Cypr, Limassol, 8 maja 2012-- W I kw. 2012 przychody wzrosły o 8,46% do 379,183 mln USD, a zysk netto wyniósł 2,257 mln USD notując wzrost o 172.41% rok do roku
ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor produktów IT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki zanotował w I kwartale 2012 roku przychody w wysokości 379 mln USD, czyli o 8,46% wyższe niż w I kwartale 2011 roku. Jednocześnie zysk brutto Spółki przed zmianami walutowymi wzrósł o 10,28%. Hedging walutowy spółki po raz kolejny był efektywny, skutkując nieistotnym wpływem walut na wyniki I kwartału 2012 roku.
Koszty zostały zredukowane na wszystkich poziomach – koszty finansowe zmniejszyły się o 14,77%, koszty ogólnego zarządu o 5,91%, natomiast koszty sprzedaży wzrosły jedynie o 0,43% pomimo znaczącego wzrostu przychodów i zysku brutto. Skutkowało to znacznie lepszą rentownością. Zysk z działalności operacyjnej wzrósł o 22,77% do 4,61 mln USD, EBITDA wzrosła o 17,28% do 5,28 mln USD, natomiast zysk netto wzrósł o 172,41% do 2,26 mln USD w porównaniu do I kwartału 2011 roku. W związku z tym Spółka jest na drodze do realizacji prognozowanych na 2012 rok wyników finansowych – przychodów sięgających od 1,55 mld USD do 1,65 mld USD oraz zysku netto w wysokości od 7,5 mln USD do 9,5 mln USD.
Przebudowaliśmy nasze portfolio produktowe i zmniejszyliśmy tempo wzrostu kosztów. Z jednej strony skutkowało to wzrostem sprzedaży we wszystkich naszych głównych regionach, wliczając w to istotny 7-proc. wzrost w krajach byłego ZSRR oraz 8,5-proc. wzrost w Europie Środkowo-Wschodniej. Z drugiej strony, zarówno koszty ogólnego zarządu jak i koszty finansowe zostały zredukowane, a koszty sprzedaży wzrosły jedynie nieznacznie w wartościach bezwzględnych, ale efektywnie spadły w relacji do sprzedaży i zysku brutto. Biorąc pod uwagę, że na wyniki I kwartału 2012 roku nie wpływały pozytywnie zyski walutowe, jak to miało miejsce w I kwartale 2011 r., uważamy to za początek pozytywnego trendu. Przy obecnej efektywnej polityce hedgingowej nasze wyniki są wolne od ryzyka walutowego i skupiamy się na naszej podstawowej działalności. Wpłynęło to pozytywnie na wydajność i efektywność, poprawiło zarządzanie kapitałem obrotowym oraz wzmocniło naszą pozycję rynkową w kilku krajach naszej działalności. W efekcie rentowność na wszystkich poziomach – od zysku brutto, przez EBITDA do zysku netto – znacznie się poprawiła – skomentował Siarhei Kostevitch, Dyrektor Generalny i Przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc.
| I kw. 2012 | I kw. 2011 | Zmiana |
Przychody | 379.183 | 349.619 | +8,46% |
Zysk brutto przed zmianami walutowymi | 19.974 | 18.113 | +10,28% |
Marża zysku brutto | 5,27% | 5,56% | -5,22% |
Koszty ogólnego zarządu | 5.964 | 6.339 | -5,91% |
Koszty sprzedaży | 9.403 | 9.363 | +0,43% |
Zysk z działalności operacyjnej | 4.606 | 3.752 | +22,77% |
EBITDA | 5.284 | 4.506 | +17,28% |
Zysk netto | 2.257 | 829 | +172,41% |
ASBIS prognozuje w 2012 roku przychody w wysokości pomiędzy 1,55 mld USD a 1,65 mld USD oraz zysk netto sięgający od 7,5 mln USD do 9,5 mln USD.
Po zanotowaniu ponad 2,25 mln USD zysku netto w I kwartale tego roku, możemy podtrzymać naszą prognozę zysku netto na 2012 rok. Przewidujemy, że dalsza część roku pozostanie pod wpływem tradycyjnej sezonowości. Oznacza to, że oczekujemy uzyskania progu rentowności w samym II kwartale, zysku w III kwartale oraz realizacji większości prognozowanego zysku w IV kwartale, który jest tradycyjnie najlepszym kwartałem w roku dla dystrybutorów IT. Jednocześnie będziemy kontynuować nasze prace nad ulepszeniem portfolio produktowego, np. podpisując więcej umów franczyzowych na A-brandy, jak również rozwijając marki własne, które pozwalają nam osiągać wyższe marże zysku brutto, dzięki czemu będziemy nadal zwiększać naszą rentowność – skomentował Siarhei Kostevitch, Dyrektor Generalny i Przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc.
W I kw artale 2012 roku przychody wypracowane w krajach byłego ZSRR wzrosły o 7,06% do 155 , 3 7 mln USD (równowartość 40,97% przychodów ogółem) , natomiast przychody w Europie Środkowo-Wschodniej wzrosły bardziej , o 8,45% do 122 , 45 mln USD (równowartość 32,29% przychodów ogółem). Jednocześnie przychody na Bliskim Wschodzie i w Afryce wzrosły istotnie o 16,23% do 60 , 2 1 mln USD (równowartość 15,88% przychodów ogółem), w wyniku ulepszonego portfolio produktowego oraz lepszej pozycji rynkowej w tym regionie. Sprzedaż w pozosta łych region ach był a stabiln a , z 3,90 -proc. wzrostem sprzedaży w Europie Zachodniej oraz 2,12 -proc. wzrostem na innych rynkach.
