wzrósł do 53,06% w I kw. 2020 r. z 49,16% w I kw. 2019 r.

 

SPRZEDAŻ WEDŁUG KRAJÓW  

Analiza według krajów potwierdza doskonałe wskaźniki wzrostu, które Grupa była w stanie osiągnąć we wszystkich głównych krajach działalności. Krajami o najwyższym wzroście sprzedaży w I kwartale były:

  • Polska – wzrost o blisko 108%
  • Kazachstan – wzrost o 56,8%
  • Białoruś – wzrost o 44,8%
  • Słowacja – wzrost o 28,6%
  • Ukraina – wzrost o 23,7%

Sprzedaż w regionie krajów Bliskiego Wschodu i Afryki, którego wynik zależy głównie od przychodów w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, spadła o 11,7% w porównaniu do pierwszego kwartału 2019 r. Sprzedaż w Europie Zachodniej w I kwartale 2020 r. również spadła o 10,1% w porównaniu do I kwartału 2019 r.

 

SPRZEDAŻ WEDŁUG LINII PRODUKTOWYCH

W pierwszym kwartale 2020 r. wszystkie główne linie produktów Grupy znacznie wzrosły w ujęciu rocznym. Największy wzrost względem I kw. 2019 r. odnotowały następujące linie produktowe:

  • oprogramowanie – wzrost o 82,7%
  • dyski twarde – wzrost o 54,2%
  • serwery – wzrost o 46,6%
  • pamięci RAM – wzrost o 46,1%
  • dyski twarde SSDs – wzrost o 41,0%
  • laptopy – wzrost o 29,2%.

 

Więcej informacji mediom udziela:

Iwona Mojsiuszko

8Sense Public Relations
Tel. +48 502 344 992

E-mail:iwona.mojsiuszko@8sensepr.pl        

 

Najważniejsze informacje o ASBIS  

ASBISc Enterprises Plc jest jednym z czołowych dystrybutorów produktów branży informatycznej (IT) na rynkach wschodzących Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA): Europie Środkowo-Wschodniej, republikach nadbałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, łączącym szeroki zasięg geograficzny działalności z szerokim portfolio produktów dystrybuowanych w modelu "one-stop-shop".

ASBIS Enterprises Plc ma siedzibę na Cyprze i specjalizuje się w dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego, rozwiązań mobilnych, komponentów IT i peryferiów, a także szerokiej gamy produktów informatycznych i urządzeń cyfrowych. Spółka założona została w roku 1990, prowadzi obecnie sprzedaż w 56 krajach świata.

Grupa dystrybuuje produkty wielu producentów oraz jest producentem marek: Prestigio (smartfony, tablety, pamięci zewnętrzne, urządzenia GPS i car-DVR, multiboardy, itp.), Canyon (power banki, produkty sieciowe i inne urządzenia peryferyjne) i Perenio („IoT”).

ASBIS posiada podmioty zależne w 27 krajach, zatrudnia blisko 1 800 osób i zaopatruje około 20 tysięcy klientów. W 2019 roku sprzedaż Grupy przekroczyła 1,9 mld USD.

Od października 2007 roku Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pod symbolem ASB (ASBIS).

Więcej informacji na stronie internetowej Grupy pod adresem: www.asbis.com oraz investor.asbis.com

Disclaimer: The information contained in each press release posted on this site was factually accurate on the date it was issued. While these press releases and other materials remain on the Company's website, the Company assumes no duty to update the information to reflect subsequent developments. Consequently, readers of the press releases and other materials should not rely upon the information as current or accurate after their issuance dates.