Przychody asbis w 2008 roku wzrosły o 7,1% rok do roku

Luty 27, 2009

Przychody asbis w 2008 roku wzrosły o 7,1% rok do roku

Mocne fundamenty i pozycja rynkowa gwarantują dobre przygotowanie do spowolnienia gospodarczego

Limassol, Cypr, 27 lutego 2009 r -- ASBISc Enterprises Plc, czołowy dystrybutor IT w Europie Środkowo-Wschodniej, krajach byłego Związku Radzieckiego, na Bliskim Wschodzie oraz w Afryce Północnej, zanotował w 2008 r. wzrost przychodów o 7,1% rok do roku - z 1,4 mld USD w 2007 r. do 1,5 mld USD w  2008 r. Zysk netto (po opodatkowaniu) wyniósł 5,1 mln USD, w porównaniu do 18,7 mln USD w 2007 roku. 

Fundamenty i pozycja rynkowa Spółki pozostają mocne, a firma jest dobrze przygotowana na pogorszenie sytuacji na globalnych rynkach. Ponadto, Spółka podjęła szereg działań zmierzających do ograniczenia skutków, kryzysu i niestabilności kursów walutowych na jej wyniki.

Najważniejsze wydarzenia, które miały miejsce w 2008 r.:

  • Przychody za 2008 r. wzrosły o 7,1%, z 1,397 mld USD w 2007 r. do 1,496 mld USD w 2008 r.
  • Zysk brutto na sprzedaży za 2008 r. zwiększył się o 14,1%, z 67,9 mln USD w 2007 r. do 77,5 mln USD w 2008 r. Marża brutto na sprzedaży wzrosła do 5,2% w porównaniu do 4,9% w 2007 r..
  • EBITDA zmniejszyła się o 30,3%, z poziomu 27,6 mln USD w 2007 r. do 19,2 mln USD w 2008 r. Marża EBITDA wyniosła 1,29% w porównaniu do 1,98% w 2007 r.
  • Zysk netto (po opodatkowaniu) wygenerowany w 2008 r. osiągnął poziom 5,1 mln USD, w porównaniu do 18,7 mln USD w 2007 r.
  • Pomimo, że na wyniki Spółki wpływał światowy kryzys finansowy, zanotowała ona dobre tempo wzrostu sprzedaży niektórych rodzajów produktów, w tym: 120% wzrost w segmencie laptopów, 16,5% wzrost w segmencie oprogramowania oraz 51% wzrost w segmencie urządzeń peryferyjnych. Spółka odnotowała również stabilny poziom przychodów ze sprzedaży procesorów, sięgający blisko 400 mln USD w całym 2008 r.
  • ASBIS rozwija również marki własne Canyon i Prestigio, które umożliwiają Spółce osiąganie wysokich, dwucyfrowych marż brutto. W 2008 r. udział marek własnych w strukturze przychodów ze sprzedaży wyniósł ponad 5%. Intencją Spółki jest zwiększanie sprzedaży marek własnych, tak aby w perspektywie średnioterminowej ich udział w przychodach ze sprzedaży osiągnął poziom 10 – 12%. 

Szczegółowe wyniki finansowe

 

mln USD

IV kw.  2008

IV kw.  2007

Zmiana

2008

2007

Zmiana

Przychody

364.1

464.2

-21.5%

1,496.1

1,397.3

+7.1%

Zysk brutto na sprzedaży

14.8

25.7

-42.2%

77.5

67.9

+14.1%

Zysk EBITDA

-1.5

12.4

-

19.3

27.6

-30.1%

Zysk netto

-5.4

9.4

-42.5%

5.1

18.7

-72.7%

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami przekazanymi przez Spółkę po opublikowaniu wyników za trzeci kwartał 2008 r., globalny kryzys finansowy, który doprowadził do dramatycznego spowolnienia światowej gospodarki, wpłynął na wyniki finansowe Spółki. Wpływ ten był odczuwalny również w czwartym kwartale 2008 r.

Tradycyjnie dystrybutorzy komponentów komputerowych generują 40–50% swojej rocznej marży w ostatnim kwartale roku kalendarzowego (w IV kw.). Na branżę miał jednak w tym okresie wpływ kryzys co spowodowało m.in. obniżenie popytu w niektórych krajach, w których Spółka prowadzi działalność, w wyniku ograniczonego dostępu klientów do kredytów i mniejszej siły nabywczej konsumentów.

