Warsaw, 24th February 2010
Spółka na drodze do wyników sprzed kryzysu ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor produktów IT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, zanotował znaczną poprawę wyników w IV kwartale 2009 roku. Spółka wygenerowała przychody w wysokości 409.714 tys. USD – 12,8% wyższe w porównaniu do 363.266 tys. USD w analogicznym okresie 2008 roku. ASBIS osiągnął zysk netto w wysokości 2,413 tys. USD w porównaniu do 6.427 tys. USD straty netto w IV kw. 2008 roku. Władze spółki pozostają optymistycznie nastawione do przyszłości i oczekują wzrostu przychodów i rentowności w 2010 roku.
"W 2009 roku poprawialiśmy nasze wyniki z kwartału na kwartał. Było to możliwe dzięki ulepszeniu portfolio produktowego i strategii hedgingowych. Dzięki temu skorzystaliśmy z odbicia na naszych głównych rynkach obserwowanego w III, a szczególnie w IV kwartale 2009 roku - gdy przychody we wszystkich głównych regionach wzrosły zarówno w porównaniu do IV kwartału 2008 jak i wszystkich poprzednich kwartałów 2009 roku. Spółka zwiększyła swój udział rynkowy w większości krajów, w których dziala; na Ukranie – pomimo iż rynek skurczył się istotnie w porównaniu do IV kwartału 2008 – nasze przychody wzrosły o 82,3%. Oprócz tego w IV kwartale 2009 zysk brutto, zysk z działalności operacyjnej oraz rentowność netto powróciły do satysfakcjonujących poziomów i oczekujemy, że ten trend będzie kontynuowany w 2010 roku”. – powiedział Siarhei Kostevitch, Przewodniczący Rady Dyrektorów oraz CEO ASBIS.Ostatni kwartał 2009 roku był drugim rentownym kwartałem z rzędu od IV kw. 2008. ASBIS zanotował zysk netto w wysokości 2.4 mln USD.
"W 2009 roku ulepszyliśmy nasze portfolio produktowe w wielu krajach, zwiększając sprzedaż produktów A-brandowych (np. laptopy), oprogramowania i marek własnych w porównaniu do segmentu tradycyjnych komponentów IT – w celu zwiększenia marż” – komentuje Marios Christou, Dyrektor Finansowy ASBIS.
"Po stronie struktury kosztów, nasze wysiłki rozpoczęte w listopadzie 2008 roku przyniosły znaczne oszczędności w drugiej połowie 2009 roku. W IV kwartale 2009 koszty sprzedaży zmniejszyły się o 27,93% w porównaniu do analogicznego okresu 2008 roku – pomimo znacznego wzrostu na poziomie przychodów i zysku brutto” - dodaje Marios Christou, ASBIS CFO.
Dane w tys. USD | IV kw. 2009 | III kw. 2009 | II kw. 2009 | I kw. | IV kw. |
Przychody | 409.714 | 289.024 | 231.255 | 237.914 | 363.266 |
Zysk brutto | 19.671 | 14.421 | 11.687 | 7.179 | 14.517 |
Marża zysku brutto | 4,8% | 5,0% | 5,1% | 3,0% | 4,0% |
Koszty ogólnego zarządu | (6.689) | (5.340) | (5.356) | (5.569) | (6.875) |
Koszty sprzedaży | (7.886) | (6.989) | (6.121) | (6.118) | (10.942) |
Zysk operacyjny | 5.096 | 2.092 | 210 | (4.509) | (3.300) |
EBITDA | 5.786 | 2.800 | 919 | (3.785) | (2.554) |
Zysk netto | 2.413 | 1.111 | (313) | (6.208) | (6.427) |
W IV kw. 2009 Spółka była w stanie zwiększyć przychody niemal we wszystkich regionach swojej działalności. Region Europy Środkowo-Wschodniej pozostał numerem jeden, notując wzrost o 5,59% rok do roku.
Region krajów b. ZSRR zanotował wzrost o 16,55% w porównaniu do analogicznego okresu 2008 roku. Jeśli ten pozytywny trend w regionie krajów b. ZSRR utrzyma się, prawdopodobne jest iż odzyska on pozycję numer jeden w geograficznej strukturze przychodów Spółki.
Oprócz wzrostów w regionie b. ZSRR oraz w Europie Środkowo-Wschodniej, najszybciej rozwijającym się regionej Spółki był Bliski Wschód (w tym Turcja), gdzie zanotowano wzrost o 26,62% rok do roku.
IV kw. 2009 | IV kw. 2008 | Zmiana | ||||
Tys. USD | % przychodów ogółem | Tys. USD | % przychodów ogółem | % | ||
Europa Środkowo-Wschodnia | 156.663 | 38,24% | 148.371 | 40,84% | +5,59% | |
Kraje b. ZSRR | 152.467 | 37,21% | 130.812 | 36,01% | +16,55% | |
Bliski Wschód | 51.480 | 12,56% | 40.656 | 11,19% | +26,62% | |
Europa Zachodnia | 38.411 | 9,37% | 39.209 | 10,79% | -2,04% | |
Pozostałe | 10.693 | 2,61% | 4.218 | 1,16% | +153,55% | |
Ogółem | 409.714 | 100% | 363.266 | 100% | N/A |
Spółka rozwija również sprzedaż marek własnych, Canyon i Prestigio, które tradycyjnie pozwalają na osiąganie dwucyfrowych marż brutto. W IV kw. 2009 udział marek własnych w sprzedaży ogółem wyniósł niemal 5%. Celem Spółki jest dalszy rozwój sprzedaży marek własnych, tak aby w średnim okresie czasu ich udział w przychodach ogółem osiągnął 10%.
Mr Daniel Kordel, ASBISc Enterprises PLC, Investor Relations
Tel. +00 357 99 633 793
Tel. +48 509 020 021
E-mail: d.kordel@asbis.com
Mr Costas Tziamalis, ASBISc Enterprises PLC, Investor Relations
Tel. +00 357 25 857 000
E-mail: costas@asbis.com
Mrs. Iwona Mojsiuszko, M+G
Tel. +48 22 625 71 40
E-mail: iwona.mojsiuszko@mplusg.com.pl
ASBIS Enterprises Plc ma siedzibę na Cyprze i specjalizuje się w dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego, rozwiązań mobilnych, komponentów i peryferiów, a także szerokiej gamy produktów informatycznych i urządzeń cyfrowych. Spółka założona w roku 1995, jest obecny w Europie Środkowo-Wschodniej, krajach nadbałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, prowadząc sprzedaż w 75 krajach świata. Grupa dystrybuuje produkty wielu producentów, a także produkuje i sprzedaje produkty pod markami własnymi: Prestigio (monitory LCD, laptopy, pamięci zewnętrzne, oprawione w skóre akcesoria USB, urządzenia GPS itp.) i Canyon (odtwarzacze MP3, produkty sieciowe i inne urządzenia peryferyjne).ASBIS posiada podmioty zależne w 26 krajach, zatrudnia ponad 1 000 osób i zaopatruje 30 tysięcy klientów. Od października 2007 roku Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pod symbolem ASB (ASBIS).
Więcej informacji na stronie internetowej Spółki, pod adresem: www.asbis.com
Disclaimer: The information contained in each press release posted on this site was factually accurate on the date it was issued. While these press releases and other materials remain on the Company's website, the Company assumes no duty to update the information to reflect subsequent developments. Consequently, readers of the press releases and other materials should not rely upon the information as current or accurate after their issuance dates.