ASBIS w IV kw. 2011: mocny wzrost zysku brutto i netto pozwolił przekroczyć prognozy finansowe

Luty 28, 2012

Wiadomosci w ASBIS

ASBIS w IV kw. 2011: mocny wzrost zysku brutto i netto pozwolił przekroczyć prognozy finansowe

W IV kw. 2011 zysk brutto wzrósł o 34,94% do 29,428 mln USD, a zysk netto wyniósł 8,276 mln USD po imponującym wzroście o 332,35%

Limassol, Cypr, 28 lutego 2012 -- W IV kw. 2011 zysk brutto wzrósł o 34,94% do 29,428 mln USD, a zysk netto wyniósł 8,276 mln USD po imponującym wzroście o 332,35%  

ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor produktów IT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, zanotował 470 mln USD przychodów w IV kw. 2011 r., czyli 1,45% mniej niż w IV kw. 2010 r. Jednocześnie Spółka istotnie zwiększyła rentowność, dzięki znacznemu wzrostowi marży zysku brutto wynikającemu z wprowadzenia ulepszonego portfela produktowego, efektywnej strategii hedgingowej oraz wyższej średniej ceny sprzedaży w segmencie dysków twardych spowodowanej niedoborem tych produktów na rynku po powodzi w Tajlandii. W rezultacie zysk brutto w IV kw. 2011 r. wzrósł o 34,94% do 29,428 mln USD w porównaniu do 21,809 mln USD w IV kw. 2010 r., a zysk netto wzrósł imponująco o 332,35% do 8,276 mln USD w porównaniu do 1,914 mln USD w IV kw. 2010 r.  

W ciągu dwunastu miesięcy 2011 roku przychody ASBISc wzrosły o 3,28% do 1,482 mld USD z 1,435 mld USD w 2010 roku. Zysk netto po opodatkowaniu wzrósł do 5,660 mln USD z 1,302 mln USD, i w związku z tym istotnie przekroczył prognozę finansową Spółki.  

Obiecaliśmy, że w 2011 roku skupimy się na wzroście rentowności, dzięki wprowadzeniu ulepszonego portfolio produktowego i efektywnemu hedgingowi walutowemu. Sytuacja mogła wyglądać niekorzystnie po II kwartale, gdy nieoczekiwane wydarzenia uderzyły w nasze wyniki. Jednak mając w pamięci pracę, którą wykonaliśmy przy ulepszaniu portfolio produktowego oraz rosnące marże zysku brutto, byliśmy pewni, że przyniosą one wymierne korzyści, oraz że wypracujemy zyski na prognozowanym poziomie. W IV kwartale 2011 roku widzieliśmy już efekty naszej ciężkiej pracy - marża zysku brutto wzrosła do 6,26% w porównaniu do 4,57% w IV kwartale 2010 r., a EBITDA wzrosła ponaddwukrotnie do 11,465 mln USD. Z jednej strony było to możliwe dzięki lepszym marżom w segmencie dysków twardych, bardziej selektywnej sprzedaży w segmencie laptopów oraz mocnemu wzrostowi sprzedaży marek własnych, których udział w naszej sprzedaży ogółem wzrósł do około 7%. Z drugiej strony zrestrukturyzowaliśmy koszty: koszty ogólnego zarządu zmniejszyły się, a koszty sprzedaży rosły znacznie wolniej niż zysk brutto. Jeśli dodać do tego, że nasza strategia hedgingowa działała dobrze kolejny kwartał z rzędu, wzrost zysków był naturalnym rezultatem. Nasza prognoza zysku netto określona na poziomie pomiędzy 3 mln USD a 4,5 mln USD została przekroczona – zanotowaliśmy wynik netto sięgający 5,66 mln USD, co oznacza, że realizacja była wyższa o 25,78% od górnej granicy opublikowanej prognozy. Gdyby nie nieoczekiwane czynniki, które uderzyły w nasze wyniki w II kwartale 2011 roku, nasze wyniki mogłyby być jeszcze lepsze. Dlatego jesteśmy przekonani, że ASBISc może generować wyższe zyski dla swoich akcjonariuszy w 2012 roku, pomimo bardzo zmiennego otoczenia rynkowego, w którym trzeba będzie pracować w 2012 roku. W najbliższym czasie opublikujemy oficjalną prognozę wyników na ten rok – skomentował Siarhei Kostevitch, Dyrektor Generalny i Przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc.  