Mimo iż wzrost sprzedaży jednostkowej i szerszy dostęp do klientów na rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) przełożyły się na wzrost przychodów i zysku brutto na sprzedaży w ujęciu rocznym, nie wystarczyło to by zniwelować skutki niższego popytu spowodowanego światowym kryzysem finansowym, który był odczuwalny na wszystkich rynkach działalności Grupy, w tym zwłaszcza w krajach byłego Związku Radzieckiego (Rosja i Ukraina).

Na wyniki Spółki niekorzystnie wpłynęła również drastyczna deprecjacja walut lokalnych względem dolara amerykańskiego, który jest walutą sprawozdawczą Grupy. Ujemne różnice kursowe netto za cały rok finansowy zakończony 31 grudnia 2008 r. wyniosły ok. 10 mln USD.

Podjęte działania

W związku z widocznymi w III i IV kw. 2008 r. skutkami światowego kryzysu finansowego, Spółka podjęła szereg działań, aby zminimalizować wpływ kryzysu i wahań kursów wymiany walut na jej wyniki finansowe:

  • W listopadzie 2008 r. Spółka rozpoczęła realizację programu redukcji kosztów, który zakłada zmniejszenie kosztów ogólnych, prace nad poprawą efektywności działań i procedur oraz zarządzanie cyklem kapitału obrotowego. Oczekuje się, że program ten przyniesie oszczędności rzędu 1,4 mln USD w I kw. 2009 r. oraz do 1,6 mln USD w kolejnych kwartałach poczynając od II kw. 2009 r.
  • ASBIS podjął również decyzję o centralizacji logistyki na Europę w swoim centrum dystrybucyjnym w Pradze, która jest położona znacznie bliżej głównych europejskich rynków Spółki. W związku z tym centrum dystrybucyjne w Holandii zostało zamknięte. Pozwoli to Spółce osiągnąć w 2009 r. do 1,4 mln USD oszczędności.
  • Spółka zwiększyła sprzedaż denominowaną w dolarach amerykańskich, aby zmniejszyć ponoszone ryzyko kursowe (Spółka nabywa towary głównie za dolary, a sprzedaje na ogół w walutach lokalnych).
  • ASBIS ulepszył zarówno krótko-, jak i długoterminową strategię hedgingową poprzez zwiększenie wykorzystania kredytów, faktoringu i innych narzędzi hedgingowych w spółkach zależnych działających w poszczególnych krajach.

„Druga połowa 2008 r., a zwłaszcza IV kw., były trudne dla Spółki i całej branży. Przyczynił się do tego światowy kryzys finansowy i silne spadki kursów wymiany walut lokalnych (np. rubla, czeskiej korony, forinta węgierskiego i złotego) wobec dolara amerykańskiego, w którym prezentujemy nasze wyniki finansowe. Niepewność wywołana kryzysem drastycznie ograniczyła popyt, który w niektórych krajach spadł nawet o 50% w stosunku do oczekiwanych wartości. Jednak nasza rozbudowana infrastruktura na rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki stanowi mocny fundament naszej przyszłej działalności. Możemy częściowo zrekompensować niższy popyt w niektórych krajach (np. na Ukrainie i w Rosji) lepszymi wynikami sprzedaży w innych regionach, zwłaszcza na Bliskim Wschodzie i w Afryce, gdzie spodziewany jest największy wzrost, jak również w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, takich jak Słowacja czy Białoruś, gdzie zaobserwowaliśmy silny wzrost sprzedaży pomimo niekorzystnej koniunktury w 2008 r. Jesteśmy przekonani, że dzięki ubiegłorocznym inwestycjom w Turcji, we Włoszech, w Kazachstanie i na Łotwie, oraz dzięki spółce zależnej Megatrend d.o.o. w Bośni i Hercegowinie, w której posiadamy 80% udziałów, uda się osiągnąć dobre wyniki, które częściowo złagodzą skutki kryzysu w 2009 r.” – powiedział Dyrektor Generalny ASBIS, Siarhei Kostevitch.

Szczegółowe informacje dotyczące struktury sprzedaży w 2008 r.

