Informacje Prasowe
ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor produktów IT na wschodzących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, zanotował w III kwartale 2009 roku przychody w wysokości 289 mln USD. W tym samym czasie Spółka osiągnęła zysk operacyjny w wysokości blisko 2,1 mln USD, natomiast zysk netto przekroczył 1,1 mln USD. Wyniki te oznaczają istotną poprawę w porównaniu do bardzo trudnych pierwszych dwóch kwartałów 2009 roku, gdy na wyniki Spółki duży wpływ wywierało ogólnoświatowe spowolnienie gospodarcze.
Wzrost wyników finansowych w III kwartale Spółka osiągnęła dzięki konsekwentnej realizacji strategii, w tym dzięki ulepszeniu portfolio produktowego i działaniom oszczędnościowym.
W mln USD | Q3 2009 | Q2 2009 | Q1 2009 | Q3 2008 |
Przychody | 289,024 | 231,255 | 237,914 | 427,254 |
Zysk brutto | 14,421 | 11,687 | 7,179 | 21,304 |
Marża zysku brutto | 5.0% | 5.1% | 3.0% | 5.0% |
Koszty ogólnego zarządu | (5,340) | (5,356) | (5,569) | 7,929 |
Koszty sprzedaży | (6,989) | (6,121) | (6,118) | (8,139) |
Zysk operacyjny | 2,092 | 210 | (4,509) | 5,236 |
EBITDA | 2,800 | 919 | -3,785 | 5,982 |
Zysk netto | 1,111 | (313) | (6,208) | 3,222 |
“Kryzys finansowy dotknął nasze rynki począwszy od końca trzeciego kwartału 2008 roku powodując zmniejszenie przychodów – w związku z niższym popytem i spadkiem średnich cen sprzedaży – oraz powodując istotne straty walutowe i straty netto. Spółka szybko dostosowała się do zmienionego otoczenia ulepszając mix produktowy, redukując koszty oraz skupiając się na poprawie przepływów pieniężnych. Wraz ze wzrostem przychodów i aprecjacją walut lokalnych wobec dolara amerykańskiego, Spółka osiągnęła w trzecim kwartale 2009 roku zysk netto i jest bardziej pewna przyszłości.” - komentuje Marios Christou, Dyrektor Finansowy ASBIS.
Wyniki trzeciego kwartału potwierdzają obserwowany przez Spółkę trend wzrostowy w sprzedaży. Mimo iż sprzedaż produktów IT w lecie jest zwykle słabsza, przychody ASBIS w trzecim kwartale 2009 były wyższe niż te zanotowane przez Spółkę w pierwszych dwóch kwartałach 2009 roku. Było to związane głównie z większym popytem oraz z ulepszonym portfolio produktowym.
Grupa skupia się również na polepszaniu osiąganych marż i zmniejszaniu swojej zależności od segmentu tradycyjnych komponentów komputerowych, poprzez rozszerzanie portfolio produktowego i podpisywanie większej ilości umów dystrybucyjnych, głównie z producentami produktów gotowych. W III kwartale 2009 Spółka podpisała szereg nowych umów dystrybucyjnych w różnymi dostawcami, wśród których najważniejsze to:
„ASBIS jest organizacją o mocnych fundamentach, posiadającą umiejętność elastycznego odpowiadania na zmiany w otoczeniu rynkowym oraz profilu sprzedawanych produktów.” – mówi Siarhei Kostevitch, Przewodniczący Rady Dyrektorów i Dyrektor Generalny ASBIS. „Dzięki uważnej analizie sytuacji rynkowej z końca 2008 i początku 2009 roku dostosowaliśmy nasze portfolio produktowe oraz skupiliśmy się na restrukturyzacji kosztów. Te działania, w połączeniu ze wzmożoną aktywnością w zakresie sprzedaży, pozwoliły nam polepszyć wyniki finansowe i wypracować zysk netto.”