WYNIKI FINANSOWE W 2011 I 2010 ROKU (w tys. USD)

 

IV KW. 2011

IV KW. 2010

Zmiana

I-IV KW. 2011

I-IV KW. 2010

Zmiana

Przychody

470 157

477 069

-1,45%

1 482 075

1 435 063

+3,28%

Zysk brutto przed zmianami walutowymi

29 740

23 507

+26,51%

81 126

70 103

+15,72%

Zysk brutto po zmianach walutowych

29 428

21 809

+34,94%

81 250

66 360

+22,44%

Marża zysku brutto

6.26%

4.57%

+36,92%

5,48%

4,62%

+18,61%

Koszty ogólnego zarządu

(6 281)

(6 435)

-2,4%

(25 168)

(23 466)

+7,2%

Koszty sprzedaży

(12 501)

(10 843)

+15,28%

(40 421)

(33 464)

+20,79%

Zysk z działalności operacyjnej

10 647

4 530

+135,03%

15 660

9 429

+66,09%

EBITDA

11 465

5 328

+115,18%

18 748

12 439

+50,72

Zysk netto

8 276

1 914

+332,35%

5 660

1 302

+334,72

PRZEKROCZENIE PROGNOZY FINANSOWEJ NA 2011 ROK  

ASBIS prognozował osiągnięcie w 2011 roku od 1,6 mld USD do 1,65 mld USD przychodów oraz od 3,0 mln USD do 4,5 mln USD zysku netto. Po czterech kwartałach 2011 roku prognoza przychodów została wykonana w 92,62%, a prognoza zysku netto została przekroczona o 25,78% w porównaniu do górnej granicy prognozy i aż o 88,67% w porównaniu do dolnej granicy prognozy. 

Skupiliśmy się na rentowności i nie realizowaliśmy niskomarżowych przychodów. Jeśli dodać do tego tymczasowe ograniczenie działalności na Białorusi, która tylko w IV kwartale 2010 r. dała nam 25,6 mln USD sprzedaży, wyraźnie widać dlaczego przychody były nieznacznie niższe od prognozowanych. Jesteśmy jednak nadal w stanie zwiększyć przychody w 2012 roku. Oznacza to, że przy lepszej jakości sprzedaży możemy być jeszcze bardziej rentowni – skomentował Siarhei Kostevitch, Dyrektor Generalny i Przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc.

 

 

SZCZEGÓŁOWA INFORMACJA O PROFILU SPRZEDAŻY  

W IV kw. 2011 r. przychody zanotowane w krajach byłego ZSRR spadły o 5,61% w wyniku wysiłków Spółki zmierzających do skupienia się na sprzedaży wysokomarżowej . Jednakże, w ciągu dwunastu miesięcy 2011 roku sprzedaż w krajach byłego ZSRR utrzymała trend wzrostowy i była o 4,51% wyższa niż osiągnięta w 2010 roku . Przychody w Europie Środkowo-Wschodniej były stabilne w IV kwartale , natomiast w ciągu dwunastu miesięcy 2011 roku wzrosły o 5,56%, podczas gdy przychody na Bliskim Wschodzie i w Afryce pozostały na niemal niezmienionym poziomie zarówno w IV kw. 2011 jak i w ciągu dwunastu miesięcy 2011 roku w porównaniu do analogicznych okresów 2010 roku. Stabilna baza sprzedażowa pozwoliła Spółce skupić się na przebudowie portfolio produktowego oraz strategii sprzedażowej, tak aby położyć większy nacisk na rentowność, a rezultaty tego kroku były wyraźnie widoczne w rachunku wyników.

