ASBIS W III Kwartale 2009: Konsekwentna Realizacja Strategii W Czasie Kryzysu Skutkuje Istotną Poprawą Wyników w Stosunku do Poprzednich Kwartałów

Listopad 05, 2009

ASBIS W III Kwartale 2009: Konsekwentna Realizacja Strategii W Czasie Kryzysu Skutkuje Istotną Poprawą Wyników w Stosunku do Poprzednich Kwartałów

ASBIS zanotował w III kwartale 2009 roku przychody w wysokości 289 mln USD. W tym samym czasie Spółka osiągnęła zysk operacyjny w wysokości blisko 2,1 mln USD, natomiast zysk netto przekroczył 1,1 mln USD.

Informacje Prasowe

ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor produktów IT na wschodzących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, zanotował w III kwartale 2009 roku przychody w wysokości 289 mln USD. W tym samym czasie Spółka osiągnęła zysk operacyjny w wysokości blisko 2,1 mln USD, natomiast zysk netto przekroczył 1,1 mln USD. Wyniki te oznaczają istotną poprawę w porównaniu do bardzo trudnych pierwszych dwóch kwartałów 2009 roku, gdy na wyniki Spółki duży wpływ wywierało ogólnoświatowe spowolnienie gospodarcze.

Wzrost wyników finansowych w III kwartale Spółka osiągnęła dzięki konsekwentnej realizacji strategii, w tym dzięki ulepszeniu portfolio produktowego i działaniom oszczędnościowym.

Wyniki finansowe w trzech kwartałach 2009 roku

W mln USD

Q3 2009

Q2 2009

Q1 2009

Q3 2008

  Przychody

289,024

231,255

237,914

427,254

  Zysk brutto

14,421

11,687

7,179

21,304

  Marża zysku brutto

5.0%

5.1%

3.0%

5.0%

  Koszty ogólnego zarządu

(5,340)

(5,356)

(5,569)

7,929

  Koszty sprzedaży

(6,989)

(6,121)

(6,118)

(8,139)

  Zysk operacyjny

2,092

210

(4,509)

5,236

  EBITDA

2,800

919

-3,785

5,982

  Zysk netto

1,111

(313)

(6,208)

3,222

“Kryzys finansowy dotknął nasze rynki począwszy od końca trzeciego kwartału 2008 roku powodując zmniejszenie przychodów – w związku z niższym popytem i spadkiem średnich cen sprzedaży – oraz powodując istotne straty walutowe i straty netto. Spółka szybko dostosowała się do zmienionego otoczenia ulepszając mix produktowy, redukując koszty oraz skupiając się na poprawie przepływów pieniężnych. Wraz ze wzrostem przychodów i aprecjacją walut lokalnych wobec dolara amerykańskiego, Spółka osiągnęła w trzecim kwartale 2009 roku zysk netto i jest bardziej pewna przyszłości.”  - komentuje Marios Christou, Dyrektor Finansowy ASBIS.

Wyniki trzeciego kwartału potwierdzają obserwowany przez Spółkę trend wzrostowy w sprzedaży. Mimo iż sprzedaż produktów IT w lecie jest zwykle słabsza, przychody ASBIS w trzecim kwartale 2009 były wyższe niż te zanotowane przez Spółkę w pierwszych dwóch kwartałach 2009 roku. Było to związane głównie z większym popytem oraz z ulepszonym portfolio produktowym.

Podsumowanie trendu wzrostowego:

  • Przychody były o 32,4% niższe niż w III kwartale 2008, ale jednocześnie o odpowiednio 21,5% oraz 25% wyższe niż w I i II kwartale 2009 – dzięki rosnącemu popytowi oraz sygnałom poprawy na rynkach.
  • Spółka ponownie generuje zysk. Zysk netto po opodatkowaniu wyniósł 1,111 mln USD - po trzech kolejnych słabych kwartałach.
  • Drugi kwartał z rzędu wypracowano zysk operacyjny. Zysk z działalności operacyjnej w III kwartale 2009 był około 10 razy wyższy niż w II kwartale 2009.
  • Brak strat walutowych drugi kwartał z rzędu, dzięki stabilizacji i aprecjacji walut lokalnych wobec dolara amerykańskiego.
  • Marża zysku brutto wyniosła 5,0%, identycznie jak w III kwartale 2008. Było to możliwe głównie dzięki ulepszonemu portfolio produktowemu i braku strat walutowych.