„Pomimo, iż światowy kryzys finansowy odbił się na naszych wynikach na kilka sposobów, Spółka zanotowała dobre tempo wzrostu sprzedaży niektórych rodzajów produktów, w tym w segmencie laptopów – wzrost o 120%, w segmencie oprogramowania – wzrost o 16,5%, oraz w segmencie urządzeń peryferyjnych - wzrost o 51%. Zanotowaliśmy również stabilny poziom przychodów ze sprzedaży procesorów, sięgający blisko 400 mln USD w całym 2008 r. W zakresie geograficznej struktury przychodów, Rosja nadal pozostaje naszym najważniejszym rynkiem, z roczną stopą wzrostu w 2008 r. na poziomie 8,1%. Drugim największym rynkiem Spółki stała się Słowacja z roczną stopą wzrostu sprzedaży wynoszącą 24,1%, wyprzedzając Ukrainę, gdzie sprzedaż skurczyła się o 32,6% ze względu na problemy polityczne i gospodarcze. W krajach Bliskiego Wschodu i Afryki zanotowaliśmy wzrost sprzedaży o 44,9% rok do roku i spodziewamy się kontynuacji tego trendu, zwłaszcza dzięki rynkom w Turcji i na Bliskim Wschodzie, na których zrealizowaliśmy planowane inwestycje.” - powiedział Laurent Journoud, Wiceprezes Wykonawczy ds. Sprzedaży i Marketingu ASBIS.

Grupa dąży do ograniczenia swojego uzależnienia od segmentu tradycyjnych komponentów komputerowych poprzez rozszerzanie asortymentu (m.in. wykorzystanie dobrych relacji z Microsoft i podpisanie umów dystrybucyjnych obejmujących swoim zasięgiem nowe kraje, np. umowa dotycząca Chorwacji z listopada 2008 roku) i zawieranie większej liczby umów dystrybucyjnych z dostawcami wyrobów gotowych. W okresie trzech miesięcy zakończonym 31 grudnia 2008 r., Spółka podpisała kilka nowych umów dystrybucyjnych z szeregiem dostawców – wśród których jako najważniejszych można wymienić Dell, Brightpoint, Microsoft, CNT i LG Electronics – na dystrybucję ich produktów na terenie Rosji i innych krajów z Europy Wschodniej, Bliskiego Wschodu i Afryki. W całym 2008 r. Spółka oraz jej podmioty zależne zawarły łącznie 32 umowy dystrybucyjne.

Dodatkowych informacji udzielają:

Daniel Kordel, ASBISc Enterprises PLC, Dział Relacji Inwestorskich
tel. +48 509 020 021
tel. +357 97 633 793
e-mai:l d.kordel@asbis.com
 

Constantinos Tziamalis, ASBISc Enterprises PLC, Dział Relacji Inwestorskich
tel. +357 25 857 000
e-mail: costas@asbis.com 
 

Iwona Sacewicz, M+G
tel. +48 22 625 71 40
tel. +48 501 183 386
e-mail: iwona.sacewicz@mplusg.com.pl

 

ASBISc Enterprises Plc jest spółką z siedzibą na Cyprze, specjalizującą się w dystrybucji produktów informatycznych, modułów i urządzeń peryferyjnych oraz szerokiej gamy produktów informatycznych i urządzeń cyfrowych. Spółka, która powstała w 1995 r., prowadzi działalność w Europie Środkowo-Wschodniej, krajach bałtyckich, państwach byłego Związku Radzieckiego oraz na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej.

Grupa zajmuje się dystrybucją produktów wielu dostawców i producentów oraz sprzedażą produktów pod markami własnymi: Prestigio (monitory LCD, laptopy, pamięci zewnętrzne, akcesoria USB oprawione w skórę, urządzenia GPS itp.) i Canyon (odtwarzacze MP3, produkty sieciowe i inne urządzenia peryferyjne).

ASBIS posiada podmioty zależne w 26 krajach, zatrudnia ponad 1000 osób oraz zaopatruje ok. 30 000 klientów.

Od października 2007 r. akcje Spółki notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pod symbolem ASB (ASBIS). Więcej informacji o Spółce znajduje się na stronie internetowej www.asbis.com.

Disclaimer: The information contained in each press release posted on this site was factually accurate on the date it was issued. While these press releases and other materials remain on the Company's website, the Company assumes no duty to update the information to reflect subsequent developments. Consequently, readers of the press releases and other materials should not rely upon the information as current or accurate after their issuance dates.