Taki obraz jest wynikiem strategii koncentracji na naszych głównych rynkach, która pozwala nam na osiąganie rosnących przychodów przy lepszych marżach niż na nasyconych rynkach Europy Zachodniej. E fekty tej strategii są wyraźnie widoczne w rachunku zysków i strat. Analiza według krajów potwierdza, że nawet przy ostatnich zawirowaniach w światowej gospodarce, zbudowaliśmy solidną bazę dla wrostu przychodów w 2012 roku i teraz możemy z tego korzystać , ulepszając nasze portfolio produktów oferowanych na różnych rynkach. Rosja, nasz największy rynek, zdystansowała inne największe rynki, notując istotny 10,92 -proc. wzrost przychodów, podczas gdy tradycyjne numery dwa i trzy - Ukraina i Słowacja – wzrosły odpowiednio o 4,09% oraz 4,82%. Jednocześnie przychody osiągnięte w niektórych innych krajach wzrosły istotnie (np. Kazachstan o 47,35%), co pozwoliło Spółce osiągnąć całkowity wzrost przychodów o 8,46%. Warto również wspomnieć, że w I kw artale 2012 roku Białoruś ponownie weszła na naszą listę top-10, potwierdzając że sytuacja w tym kraj u ulega stabiliz acji po zawirowaniach w 2011 roku – skomentował Siarhei Kostevitch, Dyrektor Generalny i Przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc.
Region | I kw. 2012 | I kw. 2011 |
Kraje b. ZSRR | 155 368 | 145 126 |
Europa Środkowo-Wschodnia | 122 453 | 112 908 |
Bliski Wschód i Afryka | 60 209 | 51 801 |
Europa Zachodnia | 30 743 | 29 589 |
Pozostałe | 10 411 | 10 195 |
Ogółem | 379 183 | 349 619 |
| I kw. 2012 | I kw. 2011 | ||
| Kraj | Sprzedaż | Kraj | Sprzedaż |
1. | Rosja | 91 357 | Rosja | 82 364 |
2. | Ukraina | 37 108 | Ukraina | 35 651 |
3. | Zjednoczone Emiraty Arabskie | 33 666 | Słowacja | 31 854 |
4. | Słowacja | 33 391 | Zjednoczone Emiraty Arabskie | 19 513 |
5. | Czechy | 19 823 | Czechy | 19 182 |
6. | Kazachstan | 15 522 | Arabia Saudyjska | 14 082 |
7. | Bułgaria | 10 678 | Białoruś | 13 877 |
8. | Holandia | 10 022 | Kazachstan | 10 534 |
9. | Rumunia | 8 290 | Holandia | 9 163 |
10. | Białoruś | 8 039 | Rumunia | 8 854 |
11. | Pozostałe | 111 287 | Pozostałe | 104 545 |
Przychody ogółem | 379 183 | Przychody ogółem | 349 619 |
Aby uzyskać więcej informacji, prosimy o kontakt z:
Daniel Kordel , ASBISc Enterprises PLC, Investor Relations
Tel. +00 357 99 633 793
Tel. +48 509 020 021
E-mail: d.kordel@asbis.com
Costas Tziamalis , ASBISc Enterprises PLC, Investor Relations
Tel. +00 357 25 857 000
E-mail costas@asbis.com
Iwona Mojsiuszko , M+G
Tel. +48 22 625 71 40,
Tel. +48 501 183 386
E-mail: iwona.mojsiuszko@mplusg.com.pl
ASBIS Enterprises Plc ma siedzibę na Cyprze i specjalizuje się w dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego, rozwiązań mobilnych, komponentów IT i peryferiów, a także szerokiej gamy produktów informatycznych i urządzeń cyfrowych. Spółka założona w roku 1990, jest obecna w Europie Środkowo-Wschodniej, krajach nadbałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, prowadząc sprzedaż w 75 krajach świata.
Grupa dystrybuuje produkty wielu producentów, a także produkuje i sprzedaje produkty pod markami własnymi: Prestigio (pamięci zewnętrzne, oprawione w skórę akcesoria USB, urządzenia GPS itp.) i Canyon (odtwarzacze MP3, produkty sieciowe i inne urządzenia peryferyjne).
ASBIS posiada podmioty zależne w 26 krajach, zatrudnia ponad 1 000 osób i zaopatruje 32 tysiące klientów. Od października 2007 roku Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pod symbolem ASB (ASBIS).
Więcej informacji na stronie internetowej Spółki, pod adresem: www.asbis.com oraz investor.asbis.com
Disclaimer: The information contained in each press release posted on this site was factually accurate on the date it was issued. While these press releases and other materials remain on the Company's website, the Company assumes no duty to update the information to reflect subsequent developments. Consequently, readers of the press releases and other materials should not rely upon the information as current or accurate after their issuance dates.