NOWE KANAŁY DYSTRYBUCJI

Grupa skupia się również na polepszaniu osiąganych marż i zmniejszaniu swojej zależności od segmentu tradycyjnych komponentów komputerowych, poprzez rozszerzanie portfolio produktowego i podpisywanie większej ilości umów dystrybucyjnych, głównie z producentami produktów gotowych. W III kwartale 2009 Spółka podpisała szereg nowych umów dystrybucyjnych w różnymi dostawcami, wśród których najważniejsze to:

  • Umowa dystrybucyjna z firmą ASUSTeK Computer Inc., właścicielem marki ASUS (dotyczy Chorwacji),
  • Umowa dystrybucyjna z firmą Micro-Star International Co. Ltd, właścicielem marki MSI (dotyczy wszystkich republik nadbałtyckich),
  • Umowa dystrybucyjna z firmą Symantec Corp. (dotyczy Egiptu, Tunezji, Algierii, Maroka, Libii i Iraku),
  • Umowa dystrybucyjna z firmą Kerio Technologies Inc. (dotyczy Słowacji i Chorwacji),
  • ASBIS został również powołany na Value Added Distributora firmy Apple Inc. w Gruzji i dziewięciu krajach WNP (dotyczy wszystkich krajów byłego ZSRR oprócz Rosji i Ukrainy),
  • Umowa dystrybucyjna z firmą Huawei-Symantec Technologies Co., Ltd na linię jej serwerów i produktów z zakresu bezpieczeństwa (dotyczy Polski),
  • Umowa dystrybucyjna z firmą Kaspersky Labs, wiodącym deweloperem rozwiązań do bezpiecznego zarządzania zawartością, uzyskanie statusu Value-added Distributora dla produktów firmy Kaspersky (dotyczy Bułgarii i Rumunii),
  • Umowa dystrybucyjna z firmą Lenovo Group Limited na linie notebooków IdeaPad oraz ThinkPad, włączając w to notebooki serii ThinkPad, ThinkCentre, ThinkStation, ThinkServer oraz G, U i S (dotyczy Białorusi, Bułgarii, Chorwacji, Polski, Rumunii i Arabii Saudyjskiej jako nowych krajów dodanych do dotychczasowych: Rosji i Ukrainy),
  • Umowa dystrybucyjna z firmą actidata GmbH, producentem systemów typu mass storage, backup i archiwizacyjnych (dotyczy Polski).
  • Mocniejszy rozwój segmentów produktów gotowych oraz oprogramowania jest częścią strategii Spółki zmierzającej do korzystania z jej szerokiego zasięgu geograficznego dzięki oferowaniu klientom kompletnego portfolio rozwiązań sprzętowych i oprogramowania. W związku ze swoją wielkością i zasięgiem geograficznym Spółka nawet w czasie kryzysu roku 2008 i 2009 była w stanie ulepszyć swoje portfolio produktowe. Strategia Spółki zmierzająca do ulepszenia portfolio produktowego obejmuje:
  • Rozwój segmentu produktów gotowych przez podpisywanie większej ilości umów dystrybucyjnych z producentami laptopów na różne kraje. Zaowocowało to wzrostem udziału rynkowego Spółki w poszczególnych krajach oraz w zmianie ogólnej struktury przychodów. Oczekuje się, że segment produktów gotowych będzie w dającej się przewidzieć przyszłości nadal zwiększał swój udział w przychodach Spółki.
  • Rozwój segmentu oprogramowania, poprzez podpisywanie z firmą Microsoft umów dystrybucyjnych na nowe kraje, jak również podpisywanie umów dystrybucyjnych z innymi producentami oprogramowania na różne kraje działalności Spółki. Ponieważ marże zysku brutto na sprzedaży oprogramowania są wyższe niż w przypadku komponentów, oczekuje się że rozwój tego segmentu wpłynie pozytywnie na wyniki Spółki w dającej się przewidzieć przyszłości.
  • Rozwój marek własnych Spółki (Canyon i Prestigio) przez dodawanie nowych produktów do już ulepszonego portfolio.

 „ASBIS jest organizacją o mocnych fundamentach, posiadającą umiejętność elastycznego odpowiadania na zmiany w otoczeniu rynkowym oraz profilu sprzedawanych produktów.” – mówi Siarhei Kostevitch, Przewodniczący Rady Dyrektorów i Dyrektor Generalny ASBIS.   „Dzięki uważnej analizie sytuacji rynkowej z końca 2008 i początku 2009 roku dostosowaliśmy nasze portfolio produktowe oraz skupiliśmy się na restrukturyzacji kosztów. Te działania, w połączeniu ze wzmożoną aktywnością w zakresie sprzedaży, pozwoliły nam polepszyć wyniki finansowe i wypracować zysk netto.”