Dywersyfikacja geograficzna sprzedaży pozwoliła nam zwiększyć rentowność , pomimo iż przychody ogółem niemal nie zmieniły się w 2011 roku , ponieważ byliśmy w stanie realizować bardziej selektywną sprzedaż na poszczególnych rynkach i przesuwać zapasy między nimi. Przychody osiągnięte na trzech największych rynkach – w Rosji, na Ukrainie i na Słowacji – pozostały niemal niezmienione w IV kw artale 2011 roku w porównaniu do IV kw artału 2010 roku – wzrost sprzedaży o 7 , 81% na Słowacji skompensował odpowiednio 2,45 -proc. i 4 , 46 -proc. spadek sprzedaży w Rosji i na Ukrainie. Jednocześnie, znacznie wzrosły przychody osiągnięte w niektórych innych krajach, jak Zjednoczone Emiraty Arabskie (+37,10%), Czechy (+8,74%), Kazachstan (+66,13%), Bułgaria (+16,61%) i Rumunia (+21%). Pozwala to nam być optymistami jeśli chodzi o wzrost w 2012 roku – skomentował Siarhei Kostevitch, Dyrektor Generalny i Przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc.

STRUKTURA PRZYCHODÓW WEDŁUG REGIONÓW W IV KW. 2011 I IV KW. 2010 (w tys. USD):

Region

IV kw. 2011

IV kw. 2010

Kraje byłego ZSRR

202 318

214 334

Europa Środkowo-Wschodnia

166 903

166 700

Bliski Wschód i Afryka

56 898

55 700

Europa Zachodnia

31 029

26 980

Pozostałe

13 008

13 355

Ogółem

470 157

477 069

 

STRUKTURA PRZYCHODÓW W IV KW. 2011 I IV KW. 2010 - TOP 10 KRAJÓW (w tys. USD)

 

IV kw. 2011

IV kw. 2010

 

Kraj

Sprzedaż

Kraj

Sprzedaż

1.

Rosja

117 307

Rosja

120 252

2.

Słowacja

58 637

Słowacja

54 387

3.

Ukraina

49 587

Ukraina

51 904

4.

Zjednoczone Emiraty Arabskie

29 000

Czechy

26 011

5.

Czechy

28 285

Białoruś

25 593

6.

Kazachstan

24 260

Zjednoczone Emiraty Arabskie

21 153

7.

Bułgaria

14 038

Arabia Saudyjska

15 407

8.

Rumunia

12 662

Kazachstan

14 603

9.

Arabia Saudyjska

10 681

Bułgaria

12 039

10.

Chorwacja

9 103

Rumunia

10 464

11.

Pozostałe

116 597

Pozostałe

125 257

Przychody ogółem

470 157

Przychody ogółem

477 069


Aby uzyskać więcej informacji, prosimy o kontakt z:

Daniel Kordel , ASBISc Enterprises PLC, Investor Relations
Tel. +00 357 99 633 793
Tel. +48 509 020 021
E-mail: d.kordel@asbis.com


Costas Tziamalis
, ASBISc Enterprises PLC, Investor Relations
Tel. +00 357 25 857 000
E-mail  costas@asbis.com

Iwona Mojsiuszko , M+G
Tel. +48 22 625 71 40,
Tel. +48 501 183 386
E-mail: iwona.mojsiuszko@mplusg.com.pl  

 

ASBIS Enterprises Plc ma siedzibę na Cyprze i specjalizuje się w dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego, rozwiązań mobilnych, komponentów IT i peryferiów, a także szerokiej gamy produktów informatycznych i urządzeń cyfrowych. Spółka założona w roku 1990, jest obecna w Europie Środkowo-Wschodniej, krajach nadbałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, prowadząc sprzedaż w 75 krajach świata.  

Grupa dystrybuuje produkty wielu producentów, a także produkuje i sprzedaje produkty pod markami własnymi: Prestigio (pamięci zewnętrzne, oprawione w skórę akcesoria USB, urządzenia GPS itp.) i Canyon (odtwarzacze MP3, produkty sieciowe i inne urządzenia peryferyjne).

ASBIS posiada podmioty zależne w 26 krajach, zatrudnia ponad 1 000 osób i zaopatruje 32 tysiące klientów. Od października 2007 roku Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pod symbolem ASB (ASBIS).

Więcej informacji na stronie internetowej Spółki, pod adresem: www.asbis.com oraz investor.asbis.com

Disclaimer: The information contained in each press release posted on this site was factually accurate on the date it was issued. While these press releases and other materials remain on the Company's website, the Company assumes no duty to update the information to reflect subsequent developments. Consequently, readers of the press releases and other materials should not rely upon the information as current or accurate after their issuance dates.