Tradycyjnie, przez ostatnie lata działalności Spółki, regionem odpowiadającym za dużą część przychodów były kraje byłego ZSRR. W związku z obserwowanym światowym kryzysem finansowym, który wpłynął na wiele rynków działalności Spółki, przychody generowane w krajach byłego ZSRR w III kwartale 2009 roku uległy istotnemu zmniejszeniu w porównaniu do III kwartału 2008 roku.
Europa Środkowo-Wschodnia, z istotnie rosnącą sprzedażą w takich krajach jak Słowacja (+25.45% w III kwartale 2009 w porównaniu do III kwartału 2008) oraz relatywnie stabilnymi poziomami sprzedaży w innych krajach, takich jak Czechy, została największym regionem Grupy pod względem sprzedaży, z 40,84% udziałem w jej całkowitych przychodach osiągniętych w III kwartale 2009 roku.
Jednakże ze względu na wielkość i potencjał wzrostu rynków krajów byłego ZSRR, oczekuje się, że odzyskają one wiodącą pozycję w strukturze przychodów Spółki.
Struktura przychodów wg regionów w III kwartale 2009 oraz
III kwartale 2008 roku:
| III kwartał 2009 | III kwartał 2008 | ||
Tys. USD | % przychodów ogółem | Tys. USD | % przychodów ogółem | |
Europa Środkowa i Wschodnia | 118.043 | 40,84% | 123.466 | 28,90% |
Kraje byłego ZSRR | 90.619 | 31,35% | 211.844 | 49,58% |
Bliski Wschód i Afryka | 43.177 | 14,94% | 45.996 | 10,77% |
Europa Zachodnia | 24.574 | 8,50% | 36.983 | 8,66% |
Pozostałe | 12.610 | 4,36% | 8.964 | 2,10% |
Razem | 289.024 | 100% | 427.254 | 100% |
Oprócz głównych kategorii, Grupa rozwija również segmenty charakteryzujące się wysokimi marżami, np. peryferia. W III kwartale 2009 roku przychody ze sprzedaży peryferiów wzrosły o 105,8%, do 15,122 mln USD z 7,350 mln USD w analogicznym okresie 2008 roku.
Aby uzyskać więcej informacji, prosimy o kontakt:
Daniel Kordel, ASBISc Enterprises PLC, Investor Relations
Tel. +00 357 99 633 793
Tel. +48 509 020 021
E-mail: d.kordel@asbis.com
Costas Tziamalis, ASBISc Enterprises PLC, Investor Relations
Tel. +00 357 25 857 000
E-mail costas@asbis.com
Iwona Mojsiuszko, M+G Tel. +48 22 625 71 40, 501 183 387
E-mail: iwona.mojsiuszko@mplusg.com.pl
ASBIS Enterprises Plc ma siedzibę na Cyprze i specjalizuje się w dystrybucji sprzętu
i oprogramowania komputerowego, rozwiązań mobilnych, komponentów i peryferiów, a także szerokiej gamy produktów informatycznych i urządzeń cyfrowych. Spółka założona w roku 1995, jest obecny
w Europie Środkowo-Wschodniej, krajach nadbałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, prowadząc sprzedaż w 75 krajach świata.
Grupa dystrybuuje produkty wielu producentów, a także produkuje i sprzedaje produkty pod markami własnymi: Prestigio (monitory LCD, laptopy, pamięci zewnętrzne, oprawione w skóre akcesoria USB, urządzenia GPS itp.) i Canyon (odtwarzacze MP3, produkty sieciowe i inne urządzenia peryferyjne).
ASBIS posiada podmioty zależne w 27 krajach, zatrudnia ponad 1 000 osób i zaopatruje
30 tysięcy klientów.
Od października 2007 roku Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pod symbolem ASB (ASBIS).
Więcej informacji na stronie internetowej Spółki, pod adresem: www.asbis.com
Disclaimer: The information contained in each press release posted on this site was factually accurate on the date it was issued. While these press releases and other materials remain on the Company's website, the Company assumes no duty to update the information to reflect subsequent developments. Consequently, readers of the press releases and other materials should not rely upon the information as current or accurate after their issuance dates.