Szczegółowe informacje o strukturze sprzedaży


Tradycyjnie, przez ostatnie lata działalności Spółki, regionem odpowiadającym za dużą część przychodów były kraje byłego ZSRR. W związku z obserwowanym światowym kryzysem finansowym, który wpłynął na wiele rynków działalności Spółki, przychody generowane w krajach byłego ZSRR w III kwartale 2009 roku uległy istotnemu zmniejszeniu w porównaniu do III kwartału 2008 roku.

Europa Środkowo-Wschodnia, z istotnie rosnącą sprzedażą w takich krajach jak Słowacja (+25.45% w III kwartale 2009 w porównaniu do III kwartału 2008) oraz relatywnie stabilnymi poziomami sprzedaży w innych krajach, takich jak Czechy, została największym regionem Grupy pod względem sprzedaży, z 40,84% udziałem w jej całkowitych przychodach osiągniętych w III kwartale 2009 roku.

Jednakże ze względu na wielkość i potencjał wzrostu rynków krajów byłego ZSRR, oczekuje się, że odzyskają one wiodącą pozycję w strukturze przychodów Spółki.

Struktura przychodów wg regionów w III kwartale 2009 oraz
III kwartale 2008 roku:

 

III kwartał 2009

III kwartał 2008

Tys. USD

% przychodów ogółem

Tys. USD

% przychodów ogółem

Europa Środkowa i Wschodnia

118.043

40,84%

123.466

28,90%

Kraje byłego ZSRR

90.619

31,35%

211.844

49,58%

Bliski Wschód i Afryka

43.177

14,94%

45.996

10,77%

Europa Zachodnia

24.574

8,50%

36.983

8,66%

Pozostałe

12.610

4,36%

8.964

2,10%

Razem

289.024

100%

427.254

100%

Oprócz głównych kategorii, Grupa rozwija również segmenty charakteryzujące się wysokimi marżami, np. peryferia. W III kwartale 2009 roku przychody ze sprzedaży peryferiów wzrosły o 105,8%, do 15,122 mln USD z 7,350 mln USD w analogicznym okresie 2008 roku.

Aby uzyskać więcej informacji, prosimy o kontakt:

Daniel Kordel, ASBISc Enterprises PLC, Investor Relations
Tel. +00 357 99 633 793
Tel. +48 509 020 021
E-mail: d.kordel@asbis.com

Costas Tziamalis, ASBISc Enterprises PLC, Investor Relations
Tel. +00 357 25 857 000
E-mail costas@asbis.com

Iwona Mojsiuszko, M+G Tel. +48 22 625 71 40, 501 183 387
E-mail: iwona.mojsiuszko@mplusg.com.pl

ASBIS Enterprises Plc ma siedzibę na Cyprze i specjalizuje się w dystrybucji sprzętu
i oprogramowania komputerowego, rozwiązań mobilnych, komponentów i peryferiów, a także szerokiej gamy produktów informatycznych i urządzeń cyfrowych. Spółka założona w roku 1995, jest obecny
w Europie Środkowo-Wschodniej, krajach nadbałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, prowadząc sprzedaż w 75 krajach świata.

 

Grupa dystrybuuje produkty wielu producentów, a także produkuje i sprzedaje produkty pod markami własnymi: Prestigio (monitory LCD, laptopy, pamięci zewnętrzne, oprawione w skóre akcesoria USB, urządzenia GPS itp.) i Canyon (odtwarzacze MP3, produkty sieciowe i inne urządzenia peryferyjne).

ASBIS posiada podmioty zależne w 27 krajach, zatrudnia ponad 1 000 osób i zaopatruje
30 tysięcy klientów.

Od października 2007 roku Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pod symbolem ASB (ASBIS).

Więcej informacji na stronie internetowej Spółki, pod adresem: www.asbis.com

Disclaimer: The information contained in each press release posted on this site was factually accurate on the date it was issued. While these press releases and other materials remain on the Company's website, the Company assumes no duty to update the information to reflect subsequent developments. Consequently, readers of the press releases and other materials should not rely upon the information as current or accurate after their issuance dates.