Asbis: kontynuacja dynamicznego wzrostu

Sierpień 20, 2008

Asbis: kontynuacja dynamicznego wzrostu

Wzrost przychodów ze sprzedaży o 30,5% oraz zysku netto o 130,7% w i półroczu 2008

ASBISc Enterprises Plc, („ASBIS”), wiodący dystrybutor produktów branży informatycznej na szybko rozwijających się rynkach Europy Środkowo-Wschodniej i w krajach byłego Związku Radzieckiego oraz na Bliskim Wschodzie i w północnej Afryce, wypracował w I półroczu 2008 przychody ze sprzedaży na poziomie 704,81 mln USD (wzrost o 30,5%), oraz zysk netto w wysokości 7,31 mln USD (wzrost o 130,7%). Wynik EBITDA wyniósł 14,78 mln USD, co oznacza wzrost o 125,5% względem I półrocza 2007 r.

«Dywersyfikacja geograficzna wraz z wprowadzeniem nowych produktów do naszej oferty umożliwiły nam wypracowanie znacznego wzrostu wyników. Podczas gdy niektórzy z naszych konkurentów odczuli skutki słabszego popytu, my działamy jednocześnie na wielu rynkach, dzięki czemu nasz model biznesowy jest bardziej skuteczny. W szczególności odnotowaliśmy znaczący wzrost w regionie Bliskiego Wschodu oraz znaczny wzrost sprzedaży oprogramowania na rynku rosyjskim dzięki wspólnym działaniom władz rosyjskich i firmy Microsoft. Odzwierciedla to wskaźnik zysku na akcję, który wyniósł 0,1311 USD, czyli niemal się podwoił z poziomu 0,0660 USD w tym samym okresie 2007 r.» – powiedział Siarhei Kostevitch, Dyrektor Generalny Grupy ASBIS.

Wyniki finansowe w i półroczu 2008 r.

  

w mln USD

II kw. 2008

II kw. 2007

Zmiana

I pół. 2008

I pół. 2007

Zmiana

Przychody ze sprzedaży

344,7

280,8

+22,8%

704,8

540,1

+30,5%

Zysk brutto ze sprzedaży

19,7

12,0

+63,9%

41,4

23,8

+74,1%

Zysk operacyjny

4,5

2,4

+88,8%

13,4

5,6

+137,3%

EBITDA

5,4

2,9

+86,8%

14,8

6,6

+125,5%

Zysk netto

1,8

1,3

+34,3%

7,3

3,2

+130,7%

W I półroczu 2008 roku ASBIS zanotował wzrost marży zysku brutto na sprzedaży do 5,9%, w porównaniu z 4,4% w analogicznym okresie 2007 r. Wzrost ten wynikał głównie z poszerzenia portfolio produktów oraz wzrostu sprzedaży i marży w segmencie oprogramowania i laptopów. Mimo że rynek spodziewa się spowolnienia sprzedaży oprogramowania (szczególnie w Rosji), Grupa była w stanie w pełni wykorzystać zwiększony popyt notowany do tej pory.

„Dzięki konsekwentnej realizacji naszej strategii i dalszemu rozwojowi działalności, w pierwszym półroczu 2008 Spółka kontynuowała dynamiczny wzrost wyników finansowych. Obecnie jesteśmy kluczowym graczem w regionie Europy Środkowo – Wschodniej i krajach byłego Związku Radzieckiego. Spodziewamy się, że nasze nowe spółki w Grupie, działające w Turcji oraz na Łotwie, w Bośni i Hercegowinie i na Białorusi przełożą się na pozytywne rezultaty całej Grupy i wzmocnienie naszej pozycji” – powiedział Siarhei Kostevitch, Dyrektor Generalny Grupy ASBIS.

Struktura sprzedaży

Wpływ na dużą dynamikę wzrostu wyników finansowych w I półroczu 2007 r. miał przede wszystkim dynamiczny wzrost sprzedaży w tym okresie:

  • Przychody ze sprzedaży procesorów ("CPUs") wzrosły o 26,8% (wzrosła sprzedaż zarówno produktów Intel jak AMD), do 189,9 mln USD (27,0% przychodów) z 149,9 mln USD (27,7% przychodów) w analogicznym okresie 2007 roku, głównie ze względu na zwiększenie sprzedaży jednostkowej.
  • Przychody ze sprzedaży oprogramowania wzrosły o 85,5% do 100,1 mln USD (14,2% przychodów) z 53,9 mln USD (10,0% przychodów) w analogicznym okresie 2007 roku, głównie w związku ze zwiększonym popytem na oprogramowanie Microsoft notowanym szczególnie w Rosji. Miało to związek z połączonymi wysiłkami rosyjskiego rządu oraz Microsoft, mającymi na celu eliminację nielegalnego oprogramowania w Rosji oraz zniesieniem podatku VAT od sprzedaży takich niewyłącznych praw.
  • Przychody ze sprzedaży komputerów mobilnych (laptopów) wzrosły o 203,9% do 99,9 mln USD (14,2% przychodów) z 32,9 mln USD (6,1% przychodów) w analogicznym okresie 2007 roku, głównie dzięki zwiększeniu sprzedaży laptopów pod markami Toshiba i Dell wynikającym ze zwiększonego popytu na laptopy w porównaniu z komputerami stacjonarnymi.
  • Przychody ze sprzedaży dysków twardych ("HDDs") zmniejszyły się o 11,2% do 102,8 mln USD (14,6% przychodów) z 115,7 mln USD (21.4% przychodów) w analogicznym okresie 2007 roku, głównie ze względu na zmniejszenie sprzedaży jednostkowej w związku ze spadkiem popytu na dyski twarde na niektórych rynkach.

Struktura sprzedaży w rozbiciu na poszczególne produkty wyglądała w I półroczu 2008 roku następująco:

 Struktura 1

Geograficzna struktura sprzedaży na najważniejszych rynkach działalności przedstawia się następująco:

Struktura 2

ASBIS Enterprises Plc („ASBIS”) ma siedzibę na Cyprze i specjalizuje się w dystrybucji komponentów informatycznych, bloków i urządzeń peryferyjnych oraz szerokiej gamy produktów informatycznych i urządzeń cyfrowych. Spółka została założona w roku 1995, jej działalność obejmuje Europę Środkowo-Wschodnią, kraje nadbałtyckie, kraje byłego Związku Radzieckiego, Bliski Wschód i Afrykę Północną.

Oprócz dystrybucji produktów informatycznych wytwarzanych przez różnych producentów, Grupa produkuje również i sprzedaje produkty pod własnymi markami, jak Prestigio (monitory LCD, laptopy, pamięć zewnętrzna, oprawione w skóre akcesoria USB, urządzenia GPS itp.) i Canyon (odtwarzacze MP3, produkty sieciowe i inne urządzenia peryferyjne).

ASBIS posiada podmioty zależne w 25 krajach, zatrudnia ponad 1 000 osób, zaopatruje ok. 20 tysięcy klientów.

Spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie od października 2007 roku, pod symbolem ASB (ASBIS).

Disclaimer: The information contained in each press release posted on this site was factually accurate on the date it was issued. While these press releases and other materials remain on the Company's website, the Company assumes no duty to update the information to reflect subsequent developments. Consequently, readers of the press releases and other materials should not rely upon the information as current or accurate after their issuance dates.